Робота секцій УАІБ за 2018 рік

Секція управління активами ІСІ

Упродовж року постійно здійснювався моніторинг проблемних питань діяльності з управління активами ІСІ, щомісячно оприлюднювалися результати діяльності відкритих, інтервальних та закритих публічних фондів, здійснювався постійний моніторинг нових проектів законодавчих та нормативних актів, що стосуються діяльності ІСІ, механізмів фінансування інноваційних проектів, похідних цінних паперів (деривативів), а також новин в індустрії прямого (венчурного) інвестування.

Учасники секції взяли участь в обговоренні проблемних питань щодо процедури примусового викупу цінних паперів під час брифінгу «Сквіз-аут по-українському: справедливий викуп чи грабунок міноритарних акціонерів?», який відбувся 26 квітня 2018 року в ІА «Українські новини», а також у прес-конференції "Порушення прав міноритарних акціонерів українських підприємств. Неконституційність процедури squeeze-out", яка відбулася 17 вересня в "Інтерфакс-Україна" і на якій було анонсовано конституційне подання щодо скасування сквіз-ауту.

У червні представники УАІБ взяли участь у засіданні підкомітету з питань взаємодії з громадянським суспільством Комітету ВР з питань запобігання корупції щодо процедури сквіз-аут, на якому розповіли про проблемні аспекти застосування законодавства з цього питання та втрати, яких зазнають міноритарні акціонери. За результатами засідання було вирішено створити робочу групу щодо підготовки проекту конституційного подання з клопотанням до Конституційного суду перевірити Закон №1983-VII на відповідність сутнісному змісту Конституції України.

Учасники секції ознайомилися зі змінами, які очікують публічні фонди у процесі впровадження норм європейських директив в українське законодавство, а також обговорили актуальні питання регулювання та нагляду за діяльністю з управління активами, перспективи розвитку спільного інвестування під час щорічної науково-практичної конференції УАІБ “Професійне управління активами: модернізація національної моделі інвестиційного бізнесу” в Одесі.

У 1-му кварталі 2018 року представник УАІБ взяв участь у круглому столі «Інструменти підтримки інновацій у реальному секторі економіки: адаптація європейського досвіду до українських реалій». Захід відбувся в рамках проекту «Посилення впливу громадськості на євроінтеграційні процеси у сфері науково-технічного та інноваційного розвитку України», який виконує ГО «Агенція Європейських Інновацій» під егідою Української сторони Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС (УС ПГС), за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження». УАІБ було запрошено на захід як учасника Робочої групи 3 УС ПГС «Економічна співпраця, зона вільної торгівлі, транскордонне співробітництво». Матеріали заходу було надано учасникам Секції.

1 червня Генеральний директор УАІБ А.Рибальченко взяв участь у конференції «Фінансування житлових об’єктів: інструменти практики, переваги та ризики», організованій комунікаційною платформою Red Community спільно з Об’єднанням фінансових установ та виступив у рамках дискусії «Як нові законодавчі ініціативи можуть змінити правила гри у фінансуванні житла» (щодо законопроекту №7084 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо об’єктів незавершеного будівництва та майбутніх об’єктів нерухомості»).

Учасники Секції були задіяні у низці заходів, до яких протягом року долучалася  Асоціація, зокрема, у семінарі «Альтернативна енергетика як прибутковий бізнес», організованому спільно з компанією Неlios Strategia, в опитуванні Міністерства освіти і науки України щодо формування Стратегії інноваційного розвитку України, де йшлося  про визначення правових засад впровадження новітніх технологій, розвитку інновацій та надання державної підтримки інноваційним підприємствам, в опитуванні УАІБ щодо напрямків інвестування активів фондів в управлінні за секторами економіки України з метою підготовки матеріалів для конференцій, у яких Асоціація брала участь, а також для посилення позиції УАІБ при аргументації ролі ІСІ, зокрема венчурних, в економіці України, їхнього внеску в розвиток інвестиційних проектів, у тому числі соціально значущих.

У 1-му кварталі 2018 року представник УАІБ взяв участь у засіданні круглого стола «Інструменти підтримки інновацій у реальному секторі економіки: адаптація європейського досвіду до українських реалій», який відбувся у рамках проекту «Посилення впливу громадськості на євроінтеграційні процеси у сфері науково-технічного та інноваційного розвитку України». Матеріали заходу було надано учасникам Секції.

У звітному році УАІБ було отримано низку інвестиційних пропозицій, які було поширено шляхом електронної розсилки серед учасників Секції для розгляду та оцінки привабливості інвестування.

 

Секція Управління активами та адміністрування ПФ

У лютому УАІБ разом з 7-ма іншими громадськими об’єднаннями підписала Спільну заяву громадських організацій та професійних асоціацій до ВРУ, органів виконавчої влади, Національних комісій щодо необхідності найскорішого прийняття законопроекту №6677 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування» та неухильного виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (№2148-VIII) щодо термінів запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.

Тривала спільна робота секції УАІБ, НАПФА та Української асоціації адміністраторів пенсійних фондів щодо врегулювання питання підтвердження недержавними пенсійними фондами статусу неприбуткових організацій у відповідності до вимог Податкового кодексу України.

Запровадження в Україні обов'язкового накопичувального рівня пенсійної системи було однією з ключових тем щорічної конференції УАІБ. На  пленарному засіданні “Архітектура накопичувальної складової пенсійної реформи» обговорювалися як  підготовлена НКЦПФР Концепція розбудови другого рівня пенсійної системи, так і зареєстрований народними депутатами України законопроект №6677, а також необхідні умови для виконання вимог законодавства України щодо запуску 2-го рівня пенсійної системи з 01.01.2019 року. У дискусії брали участь народні депутати, представники Мінсоцполітики, Пенсійного фонду України, члени УАІБ.

За результатами конференції підготовлено та направлено звернення до Голови Верховної Ради України та головам депутатських фракцій щодо підтримки прийняття законопроектів №6677 та №6534–д, які сприятимуть розвитку фінансового сектору економіки, формуванню сприятливого інвестиційного клімату в країні та подальшому впровадженню повноцінної пенсійної реформи.

Члени секції та представники дирекції УАІБ взяли участь у засіданні Комітету НКЦПФР з питань стратегії розвитку та економічного аналізу фондового ринку, де був розглянутий проект Закону України «Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення». За результатами засідання направлено звернення до НКЦПФР щодо не підтримки зазначеного проекту Закону та визнання його таким, який ставить під загрозу пенсійну реформу в Україні та запровадження другого рівня пенсійної системи.

Представниками Секції УАІБ та НАПФА було проведено аналіз:

 - проекту змін до Положення про Державний реєстр фінансових установ, розроблених Нацкомфінпослуг – підготовлено  зауваження до нього;

- законопроекту "Про внесення змін до деяких Законів України щодо надання адміністративних послуг Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, схваленого Розпорядженням Нацкомфінпослуг 30.06.2016 №1431;

- проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» щодо регулювання діяльності фінансових установ, розроблених Нацкомфінпослуг - підготовлено  зауваження до нього.

Учасники секції також опрацювали проекти розпоряджень Нацкомфінпослуг з питань пенсійного забезпечення, зокрема:

 - «Про затвердження Переліку відомостей про стан індивідуального пенсійного рахунку застрахованої особи в недержавному пенсійному фонді - суб’єкті другого рівня системи пенсійного забезпечення, які є складовою персональної електронної облікової картки застрахованої особи, та Порядку обміну інформацією між Пенсійним фондом і адміністраторами недержавних пенсійних фондів – суб’єктів другого рівня системи пенсійного забезпечення».

- «Про затвердження форми інформації про стан накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, що надається виконавчою дирекцією Пенсійного фонду України».

- «Про затвердження Порядку розрахунку та оприлюднення інформації про середньозважений показник зміни чистої вартості одиниці пенсійних активів накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування».

Проблемні питання діяльності та розвитку системи накопичувального пенсійного забезпечення обговорювалися також на засіданнях Громадської ради при Нацкомфінпослуг за ініціативи представників УАІБ та НАПФА.

 

Секція оподаткування, бухгалтерського обліку та звітності

Протягом року проводився моніторинг та експертиза нових проектів нормативно – правових документів, що пов’язані з питаннями обліку, звітності, аудиту та оподаткування КУА, ІСІ, НПФ.

У зв’язку з набуттям з 1 січня 2018 року чинності Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» щодо удосконалення деяких положень» №2164-VІІІ від 05.10.2017 року, було підготовлено Консультацію УАІБ: які компанії з управління активами відносяться до підприємств, що становлять суспільний інтерес».

Оновлено «Консультацію УАІБ: які компанії з управління активами відносяться до підприємств, що становлять суспільний інтерес» у зв’язку зі змінами, внесеними Законом України №2210 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів», а саме: змінено значення терміну «підприємства, що становлять суспільний інтерес». Зміни набули чинності з 1 липня 2018 року.

Враховуючи ці зміни, Асоціація направила листа до НКЦПФР щодо роз’яснення: чи підпадають під термін «підприємства, що становлять суспільний інтерес»: компанії з управління активами як емітенти інвестиційних сертифікатів пайового інвестиційного фонду, щодо цінних паперів яких здійснено публічне розміщення та корпоративні інвестиційні фонди, щодо цінних паперів яких здійснено публічне розміщення. Отриману відповідь Комісії розміщено на сайті Асоціації.

Підготовлено проект Консультації УАІБ «Особливості формування облікових підходів КУА  щодо доходів від управління активами, враховуючи МСФЗ 15 «Дохід від договорів з клієнтами», який направлено на обговорення керівникам Секції.

На пленарному засіданні «Якість фінансової звітності та аудиту на ринку управління активами» під час конференція УАІБ «Професійне управління активами: модернізація національної моделі інвестиційного бізнесу» обговорювалися законодавчі зміни, спрямовані на реформування аудиту, бухгалтерського обліку та фінансової звітності, а також питання  пруденційного нагляду та корпоративного управління.

Для обговорення учасникам секції було направлено «Концепцію змін до податкового законодавства щодо гармонізації оподаткування інструментів фінансового сектору», розроблену Проектним офісом підтримки реформ фінансового сектору (за підтримки ЄБРР).

Учасники секції вивчали та обговорювали положення нового МСФЗ 15 «Дохід від договорів з клієнтами» та нової редакція МСФЗ 9 «Фінансові інструменти», які розміщені на сайті Міністерства фінансів. Також розпочато ознайомлення з МСФЗ 16 «Оренда», який було розміщено, на сайті Міністерства фінансів.

Відстежувалися також зміни, які відбувалися у зв’язку з набранням чинності з 1 жовтня 2018 року Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» № 2258-VIII від 21 грудня 2017 року, про що інформувалося учасників УАІБ. Зокрема, щодо обрання аудиторської фірми для проведення аудиту фінансової звітності за 2018 рік.

До Ради нагляду за аудиторською діяльністю було направлено лист від Об’єднання учасників фінансового ринку, до якого, крім УАІБ,  входять 16 профільних Асоціацій, щодо вимог до аудиторських фірм, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес. Йшлося, зокрема, про зняття необґрунтованих обмежень дати отримання Диплому з міжнародних стандартів фінансової звітності DipIFR Russian, передбачених «Переліком професійних організацій, сертифікат (диплом) яких свідчить про високий рівень знань з міжнародних стандартів фінансової звітності для цілей виконання статті 23 Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність»», затвердженим 07.11.2018 року рішенням Ради нагляду № 4. Пропозиції було враховано.

Представник Дирекції УАІБ взяла участь у експертному обговоренні «Податки без кримінального майбутнього», на якому, серед іншого, обговорювався проект Закону України «Про Національне бюро фінансової безпеки України».

Представник Дирекції УАІБ взяла участь у круглому столі «Нові вимоги до формування фінансової та нефінансової звітності компаній», на якому за участю представників Міністерства фінансів України обговорювалися питання гармонізації національного законодавства у сфері бухгалтерського обліку та звітності із законодавством ЄС та МСФЗ, а також завдання та принципи підготовки звіту про управління.

 

Секція впровадження міжнародних стандартів професійної діяльності

4 липня представники УАІБ взяли участь у засідання круглого столу «Роль етичних стандартів у формуванні ефективного ринку капіталу», організованого НКЦПФР за сприяння Проекту USAID «Трансформація фінансового сектора» та Асоціації інвестиційних професіоналів CFA Society Ukraine. Говорячи про практичне застосування етичних кодексів, Головуючий Ради УАІБ наголосив на існуючих національних особливостях. На відміну від CFA, СРО об’єднують юридичних осіб відповідного виду діяльності, які приймають етичний кодекс СРО під час вступу в саморегулівну організацію і зобов’язані виконувати його норми усім трудовим колективом. Але СРО не має безпосередніх важелів впливу на окремих співробітників компаній, які є фізичними особами.

У теперішньому варіанті прийнятої НКЦПФР Концепції реформування системи атестації кадрів, коли сертифікація у повній мірі, в тому числі й щодо етичної складової, відноситься до компетенції регулятора, СРО можуть давати тільки рекомендації засновникам та керівництву фінансових установ щодо дотримання їхніми співробітниками етичних стандартів.

Щоб з’явилися реальні можливості впливу на персонал фінансової установи, зазначив Д.Леонов, етичну складову підготовки та атестації кадрів компаній – членів СРО доцільно віддати СРО, які й повинні розробити вимоги, порядок їх застосування, порядок підготовки та атестації кадрів з цих питань. Це могло би стати першим кроком щодо делегування повноважень по загальній атестації кадрів від регулятора до СРО.

У грудні  2018 року у Цюріху (Швейцарія) відбулася Регіональна зустріч  представників країн EMEA з Глобальних стандартів результативності інвестування (GIPS), організована Інститутом CFA, у якій взяли участь фахівці з 18 країн світу.

Українську асоціацію інвестиційного бізнесу, яка є національним спонсором в Україні з підтримки і поширення GIPS, представляла доцент кафедри банківської справи КНТЕУ Людмила Жураховська - офіційний представник України в RTS EMEA (Регіональному технічному комітеті країн Європи, Ближнього Сходу та Африки з результативності інвестування).

Учасники зустрічі обговорили Проект стандартів GIPS 2020, обмінялися думками, коментарями та питаннями щодо просування та підтримки процесу публічного коментування стандартів на місцевих ринках, яке завершилося 31 грудня 2018 року.


Секція розвитку фінансових інструментів та взаємодії з ринковою інфраструктурою

Учасники секції взяли участь в опрацюванні проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів», реєстраційний №9035, в частині регулювання деривативів. Зауваження та пропозиції учасників секції було частково враховано при підготовці законопроекту до 2-го читання у ВРУ.

Основні цифри
Всього компаній-членів312на 06.12.21
Кількість КУА306на 06.12.21
Кількість адміністраторів НПФ19на 06.12.21
Кількість ІСІ1690на 06.12.21
Кількість НПФ*56на 06.12.21
Кількість СК*2на 30.09.21
Активи в управлінні КУА, млн грн

507 806

на 30.09.21
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 122на 30.09.21