Новини УАІБ

02 вересня 2019

29 серпня відбулося чергове засідання Ради УАІБ

29 серпня 2019 року відбулося чергове засідання Ради УАІБ, у якому взяв участь член НКЦПФР О.Панченко.

Члени Ради розглянули проект Методичних рекомендацій щодо визначення справедливої вартості інструментів власного капіталу, що знаходяться у складі активів ІСІ, з урахуванням вимог МСФЗ та після обговорення підтримали пропозицію О.Панченка щодо проведення додаткових консультацій з представниками НКЦПФР щодо цього документа.

Також члени Ради заслухали інформацію першого заступника Генерального директора УАІБ щодо законопроектів з питань регулювання фінансових ринків, які планує розглядати новий склад Верховної Ради України у вересні, а також щодо зауважень УАІБ до проекту Стандартів корпоративного управління в професійних учасниках фондового ринку, схваленого НКЦПФР у липні 2019 року.

Наступне засідання Ради УАІБ відбудеться 16 вересня 2019 року.

*****

НБУ оприлюднив черговий річний Звіт про діяльність
Ради з фінансової стабільності

Національний банк оприлюднив черговий річний Звіт про діяльність Ради з фінансової стабільності за період з серпня 2018 року по липень 2019 року, інформує прес-служба регулятора.

Ключовим ризиком за цей період для фінансової стабільності України залишалась пауза у співпраці з МВФ. Члени Ради неодноразово наголошували на необхідності продовження активної співпраці з Міжнародним валютним фондом, що є запорукою продовження структурних реформ та рефінансування зовнішнього боргу за нижчими ставками.

У фокусі уваги Ради були й інші проблемні питання, які не перший рік є джерелом системних ризиків в Україні. Насамперед, це питання врегулювання проблемної заборгованості державних банків, упередження потенційних негативних наслідків несприятливого розгортання подій навколо «Приватбанку», поліпшення фінансового стану Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.

Відтак, у звітному році Рада з фінансової стабільності:

1. Затвердила та погодила до оприлюднення Рекомендації (принципи) щодо роботи банків державного сектору із непрацюючими кредитами (NPLs). Рекомендації оприлюднено на сайті Національного банку на початку січня 2019 року. Вони визначили базові передумови, які повинні забезпечити справедливість та прозорість процесу реструктуризації, а також захист інтересів держави.

2. Обговорила можливі шляхи врегулювання заборгованостей державних монополій перед державними банками та визнала необхідність формування середньострокової стратегії для держмонополій.

3. Підтримала необхідність подальших змін у системі гарантування вкладів, у т. ч. імплементації директив ЄС щодо розширення переліку учасників системи гарантування, системи раннього реагування, механізму виведення банків із ринку, фінансування Фонду. Утворена Радою Робоча група з впровадження заходів врегулювання неплатоспроможності ФГВФО має опрацювати із залученням експертів МВФ та Світового банку підходи, які забезпечать платоспроможність Фонду гарантування вкладів вже до кінця 2019 року.

4. Підтримала введення системи подання фінансової звітності у форматі іXBRL. Оновлений порядок формування і подання фінансової звітності сприятиме спрощенню ведення бізнесу для українських компаній. Більша відкритість фінансової інформації про діяльність українських підприємств сприятиме покращенню інвестиційного клімату та розвитку ринків капіталу.

*****

Загальний обсяг випусків емісійних цінних паперів,

зареєстрованих НКЦПФР у січні-червні 2019 року, становив 18,28 млрд. грн.

За інформацією НКЦПФР, загальний обсяг випусків емісійних цінних паперів, зареєстрованих Комісією у січні-червні 2019 року, становив 18,28 млрд. грн., що менше на 9,5 млрд. грн. порівняно з відповідним періодом 2018 року (27,8 млрд. грн).

Протягом січня-червня 2019 року регулятор зареєстрував 32 випусків акцій на суму 3,08 млрд. грн. Порівняно з аналогічним періодом 2018 року обсяг зареєстрованих випусків акцій зменшився на 9,2 млрд. грн.

Також у січні-червні поточного року зареєстровано 29 випусків облігацій підприємств на суму 2,84 млрд. грн. Порівняно з аналогічним періодом 2018 року обсяг зареєстрованих випусків облігацій підприємств зменшився на 643 млн. грн.

При цьому Комісія не зареєструвала випусків опціонних сертифікатів, а у відповідний період 2018 року було зареєстровано один випуск опціонних сертифікатів на суму 55 млн. грн.

Обсяг випусків інвестиційних сертифікатів пайових інвестиційних фондів, зареєстрованих Комісією у першому півріччі 2019 року, становив 2,09 млрд. грн., що менше на 958 млн. грн. порівняно з даними за аналогічний період 2018 року.

У свою чергу, обсяг випусків акцій корпоративних інвестиційних фондів становив 10,28 млрд. грн., що більше на 1,33 млрд. грн. порівняно з даними за аналогічний період 2018 року.

*****

НДУ пропонує комплексні пропозиції до стандартів
корпоративного управління для професійних учасників фондового ринку

Правління НДУ обговорило з Радою Учасників обговорювали нові документи, які можуть вплинути на роботу професійних учасників фондового ринку України. Про це інформує прес-служба Нацдепозитарію.

Головний документ - стандарти корпоративного управління для професійних учасників фондового ринку, який був розроблений НКЦПФР.

Як зазначив Член Правління НДУ Олексій Тарасенко, цей документ важливий для розвитку ринку та його інфраструктури, але він потребує суттєвого доопрацювання. «У нас комплексні пропозиції, які ми направимо на розгляд Комісії з цінних паперів. Документ повинен відійти від формату університетського підручника та враховувати сучасні практичні аспекти корпоративного управління та моделі управління ризиками», - додав він.

Рада Учасників фондового ринку підготувала свої рекомендації щодо подальшого розгляду стандартів корпоративного управління.

Крім того, Національний депозитарій окреслив перспективи для розвитку і розширення послуг, які можуть надавати депозитарні установи. Адже наразі активно обговорюється, зокрема, модель обслуговування депозитарієм обліку часток у товариствах з обмеженою відповідальністю та обліку депозитарною системою аграрних розписок. Для депозитарних установ це дає можливість розширювати спектр послуг, які вони надають своїм клієнтам.

*****

Нацкомфінпослуг планує уніфікувати форми актів,
складених за результатами державного нагляду

Нацкомфінпослуг оприлюднила проект Розпорядження «Про затвердження Змін до уніфікованої форми Акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), які ліцензуються».

Проект Розпорядження розроблено з метою удосконалення уніфікованої форми зазначеного Акта та приведення її у відповідність до Постанови Кабінету Міністрів України від 22 травня 2019 року №427 «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів)».

*****

Повномасштабна велика приватизація має розпочатися ще в 2019 році

Повномасштабна велика приватизація має розпочатися ще в 2019 році.

Про це повідомив на своїй сторінці у Facebook Керівник ФДМУВіталій Трубаров.

За його словами, Президент України дав чіткий сигнал на пришвидшення процесів приватизації.

Фонд державного майна України розробив програму дій на п’ять років, протягом яких процес приватизації буде завершено в цілому, оренда державного майна отримає новий закон і ринкові механізми регулювання, а оціночна діяльність, регулятором якої є Фонд, набуде якісних змін.

В. Трубаров підкреслив, що для великої приватизації потрібна політична воля, і нова влада цю волю має. В Україні є відмінний закон про приватизацію, чіткі й конкурентні правила, до яких є довіра західних інвесторів.

На думку керівника ФДМУ, для запуску великої приватизації потрібно здійснити такі кроки.

Кабінету Міністрів - до 30 вересня затвердити інвестиційних радників на вже відібрані підприємства: ОПЗ, Вугільну компанію «Краснолиманська», «Індар», завод «Електроважмаш», «Об’єднану гірничо-хімічну компанію».

Також Кабмін своїм розпорядженням має передати в управління Фонду ще приблизно 20 великих підприємств для приватизації.

Міністерства і відомства мають передати вже затверджені для продажу підприємства до Фонду, які роками «утримуються» і не передаються на приватизацію. Таких підприємств понад 30.

Також Кабмін має зобов’язати міністерства провести повну ревізію державного майна і передати до Фонду все те, що підлягає приватизації.

Необхідно також і рішення Кабінету Міністрів щодо оптимальних термінів приватизації обленерго з урахуванням закону «Про ринок електричної енергії».

Від Верховної Ради ФДМУ очікує на розгляд законопроекту щодо скорочення списку об’єктів, заборонених до приватизації, а також на розгляд проектів законів щодо реорганізації спиртової галузі.

Якщо у вересні 2019 року Кабінет Міністрів затвердить інвестиційних радників як перший крок до запуску великої приватизації, то на перші продажі можна вийти ще в кінці цього року.

*****

Фінансові компанії отримали додаткові можливості для відстоювання власної позиції під час перевірок з питань фінмоніторингу

Національний банк України продовжує робити максимально прозорим порядок застосування заходів впливу до банків та небанківських фінансових установ. Це черговий крок на шляху до реалізації єдиного ризик-орієнтовного підходу до нагляду. Як Національний банк попередньо інформував громадськість, відповідні зміни затверджено до Положення №197, яким передбачено порядок проведення перевірок фінустанов з питань фінансового моніторингу

Зокрема, з метою проведення безперервного діалогу з учасниками ринку, щодо яких проводяться перевірки, регулятор унормував практику проведення колегіальних зустрічей з представниками фінансових установ під час здійснення нагляду з питань фінансового моніторингу. Зустрічі проводяться до початку перевірки та після її завершення. Також вони можуть проводитися під час виїзної перевірки/безвиїзного нагляду (за ініціативою НБУ або установ). На цих зустрічах сторони можуть обговорити будь-які питання щодо організації проведення перевірок, їхніх результатів, зафіксованих порушень, виявлених проблем та наданих рекомендацій.

Крім того, змінами передбачено, що представники установ, щодо яких проводилися перевірки, за їхньою ініціативою або ініціативою НБУ, можуть брати участь в засіданнях Комітету з питань нагляду та регулювання діяльності банків, нагляду (оверсайту) платіжних систем. На цих засіданнях розглядаються попередні результати здійсненого нагляду з питань фінансового моніторингу, рекомендації щодо усунення виявлених порушень та пропозиції щодо застосування адекватних заходів впливу. Присутні на засіданні представники фінансових установ зможуть особисто надати пояснення щодо обставин та виявлених фактів порушень для врахування регулятором під час ухвалення колегіальних рішень про заходи впливу в межах повноважень Комітету.

Крім зазначених оновлень, Національний банк затвердив й інші зміни до Положення №197, про які попередньо повідомляв. Так, регулятор врахував пропозиції установ та збільшив вдвічі – з 10 до 20 календарних днів – строк інформування про початок виїзної перевірки з питань фінансового моніторингу, а також зафіксував завчасне надання учасникам ринку переліку питань, що підлягають виїзній перевірці.

Піклуючись про розвиток електронного документообігу в банківській системі, Національний банк передбачив можливість надавати довідку чи акт за результатами нагляду з питань фінансового моніторингу в електронному вигляді.

Також за результатами співпраці з банківською спільнотою та з метою впровадження ефективних інструментів здійснення нагляду з питань фінансового моніторингу Національний банк затвердив перелік типових форм відповідей на запити, що використовуються з метою проведення виїзних перевірок з питань фінансового моніторингу. Використання зазначених типових форм дозволить банкам скоротити час на підготовку інформації на запити Національного банку та сприятиме якісному здійсненню нагляду.

Вказані зміни передбачено постановою Правління Національного банку України від 22 серпня 2019 року №111 «Про затвердження змін до Положення про порядок організації та проведення перевірок з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», яка набрала чинності з 29 серпня 2019 року.

*****

ФДМУ оприлюднив результати контролю за виконанням інвестиційних зобов’язань покупців приватизованих підприємств у першому півріччі 2019 року

Фонд держмайна оприлюднив результати контролю за виконанням інвестиційних зобов’язань покупців приватизованих підприємств у першому півріччі 2019 року.

Згідно з інформацією ФДМУ, станом на початок липня 2019 року на його обліку перебувало 12927 договори купівлі-продажу об’єктів приватизації. З них: 1087 договори купівлі-продажу пакетів акцій акціонерних товариств; 8888 договорів купівлі-продажу об’єктів малої приватизації; 2952 договір купівлі-продажу об’єктів незавершеного будівництва.

У цілому договорами купівлі-продажу приватизаційних об’єктів передбачено інвестування підприємств у 1995-2021 роках на загальну суму 23,52 млрд. грн., $2,02 млрд. та 19,26 млн. євро. У тому числі, станом на 01.07.2019 р. обсяги інвестицій мали дорівнювати 23,23 млрд. грн., $2 млрд. та 19,26 млн. євро. Фактично на звітну дату на приватизовані об’єкти надійшло 21,33 млрд. грн., $2,52 млрд. та 72 млн. євро (у перерахунку на національну валюту - 36,1 млрд. грн.).

Найбільші обсяги інвестицій передбачені договорами купівлі-продажу пакетів акцій. Так, згідно з ними, покупці приватизованих підприємств у 1995-2021 роках повинні внести інвестицій на загальну суму 21,56 млрд. грн., $1,94 млрд. та 19,26 млн. євро. У тому числі, станом на 01.07.2019 р. обсяги інвестицій мали дорівнювати 21,56 млрд. грн., $1,92 млрд. та 19,26 млн. євро. Фактично, починаючи з 1995 року, приватизовані підприємства вже отримали інвестицій на суму 19,44 млрд. грн., $2,47 млрд. та 72 млн. євро.

*****

Середня номінальна заробітна плата в Україні
у липні 2019 року становила 10971 грн.

Середня номінальна заробітна плата штатного працівника підприємств, установ та організацій України у липні 2019 року становила 10971 грн., що у 2,6 раза вище рівня мінімальної заробітної плати (4173 грн.). Про це інформує Державна служба статистики.

Порівняно з червнем розмір середньої номінальної заробітної плати збільшився на 1,7%, а за останні 12 місяців (відносно липня 2018 року) – на 19,6%.

Індекс реальної заробітної плати у липні 2019 року порівняно з червнем 2019 року становив 102,4%, а відносно липня 2018р. – 109,5%.

 

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 28.03.24
Кількість КУА278на 28.03.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 28.03.24
Кількість ІСІ1779на 28.03.24
Кількість НПФ*53на 28.03.24
Кількість СК*1на 31.01.24
Активи в управлінні КУА, млн грн608 656на 31.01.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 815на 31.01.24