Новини УАІБ

29 вересня 2020

Прем’єр-міністр розповів про кроки уряду для покращення інвестиційної привабливості України, в тому числі й щодо фондового ринку

Як повідомляє Урядовий портал, Прем’єр-міністр Денис Шмигаль зустрівся з Американською торговельною палатою (ACC), яка об’єднує найбільших інвесторів та міжнародні компанії, що працюють в Україні.

Відповідаючи на запитання представників АСС, Д.Шмигаль розповів про кроки уряду для покращення інвестиційної привабливості України. Він нагадав, що днями команда UkraineInvest презентувала новий інвестиційний гайд, у якому можна знайти інформацію, яка цікавить інвесторів, про кожну галузь української економіки в електронному вигляді і яка буде оновлювати щоквартально.

Прем’єр-міністра також зазначив, що Уряд працює над полегшенням для бізнесу за тими показниками, які формують рейтинг Doing Business, та над реалізацією «структурних маяків», що містяться в програмах міжнародних фінансових партнерів України.

Ще одним кроком для покращення інвестиційної привабливості України Д.Шмигаль назвав розроблення Національної економічної стратегії 2030. «Ми формуємо візію та кроки, робимо аудит держави для того, щоб до кінця цього року сформувати першу в історії України десятилітню стратегію. Ми робитимемо це публічно із залученням асоціативних структур, експертів та представників бізнесу», — наголосив очільник уряду.

Прем'єр-міністр також зазначив, що вже розпочалися консультації зі спеціалістами щодо утворення фондового ринку в Україні та висловив сподівання, що представники АСС доєднаються до цього процесу. «Переконаний, із залученням міжнародних експертів ми розвинемо цю тему та за рік вийдемо на створення фондового ринку», — сказав Денис Шмигаль.

Прем’єр-міністр також подякував всім компаніям, які продовжують працювати та інвестувати в Україну. Він запросив Американську торговельну палату та інші бізнес-асоціації до системного діалогу.
 

*****

УАІБ: Результати діяльності ринку управління активами недержавних пенсійних фондів та страхових компаній у 2-му кварталі 2020 року

Українська асоціація інвестиційного бізнесу підбила підсумки діяльності ринку управління активами недержавних пенсійних фондів (НПФ) та страхових компаній (СК) в Україні за 2-й квартал 2020 року та оприлюднила їх на своєму сайті.

Ринок управління активами недержавних пенсійних фондів у 2-му кварталі 2020 року загалом продовжував зростати, хоча кількість його учасників залишалася сталою.

Кількість компаній, які управляли активами НПФ, за даними УАІБF на 30.06.2020, як і раніше, дорівнювала 34-м. Ці КУА мали в управлінні ті самі 60 пенсійних фондів . Із них 32 КУА продовжували управляти активами 48-ми відкритих НПФ, 5 – активами 6-ти корпоративних НПФ та 6 – активами 6-ти професійних НПФ.

Частка відкритих НПФ за кількістю фондів в управлінні, без урахування КНПФ НБУ, у червні 2020 року становила 80.0%.

Сукупні активи усіх НПФ в управлінні, включно з КНПФ НБУ, у 2-му кварталі 2020 року повернулися до зростання і додали 8.6% (після -1.2% за 1-й квартал), до 3 373 млн грн.

При цьому активи фонду Нацбанку зросли менше, на 7.8%, що призвело до подальшого зниження ваги цього КНПФ у сукупному обсязі активів усіх НПФ із 46.8% у березні до 46.4% у червні.

Основний внесок у загальний приріст з точки зору зведеного портфелю активів пенсійних фондів зробило збільшення сукупної вартості пакетів державних облігацій (ОВДП) на 20.1% (після -7.6% у 1-му кварталі), до  1 602 млн грн, а також – облігацій місцевих позик – на 133.0%, до 68 млн грн.

З початку 2020 року активи усіх НПФ разом також зросли (+7.3%), причому вирішальну роль тут зіграли фонди в управлінні КУА, у той час як КНПФ НБУ несуттєво зріс за цей час (+1.7%), компенсувавши у квітні-червні втрати за січень-березень.

Річна динаміка сукупних пенсійних активів значно прискорилася: +16.6% на кінець червня після +9.8% у березні.

Вартість активів НПФ в управлінні КУА у 2-му кварталі 2020 року зросла на 9.2% (після +3.1% у 1-му) і станом на 30.06.2020 досягла 1 806 млн грн.

За перше півріччя 2020 року ці активи зросли на 12.7%, а за останні 12 місяців у червні – прискорилися до +20.0% (із +16.1% у березні).

Активи відкритих НПФ в управлінні додали 9.6% за квітень-червень 2020 року (після +4.5% за 1-й квартал), що частково було наслідком більшої кількості звітів щодо фондів цього виду за 2-й квартал (+2 НПФ). Частка цього сектору ринку за пенсійними активами в управлінні (без урахування КНПФ НБУ) на кінець червня збільшилася до 75.0% із 74.6% у березні. На 30.06.2020 його активи в управлінні сягнули 1 355 млн грн.

Корпоративні НПФ в управлінні КУА (без КНПФ НБУ) мали приріст активів в управлінні за квітень-червень 2020 року на 8.9% (після 0.5% у 1-му). На кінець березня вони дорівнювали 280 млн грн.

Професійні пенсійні фонди, що були найменшим за активами в управлінні сектором НПФ, вкотре мали найслабшу квартальну динаміку: +4.6% у квітні-червні 2020 року, після -0.6% у січні-березні. Їхній обсяг на 30.06.2020 становив 147 млн грн.

Найбільшими за середнім обсягом активів в управлінні на 30.06.2020 знову були корпоративні НПФ, умовний середній фонд серед яких мав близько 76 млн грн (після 70-ти у березні), за незмінної кількості діючих фондів цього виду (чотири).

Серед відкритих НПФ, кількість звітів яких за 2-й квартал 2020 року збільшилася на два – до 48-ми, тепер було три – з нульовими активами (на один більше, ніж на кінець березня). Загалом вони мали у середньому 28.2 млн грн на кінець червня (після 26.8 млн грн у березні).

Професійні НПФ, за незмінних 6-ти фондах у секторі, і далі були найменшими: середній такий фонд мав 24.5 млн грн у червні 2020 року, після 23.4 млн грн у березні.


Детальніша інформація, у тому числі і структура активів НПФ в управлінні, на сайті УАІБ.


Результати діяльності ринку управління активами страхових компаній

У 2-му кварталі 2020 року активи страхових компаній (СК) в управлінні КУА зросли на 19.9% (після +35.7% у 1-му).

З початку року на кінець червня ці активи додали 62.7%, а за останній рік – 69.5%. Кількість СК, що передали свої активи в управління КУА, упродовж цих 12-ти місяців не змінилися: дві страхові компанії та одна КУА.

На 30.06.2020 активи СК в управлінні КУА становили 157 млн грн.

У структурі активів СК в управлінні у червні 2020 року, як і у березні та рік тому, майже 100% становили цінні папери. Усі з них – державні облігації (ОВДП).

Популярність ОВДП була значною мірою зумовлена привабливими – і у 2-му кварталі 2020 року дещо підвищеними – ставками за цими інструментами в умовах економічної кризи, посиленої пандемією covid-19, та ускладнення деякими політичними ризиками потреби у рефінансуванні попередніх державних боргів у цей період, що збільшували ціну запозичень.

Крім того, негативна динаміка фондових індексів за квітень-червень (-2.3-2.9%) не сприяла поверненню акцій до портфелів СК в управлінні. У невеликій кількості вони були тут востаннє у 1-му кварталі минулого року. 

Збільшення суми грошових коштів у зведених активах СК в управлінні КУА за 2-й квартал у 5 разів (після -97.6% за 1-й) підняло їхню вагу в цих активах лише з 0.01% у березні до 0.02% у червні.


*****

Стратегію стримування ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму обговорили учасники міжнародної конференції

24-25 вересня відбулася міжнародна науково-практична zoom-конференція "Стратегія стримування ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму", організована спільно з Організацією з безпеки і співробітництва в Європі (OSCEProjectCo-ordinatorinUkraine) та Державною службою фінансового моніторингу України.

Учасниками конференції були представники державних органів, які формують національну систему боротьби з відмиванням коштів, науковці, представники приватного сектору, бізнес-асоціацій, зокрема й Української асоціації інвестиційного бізнесу. 

Обговорювалося широке коло питань, які стосуються розуміння актуальних ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму в різних секторах економіки та підходи до їхнього стримування.

З матеріалами міжнародної конференції “Стратегія стримування ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму” можна ознайомитися на сайті Академії фінансового моніторингу за посиланням.

Також звертаємо увагу КУА та Адміністраторів НПФ на Телеграм-канал Академії фінансового моніторингу, де розміщується важлива та актуальна для фахівців з фінансового моніторингу інформація.


*****

НКЦПФР про реформу системи атестації фахівців фондового ринку

За повідомленням НКЦПФР, вже з 1 вересня 2021 року близько 3 200 фахівців, які провадять професійну діяльність на фондовому ринку та діяльність у системі накопичувального пенсійного забезпечення, проходитимуть атестацію по-новому. Це передбачено Положенням, яке було затверджено рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №319 від 25 червня 2020 року та опубліковано 22 вересня.

Це Положення про порядок атестації фахівців з питань фондового ринку є результатом трирічної роботи НКЦПФР, Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» та асоціації CFA Society Ukraine, які підписали меморандум щодо намірів співпраці у побудові в Україні прозорої системи сертифікації фахівців фондового ринку та керуючих активами, заснованої на незалежній оцінці кандидатів згідно з кращими світовими практиками.

«Багато чого змінилося за ці три роки – це і так званий спліт, внаслідок якого НКЦПФР тепер відповідає за атестацію фахівців, що здійснюють діяльність з управління майном для фінансування об’єктів будівництва та діяльність з адміністрування недержавних пенсійних фондів, і прийняття Закону щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів, який є новою «конституцією» ринків капіталу, – коментує Юлія Вітка, заступниця керівника Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору». – Саме тому професійним учасникам ринку, їхнім клієнтам та суспільству загалом дуже потрібні нові стандарти іспитів, закладені в Положенні».

Серед новел Положення – скасування обов’язкового навчання в одному із закладів, з якими НКЦПФР уклала договори про співробітництво щодо атестації фахівців. Це має сприяти формуванню конкурентного середовища серед навчальних закладів, бо тепер люди, які хочуть пройти атестацію, зможуть підготуватись самостійно чи обрати один із закладів.

«Іншою важливою новелою Положення є запровадження комп’ютерного тестування як ефективної та прозорої форми перевірки знань, що також забезпечить автоматизацію збирання, опрацювання та збереження інформації про результати кваліфікаційних іспитів, – зауважує Максим Лібанов, член НКЦПФР. – Звісно, комп’ютерними іспитами зараз нікого не здивуєш, але ми маємо сподівання, що той програмно-технічний комплекс, який використовуватиметься для іспитів та подальшого опрацювання інформації про них, буде найсучаснішим, найзахищенішим та дозволятиме обробку значних масивів даних».

«Але, безумовно, програмно-технічний комплекс – це тільки функціонал, який допомагатиме складати іспити, – продовжує Олексій Соболев, президент Асоціації інвестиційних професіоналів CFA Society Ukraine. – Основним є зміст того, що саме перевірятиметься, якими будуть питання та завдання. І нас дуже тішить, що нарешті одним з модулів, які будуть обов’язковими до складання всіма фахівцями, стане етика, тобто перевірка освоєння особою етичних аспектів діяльності на фондовому ринку та норм етичних кодексів. Адже перевірятися мають не лише знання законодавства, практичні вміння та навички, а й професійна етика, бо доброчесна та етична поведінка збільшує довіру серед усіх учасників фінансових ринків, а це, в свою чергу, живить їх зростання».

Нові іспити розпочнуться менше ніж за рік, а заключним етапом реформи системи атестації фахівців фондового ринку має стати визначення НКЦПФР методичного центру чи центрів, які будуть відповідати за розробку та підтримання бази тестових завдань і програмно-технічного комплексу, та низки атестаційних центрів, які здійснюватимуть атестацію фахівців.


*****

Головою Наглядової Ради НДУ став Олександр Данилюк

24 вересня відбулось засідання оновленого складу Наглядової ради ПАТ «НДУ», на якому було обрано Голову та заступника ради, повідомляє сайт Національного депозитарія України.

Головою Наглядової ради ПАТ «НДУ» було обрано незалежного директора – Олександра Данилюка, який має значний професійний досвід, знання та компетенцію, необхідні для ефективної роботи Наглядової ради НДУ. У 2019 році О. Данилюк займав посаду Секретаря РНБОУ, а з квітня 2016 року по червень 2018 року обіймав посаду Міністра фінансів України.

Заступником голови Наглядової ради обрано представника акціонера НБУ - Миколу Селехмана.

На засіданні було сформовано склад комітетів Наглядової ради: Комітет з питань призначень та визначення винагороди посадовим особам та Комітет з питань аудиту та управління ризиками.

Комітети Наглядової ради ПАТ «НДУ» очолюються незалежними директорами та формування складу комітетів здійснюється за принципом більшості членів комітетів – незалежних директорів, відповідно до Закону України «Про акціонерні товариства» (абзац другий статті 56)

Нагадуємо, що 04.08.2020р. відбулись дистанційні позачергові Загальні збори акціонерів ПАТ «НДУ», за результатами яких було обрано новий склад Наглядової ради.

 

*****
Оптимістів поменшало: 60% CEO очікують на позитивний
розвиток свого бізнесу в 2021 році

Такими є результати опитування "Прогнози бізнесу на 2021 рік" яке Європейська Бізнес Асоціація щорічно проводить серед генеральних директорів своїх компаній. Як зазначає ЄБА, у попередній хвилі опитування на 2020 рік на зростання свого бізнесу очікували 77% генеральних директорів.

Тоді як60%прогнозують зростання, 26% директорів розраховують втримати бізнес-показники на рівні 2020 року, а ще 14% констатують, що стан справ у їхнього бізнесу погіршиться. До того ж, тільки третина підприємців, а саме31%планують впровадження масштабних інвестиційних проєктів наступного року.

Близько третини підприємців очікують на збільшення доходу від розвитку бізнесу до 10% – у гривні. Тоді як минулого року більшість (62%) прогнозували зростання на рівні 10-20%. При плануванні бюджетів на 2021 рік керівники компаній закладають вартість валюти в середньому на рівні29 грн/$.

Водночас більше половини директорів, а саме54%планують підвищення заробітної плати співробітникам у розмірі 5-10%. Ще 21% підвищать заробітну плату до 5%, а 9% – у розмірі 10-20%. Тільки 15% компаній не планують підвищення заробітної плати персоналу, проте до її скорочення не вдасться жодна компанія.

Водночас більшість компаній покладатимуться на стриману HR політику наступного року. Так,60%планують зберегти персонал компанії без змін. Розширювати штат планують тільки 28% компаній (минулого року таких було 46%). До скорочення персоналу будуть вимушені вдатися 12% бізнесів.

У дослідженні «Прогнози бізнесу на 2021 рік» взяв участь 121 ТОП-менеджер компаній-членів Європейської Бізнес Асоціації. Анкета складалася з 10 питань, опитування проводилося протягом у вересні 2020 року. Дослідження «Прогнози бізнесу» проводиться Асоціацією вже 5-й рік поспіль.


*****

Уперше відкрито дані про декларативні та дозвільні документи з нового Реєстру будівельної діяльності та проведено дослідження про вплив відкритих даних на містобудівну галузь

На Державному порталі відкритих даних стали доступними дані про декларативні та дозвільні документи з нового Реєстру будівельної діяльності, який запрацював у липні цього року в рамках реалізації Єдиної державної електронної системи у галузі містобудування України.

Також уперше опубліковано звіт про вплив застосування відкритих даних Державної архітектурно-будівельної інспекції України (ДАБІ) на містобудівну галузь. Про це йдеться на сайті Міністерства цифрової трансформації.


На відміну від попереднього реєстру, за який відповідала ДАБІ, новий Реєстр будівельної галузі має низку важливих нововведень: 

  • розширено перелік полів, яких до цього взагалі не вносили і які були доступні лише на папері;
  • вся інформація є актуальною, структурованою та захищеною від несанкціонованих змін;
  • наявність унікального ідентифікатора, що дає змогу прив'язати до об'єкта будівництва всі дозвільні документи, містобудівну та проєктну документацію, відомості про учасників;
  • наявність координат для точного виявлення об’єкта будівництва.


Станом на 15 вересня 2020 року новий Реєстр будівельної галузі вже містив дані понад 27 тисяч декларативних та дозвільних документів. Відкриті дані Реєстру, представлені у форматі Json, оновлюватимуться щотижня та є доступними за посиланням.

Одна з причин створення нового Реєстру будівельної галузі – недосконалість та неповнота попереднього Реєстру ДАБІ, що тривалий час не належав державі та був інструментом для корупційних зловживань. Та не зважаючи на ці недоліки, оприлюднення даних Реєстру ДАБІ у грудні 2019 року мало значний вплив на містобудівну галузь та ДАБІ зокрема.

Експерти Офісу ефективного регулювання (BRDO) в межах проєкту USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» та за сприяння Міністерства цифрової трансформації дослідили вплив застосування відкритих даних ДАБІ на вирішення суспільних проблем в Україні.

Аналітичний звіт «Вплив відкритих даних Державної архітектурно-будівельної інспекції» є першим із серії тематичних досліджень, у яких розглядається вплив оприлюднення даних різних галузей на життя громадян, провадження бізнесу та діяльність органів влади. Автори дають якісну оцінку Реєстру ДАБІ на прикладі семи сценаріїв використання даних через проведені інтерв’ю з учасниками будівельного ринку, керівниками сервісів, створених на основі відкритих даних, співробітниками ДАБІ та журналістами. 

Детальніше із прикладами впливу відкритих даних ДАБІ можна ознайомитися у звіті за посиланням.

 

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів306на 29.09.20
Кількість ІСІ1521на 29.09.20
Кількість НПФ*0на 29.09.20
Кількість адміністраторів НПФ16на 29.09.20
Кількість КУА301на 29.09.20
Кількість СК*2на 31.08.20
Активи, млн. грн.

393 401

на 31.08.20