Новини УАІБ

01 грудня 2020

НБУ: Фінустанови оцінюють стан сектору як задовільний, негативні очікування на наступні пів року знизилися – Опитування про системні ризики

Учасники опитування вважають стан фінансового сектору задовільним, хоча їхня оцінка незначно погіршується два опитування поспіль. На наступні шість місяців переважають песимістичні очікування, однак частка респондентів, які негативно оцінюють стан фінансового сектору, з травня знизилася.

Про це свідчать результати "Опитування про системні ризики фінансового сектору" за листопад 2020 року. Оцінка загального рівня ризику у фінансовому секторі залишається негативною з травня 2018 року. Два опитування поспіль приблизно третина респондентів вважають рівень ризику високим чи дуже високим.

Стійкість фінансового сектору до значних негативних подій помірно знижується останні два опитування. Учасники опитування здебільшого песимістично оцінюють перспективи фінсектору на наступні пів року. Проте частка респондентів, які мають негативні очікування, помітно зменшилася: з 71% – у травні 2020 року, до 48% – зараз.

Поточне опитування вкотре засвідчило – корупція, діяльність правоохоронних органів та судової системи залишаються фактором високого або дуже високого ризику для фінансового сектору. Так вважають 91% керівників опитаних фінустанов, а баланс відповідей найгірший за весь період опитувань з травня 2018 року.

Респонденти також вказали на стрімке зростання ризиків стану співпраці з міжнародними фінансовими організаціями та загострення політичної та соціальної ситуації в країні.

Економічні ризики, що домінували у травневому опитуванні, відійшли на другий план. Попри високу оцінку загроз для фінансової системи, ризики доступності фондування та банкрутства, на думку респондентів, є найменш вагомими. Схильність фінустанов до ризику за останні пів року загалом незначно знизилась, про це зазначило 22% топменеджерів.

Наступне "Опитування про системні ризики фінансового сектору" буде опубліковано в травні 2021 року.


Довідково

Опитування проводилося з 11 до 25 листопада 2020 року. Участь у ньому взяли керівники 19 банків, 12 страхових та 2 інвестиційні компанії. До вибірки не потрапили фінансові установи, до яких запроваджено санкції. У підсумкових результатах не бралися до уваги розмір банку/компанії чи їхньої частки на ринку – усі відповіді рівноцінні.

Опитування про системні ризики фінансового сектору вивчає, як найбільші банки та небанківські фінансові установи сприймають поточні та потенційні ризики для фінансового сектору, і проводиться Національним банком України двічі на рік. Його результати відображають, як топменеджери фінустанов оцінюють стан фінансового сектору за минулі 6 місяців та чого очікують у наступні пів року.

Представлені результати ґрунтуються на отриманих відповідях респондентів і можуть не збігатися з оцінкою ризиків фінансової системи Національним банком України.

*****

Мінфін презентує Концепцію е-аудиту для платників податків

Міністерство фінансів розробило Концепцію впровадження електронного аудиту (е-аудиту) для платників податків.

Згідно інформації на сайті Мінфіну, документ підготовлено на виконання пункту 2 умов Меморандуму про взаєморозуміння між Україною як Позичальником та Європейським Союзом як Кредитором щодо отримання Україною макрофінансової допомоги.

Метою Концепції є перехід до якісно нового рівня здійснення контрольно-перевірочної роботи.

Інструмент електронного аудиту платників податків запроваджено в різних країнах світу і з кожним роком він доводить свою ефективність. Такий механізм базується на інформації, отриманій від платників податків у вигляді стандартного аудиторського файлу (SAF-T), розробленого ОЕСР. Цей файл є легким у використанні та призначений для здійснення заходів податкового контролю із застосовуванням спеціалізованого програмного забезпечення.

Автоматизована обробка отриманого аудиторського файлу надасть можливості для швидкого виявлення найбільш ризикових як суб’єктів (платників податків), так і об’єктів (транзакцій) для податкових перевірок.

Результати такої обробки можуть бути використані для оперативного виправлення виявлених розбіжностей платниками податків або під час відбору платників податків для проведення податкової перевірки.

З Концепцією можна ознайомитися на сайті Міністерства фінансів.

*****

Уряд розширив механізми підтримки бізнесу через запровадження
портфельних гарантій - Ігор Петрашко

25 листопада 2020 року на засіданні Кабінету міністрів ухвалено рішення щодо визначення механізму надання державних гарантій на портфельній основі. Про це повідомляє Урядовий портал.

Коментуючи це рішення, Міністр розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Ігор Петрашко зазначив, що використання портфельних держгарантій є успішною світовою практикою для підтримки малого і середнього бізнесу. Вперше за всю нашу історію цей інструмент нарешті запрацює і в Україні. Відтепер ще більше українських підприємців отримають доступ до дешевого та довгострокового фінансування, що дозволить їм ефективно впроваджувати свій бізнес, а економіці розвиватись.

Обсяг коштів для реалізації інструменту портфельних гарантій складає 5 млрд грн на 2020 рік. Кошти надаються у гривні строком від 1 до 10 років у сумі не більше 100 млн грн.

Скористатися інструментом зможуть суб’єкти мікро-, малого та середнього підприємництва, строк ведення господарської діяльності яких перевищує 1 рік та які не є банкрутами та/або проти них не порушено справи про банкрутство.

Державні гарантії поширюються на фінансування інвестиційного проекту, інвестиційні цілі, на рефінансування заборгованості за іншими кредитами, включаючи кредити за програмою «5-7-9», а також на фінансування оборотного капіталу», додав Міністр.

*****

Комітет з питань економічного розвитку доопрацював законопроєкт щодо вдосконалення системи органів АМКУ і рекомендує ВР прийняти його в цілому

Як повідрмляє сайт Верховної Ради, Комітет з питань економічного розвитку на своєму засіданні розглянув проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України "Про Антимонопольний комітет України" та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення системи органів Антимонопольного комітету» (№ 3132)уповторному другому читанні.

Законопроєкт направлений на вдосконалення роботи Антимонопольного комітету України (АМКУ) як органу оскарження. Проєктом передбачається утворити в АМКУ Комісію з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у складі не менше трьох уповноважених, яких призначати у порядку, передбаченому для призначення державних уповноважених АМКУ.

Комітет розглянув і підтримав ряд правок і ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді за результатами розгляду уповторному другому читанні прийняти проект Закону в цілому з техніко-юридичнимопрацюванням.

*****

С. Панаіотіді: Прозорі аукціони повертають довіру інвесторів до приватизації

Цей рік, незважаючи на пандемію COVID-19 та карантинні обмеження, став рекордним для надходження коштів від приватизації. Наразі ми вже отримали 1,9 млрд грн, а  до кінця року очікуємо, що сума збільшиться до 2,3 млрд  грн. Фонд державного майна України перевиконав свій план на 400%. Крім того, органи місцевого самоврядування отримали 1,1 млрд грн. Та головне те, що тепер підприємства мають ефективних власників. Для держави це означає зростання інвестицій, збільшення надходжень до бюджету, нові робочі місця та розвиток регіонів.

Про це заявила Світлана Панаіотіді, заступниця Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 26 листопада на конференції “Як стимулювати інвестиції в економіці та підвищити ефективність управління державними ресурсами?”, метою якої було обговорення шляхів ефективного залучення інвестиції до економіки.

У рамках першої панельної дискусії учасники проаналізували динаміку та перспективи  приватизаційних процесів в Україні. У дискусії також взяли участь голова Комітету з питань аграрної політики Верховної Ради України Микола Сольський, голова Фонду державного майна Дмитро Сенниченко та Голова підкомітету з питань регулювання публічних закупівель та ефективного управління державним і комунальним майном Верховної Ради Олексій Мовчан.


На конференції були озвучені ключові фактори, що вплинули на підвищення ефективності приватизації:

  • Аудит держпідприємств

Аудит дозволив визначити кількість підприємств, що є у власності держави та можуть бути передані на приватизацію. 

  • Налагоджена система підготовки підприємств до приватизації. 

Фонд державного майна України розробив та відпрацював чітку систему підготовки об'єктів до приватизації,

  • Відкритий Процес продажу. 

ДП “Прозорро.Продажі” та інші електронні майданчики забезпечують чесні відкриті аукціони.


Сьогодні зацікавленість інвесторів, зокрема внутрішніх, зростає: збільшується кількість учасників аукціонів та динаміка цін під час торгів. Відкриті та публічні аукціони, нарешті, повертають довіру до самого процесу приватизації. Тут неможливо “домовитися”, все відбувається чесно та прозоро, додала С. Панаіотіді.

Захід був організований ДП “Прозорро.Продажі”, за підтримки Мінекономіки, Міндовкілля та Програми USAID “Конкурентоспроможна економіка України”

*****

НДУ відкрив кореспондентський рахунок у Центральному депозитарії Вірменії

Такий рахунок надає доступ вітчизняним інвесторам до ринку цінних паперів Вірменії, а власникам вірменських цінних паперів – можливість обліковувати їх на власних рахунках в депозитарній системі України.

Співпраця з Вірменським депозитарієм відкриває нові можливості для проведення операцій з цінними паперами іноземних емітентів, тим самим ми розширюємо спектр послуг для наших клієнтів, коментує Марина Адамовська, Член Правління ПАТ “НДУ”. Побудувавши “лінк” з ЦДВ ми пропонуємо додаткову послугу для безпечного та зрозумілого обліку іноземних цінних паперів для українських фінансових установ та інвесторів. Надалі, ми готові розглядати ймовірність встановлення кореспондентських відносин з центральними депозитаріями інших країн, задля розширення альтернативних можливостей наших клієнтів.

Крім цього, “лінк” з Вірменським депозитарієм надає можливість вивчати досвід наших колег, спектр послуг, що вони надають своїм клієнтам, а також технології, які використовуються.

Як інформує НДУ, прямі кореспондентські відносини між центральними депозитаріями різних країн є стандартною міжнародною практикою, мережа таких відносин є досить розгалужена у всьому світі. Прямі кореспондентські відносини ЦД з ЦДВ є додатковим лінком на зразок вже існуючого лінку з міжнародним депозитарієм Clearstream. У результаті, кінцевий власник отримує переваги, наприклад, зберігання цінних паперів в центральному депозитарії країни їх походження, дешевше в порівнянні зі зберіганням через лінк в CBL (Clearstream Banking Luxembourg).

 Додаткова інформація: Відкрите акціонерне товариство «Центральний депозитарій Вірменії» (ЦДВ) створений 10.01.1996 року. На сьогоднішній день він здійснює функції централізованого зберігача, централізованого утримувача реєстру та оператора розрахункової системи цінних паперів.

100% акцій ЦДВ належать Armenia Securities Exchange. У 2019 році Центральний депозитарій Вірменії отримав сертифікати ISO 9001: 2015 та ISO / IEC 27001: 2013 на власні системи управління якістю та інформаційною безпекою.

*****

ЄБА та Український фонд стартапів сприятимуть
впровадженню корпоративних інновацій

Європейська Бізнес Асоціація та Український фонд стартапів запускають спільну ініціативу, метою якої є вирішення проблемних питань українського та міжнародного бізнесу через впровадження та імплементацію інноваційних продуктів та рішень, які пропонують українські стартапи, інформує сайт ЄБА.

Розуміючи, що сучасні компанії шукають рішення для оптимізації бізнесу та нерідко, через брак комунікації всередині екосистеми, можуть не знати про наявність цікавих та доступних рішень, ЄБА у тісній співпраці з Фондом пропонує пошук стартапів та інноваційних рішень, які допоможуть вирішити проблеми бізнесу або ж оптимізувати необхідні бізнес-процеси.

Ключовий елемент для зростання успішної стартап-екосистеми – це успішне партнерство для підтримки бізнесу за умов глобальної конкуренції. Саме тому, платформа корпоративних інновацій дозволить стартапам знайти можливості для пілотування своїх продуктів або ж залучення додаткового фінансування, а компанії зможуть впроваджувати найпрогресивніші рішення та технології для оптимальної роботи без додаткових витрат коштів та часу. Ми розуміємо, що інноваційні рішення у корпораціях вже перейшли з розряду “тренд” у розряд “необхідність”, а тому віримо, що тісна взаємодія компаній зі стартапами стане взаємовигідною як для стартапів, так і для компаній, а також матиме позитивний вплив на становлення та розвиток стартап екосистеми України.

Як прокоментував деталі співпраці директор Фонду Павло Карташов, з самого початку роботи Фонду ми були націлені на пошук додаткових можливостей для українських стартапів, які б не обмежувалися лише грантами. Наша ініціатива з ЄБА – це реальна можливість надати такі можливості, як для корпорацій, так і для українських стартапів. З одного боку, бізнес виграє від того, що отримує доступ до цікавих та інноваційних рішень від українських стартапів. Стартапи запропонують свої ідеї бізнесу.

П. Карташов також запропонував бізнесу долучатися до проєкту, заповнивши анкету  на вебсайті Фонду. Отримана інформація допоможе Фонду знайти найкращі рішення та досягти синергії інтересів. До того ж, це абсолютно безкоштовно і для стартапів, і для компаній.

Анна Дерев’янко, виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації, коментуючи ініціативу, розказала про важливу роль інновацій в житті сучасного бізнесу: “Інновації допомагають бізнесу вистояти в непрості часи. Водночас, сам бізнес має бути достатньо сміливим, аби впроваджувати інновації. А ще – вірити в себе та свій продукт. Сьогодні, чимало український компаній пропонують креативні та цікаві рішення, аби життя бізнесу ставало простішим, а робота – ще більш ефективною. Власне, аби визначити, які саме труднощі має бізнес та які рішення допоможуть йому їх вирішити, ми спільно з Ukrainian Startup Fund і втілити цю ініціативу.

Довідково:  Український фонд стартапів є державним фондом, започаткованим за ініціативою Кабінету Міністрів України. Місія фонду – сприяти створенню та розвитку технологічних стартапів на ранніх стадіях (pre-seed та seed), з метою підвищення їх глобальної конкурентоспроможності. Процес відбору стартапів для надання грантів відбувається на конкурсній основі: компанії оцінюються та обираються радою незалежних інвестиційних експертів.

*****

Міністерство цифрової трансформації України презентувало новий освітній серіал про блокчейн, біткоїн та криптовалюти

27 листопада 2020 року Міністерство цифрової трансформації України презентувало новий освітній серіал про блокчейн, біткоїн та криптовалюти. Це 8 серій тривалістю 6-12 хвилин, де можна отримати  професійні поради та відповіді на найпопулярніші запитання про блокчейн і криптовалюти від експертів. Безкоштовно переглянути освітній серіал можна на платформі Дія.Цифрова освіта

Під час онлайн-брифінгу заступник Міністра цифрової трансформації з питань євроінтеграції Валерія Іонан підкреслила, що серіал є частиною великого національного проєкту, який має на меті навчити цифрової грамотності 6 млн українців за 3 роки. 

Участь в освітньому серіалі взяв підприємець, банкір, коуч Андрій Оністрат. Він заявив, що цифрові валюти — це децентралізований інструмент. Це значить, що у нього немає регулятора і він дуже волатильний. Не треба думати, що якщо він виріс за пів року вдвічі чи втричі, то так буде й надалі. А коли він буде падати, не треба думати, що хтось вас надурив. Я рекомендую розібратись у тематиці перед тим, як інвестувати туди будь-які гроші, наголосив він.

Серіал розроблено за підтримки компаній Binance, Hacken та CrystalBlockchain.

Менеджер з маркетингу Binance в Україні Іван Паскарь підкреслив, що технологія блокчейну є новою і прогресивною, не випадково найвідоміші люди світу, Ілон Маск і Білл Гейтс, бачать перспективу в цій технології. 

Директор з розвитку продукту CrystalBlockchain Кирило Чихрадзе розповів про три важливі властивості блокчейну: "перше — це його незмінність. Його неможливо підробити. Друге — це його прозорість. Кожен може перевірити, що зараз відбувається в блокчейні. Третє — це децентралізація. Немає єдиного керівного органу, який відповідає за те чи інше рішення".

CEO компанії Hacken Дмитро Будорін пояснив різницю між криптовалютою та онлайн-банкінгом: "Коли ви бачите цифри в онлайн-банкінгу, це є відображенням того, що є в банку, який володіє вашими грошима. А коли ви бачите цифри в своєму криптогаманці, це вже насправді ваші цифри, ваші активи, за які ви відповідальні".

Трансляція онлайн-брифінгу — на YouTube-каналі КМУ.

*****

Реальна зарплата у жовтні порівняно з минулим роком зросла на 10,6% - Держстат

За даними Державної служби статистики, середня номінальна заробітна плата штатного працівника підприємств, установ та організацій у жовтні становила 12 174 грн, що у 2,4 разів вище рівня мінімальної зарплати (5000 грн).

Порівняно із вереснем розмір середньої номінальної заробітної плати збільшився на 1,5%, а за останні 12 місяців (відносно жовтня 2019 року) – на 13,5%.

Реальна зарплата (з урахуванням інфляції) у жовтні порівняно із вереснем зросла на 0,5%, а відносно жовтня 2019 року – на 10,6%.

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів312на 06.12.21
Кількість КУА306на 06.12.21
Кількість адміністраторів НПФ19на 06.12.21
Кількість ІСІ1690на 06.12.21
Кількість НПФ*56на 06.12.21
Кількість СК*2на 30.09.21
Активи в управлінні КУА, млн грн

507 806

на 30.09.21
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 122на 30.09.21