Новини УАІБ

15 липня 2019

УАІБ: реформування системи сертифікації та атестації фахівців
на фондовому ринку можуть і готові взяти на себе СРО

11 липня члени Ради УАІБ розглянули проект Положення про порядок атестації фахівців з питань фондового ринку, наданий НКЦПФР.  Оскільки у проекті Положення попередні пропозиції як УАІБ, так і інших саморегулівних організацій, враховані не були, Асоціація вчергове вирішила звернутися до Комісії з пропозицією делегувати повноваження та функції щодо реформування системи сертифікації та атестації фахівців на фондовому ринку СРО. 

У зверненні, зокрема, наголошується, що зміна системи сертифікації та атестації фахівців на фондовому ринку повинна базуватися на безпосередній взаємодії з головними її споживачами (ліцензованими фінансовими установами – роботодавцями), які є найбільш зацікавленими особами в зростанні якості підготовки фахівців на фондовому ринку.

На етапі становлення фондового ринку і відсутності відповідної базової освіти у фахівців фондового ринку система підготовки фахівців, запроваджена державним регулятором, виправдовувала себе за рахунок системності, централізованості, повного охоплення контингенту і єдності підходу.

Проте, наразі, завдання з підготовки відповідного фахівця на рівні теоретичної складової вже повністю забезпечує національна система вищої освіти.

Водночас, зазначається у листі, із розвитком фондового ринку та його інфраструктури змінюються підходи до практичної підготовки фахівців відповідного спрямування.

За цих умов прямим обов‘язком саме саморегулівної організації, яка об‘єднує професійних учасників фондового ринку, є впровадження норм професійної етики у практичній діяльності членів СРО, розробка та затвердження рекомендацій щодо провадження відповідної професійної діяльності на фондовому ринку, здійснення заходів, спрямованих на підвищення кваліфікації i стандартів професійної роботи серед своїх членів тощо.

Суттєвим є також критерій доступності системи освіти та атестації для користувачів. Запропонована в проекті Положення багаторівнева система атестації (Комісія-Методичний центр-Атестаційні центри-Навчальні центри) з розірваними функціями призведе до геометричного зростання витрат на утримання цієї системи і до удорожчання процесу сертифікації для кінцевого споживача.

У листі підкреслюється, що саморегулівні організації можуть використовувати наявні ресурси, матеріальну базу, сформовані за рахунок членських внесків, а також комунікаційні системи зі своїми членами та налагоджені партнерські зв‘язки із профільними закладами освіти для істотного здешевлення організаційних витрат та функціонування процесу атестації фахівців.

В УАІБ вважають, що зосередження процесу атестації фахівців з питань фондового ринку повинно бути реалізовано в рамках СРО, у якої для виконання таких завдань є ресурси та наявний досвід. Це також зменшить державне регуляторне навантаження на бізнес та звільнить НКЦПФР від виконання непрофільних для неї функцій, зазначається у листі.

*****

11 липня відбулося засідання Ради УАІБ

11 липня 2019 року відбулося чергове засідання Ради УАІБ, у якому взяв участь член НКЦПФР О.Панченко. Члени Ради розглянули звіт про виконання плану та бюджету УАІБ за 2-й квартал 2019 року та на підставі звіту  Ревізійної комісії ухвалили його.

Рада розглянула та затвердила план роботи та бюджет УАІБ на 3-й квартал 2019 року.

Члени Ради розглянули проект Положення про порядок атестації фахівців з питань фондового ринку, запропонований НКЦПФР. Рада вчергове наголосила на доцільності та  готовності СРО УАІБ самостійно координувати та впроваджувати процес атестації фахівців фондового ринку. Вирішено направити відповідного листа до Комісії.   

Рада також затвердила рішення Дисциплінарного комітету УАІБ про застосування до компаній ТОВ «КУА «АЛЬФАВІН КАПІТАЛ» (м.Київ) та ТОВ «Консент Капітал Менеджмент» (м.Київ) дисциплінарної санкції «виключення зі складу членів Асоціації» за порушення вимог внутрішніх документів УАІБ.

Наступне засідання Ради УАІБ відбудеться 29 серпня 2019 року.

*****

У січні-травні 2019 року НКЦПФР зареєструвала
випусків цінних паперів на загальну суму 14,74 млрд. грн.

У січні-травні 2019 року НКЦПФР зареєструвала випусків цінних паперів на загальну суму 14,74 млрд. грн. Такий показник виявився на 1,4 млрд. грн. менше порівняно з результатом аналогічного періоду 2018 року.

Про це свідчать дані, наведені в Інформаційній довідці НКЦПФР щодо розвитку фондового ринку України протягом січня-травня 2019 року.

Згідно з ними, за звітний період Комісією було зареєстровано 20 випусків акцій на суму 1,76 млрд. грн. Порівняно із січнем-травнем 2018 року обсяг зареєстрованих випусків акцій зменшився на 2 млрд. грн.

Також НКЦПФР зареєструвала 27 випусків облігацій підприємств на суму 2,76 млрд. грн. У порівнянні з аналогічним періодом 2018 року обсяг зареєстрованих випусків облігацій підприємств зменшився на 350 млн. грн.

За звітний період Комісією не було зареєстровано жодного випуску опціонних сертифікатів. При цьому у січні-травні минулого року регулятор зареєстрував один випуск опціонних сертифікатів на суму 55 млн. грн.

Обсяг випусків інвестиційних сертифікатів пайових інвестиційних фондів, зареєстрованих НКЦПФР у січні-травні 2019 року, становив 1,59 млрд. грн. Такий показник виявився на 652 млн. грн. менше за результат аналогічного періоду 2018 року.

Обсяг випусків акцій корпоративних інвестиційних фондів дорівнював 8,62 млрд. грн., що на 1,66 млрд. грн. перевищило показник січня-травня 2018 року.

*****

Нацкомфінпослуг оприлюднила проект Розпорядження «Про внесення змін до Положення про порядок складання,
формування та подання адміністратором недержавного пенсійного фонду звітності з недержавного пенсійного забезпечення»

Нацкомфінпослуг оприлюднила доопрацьований проект Розпорядження «Про внесення змін до Положення про порядок складання, формування та подання адміністратором недержавного пенсійного фонду звітності з недержавного пенсійного забезпечення».

У пояснювальній записці до документа зазначається, що реалізація його положень дозволить вдосконалити порядок складання, формування та подання адміністратором недержавного пенсійного фонду звітності з недержавного пенсійного забезпечення, зокрема в частині подання такої звітності в електронній формі з дотриманням вимог Законів «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги».

Проектом Розпорядження пропонується перехід адміністраторами недержавних пенсійних фондів на подачу звітності з недержавного пенсійного забезпечення виключно в електронній формі, зокрема одноосібним засновником, який прийняв рішення про самостійне здійснення адміністрування створеного ним корпоративного недержавного пенсійного фонду.

*****

ТОВ, які діють на підставі модульного статуту, реєструватимуть онлайн

Міністерство юстиції України та Державне агентство з питань електронного урядування України презентували нову електронну послугу з реєстрації ТОВ, що діє на підставі модельного статуту. Про це інформує прес-служба Мінюсту.

Онлайн-послуга забезпечить:

- онлайн-реєстрацію ТОВ з можливістю формування необхідної редакції модельного статуту шляхом вибору відповідних пунктів або використання редакції за замовчуванням;

- можливість одночасного подання заяви на застосування спрощеної системи оподаткування;

- можливість одночасної реєстрації платником податку на додану вартість;

- можливість переходу на роботу на підставі нового модельного статуту для чинних ТОВ, що працюють на підставі власної редакції установчих документів.

Е-послуга реалізована у вигляді покрокової анкети з детальними підказками та не потребує сканування документів, оскільки для проведення реєстрації вони створюються автоматично на порталі та мають бути завірені електронними підписами всіх засновників.

Таким чином, зареєструвати товариство з обмеженою відповідальністю, що діє на підставі модельного статуту, тепер можна за кілька хвилин в режимі онлайн та без складних бюрократичних процедур.

Реалізація нового онлайн-сервісу – це ще один крок до покращення умов ведення бізнесу в Україні, який вдалося реалізувати Міністерству юстиції України за підтримки Державного агентства з питань електронного урядування України в межах програми «Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP), що виконується Фондом Східна Європа та фінансується Швейцарською агенцією розвитку та співробітництва.

*****

Національний банк скасував усі обмеження на репатріацію дивідендів

Національний банк скасував усі обмеження на репатріацію дивідендів для покращення інвестиційного клімату, як це було передбачено дорожньою картою з валютної лібералізації.

Як зазначає прес-служба НБУ, з 10 липня 2019 року бізнес з іноземним капіталом більше не обмежується лімітом на перерахування дивідендів за кордон або на рахунки нерезидентів в Україні в розмірі 12 млн. євро на місць для однієї юридичної особи.

Чергове валютне послаблення не матиме негативних наслідків для макрофінансової стабільності. У першому півріччі бізнес перерахував за кордон дивіденди на суму $1,27 млрд., з яких $1,07 млрд. – за рахунок купленої валюти. Такі обсяги перерахування та купівлі валюти є на 20% і 14% меншими ніж за аналогічний період минулого року.

Репатріація дивідендів загалом не чинить істотного впливу на ринок, адже купівля валюти на такі цілі становить близько 4% від загального попиту клієнтів банків на іноземну валюту.

Скасування ліміту на репатріацію дивідендів є третім суттєвим валютним послабленням за останні три тижні. Раніше Національний банк скасував вимогу щодо обов’язкового продажу валютних надходжень і ліміт на фінансування представництв українського бізнесу за кордоном.

Загалом з початку року Нацбанк скасував вже понад 30 обмежень на валютному ринку. Валютна лібералізація продовжуватиметься відповідно до темпів поліпшення макроекономічної ситуації. Її кінцева мета – вільний рух капіталу.

Зазначені норми щодо репатріації дивідендів затверджено Постановою Правління НБУ №91 від 9 липня 2019 року «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України». Вона набуває чинності з 10 липня 2019 року.

*****

Уряд ухвалив зміни до порядку проведення експертизи і відбору інвестиційних проектів, яким може бути
надана державна підтримка у формі гарантій

Уряд ухвалив зміни до порядку проведення експертизи і відбору інвестиційних проектів, яким може бути надана державна підтримка у формі гарантій.

Зокрема, як повідомляє прес-служба Мінекономрозвитку, КМУ уточнив підстави для надання позитивного або негативного висновку державної експертизи інвестиційних проектів, яким буде надана державна підтримка. Перелік критеріїв позитивного чи негативного висновку, який може бути наданий інвестиційному проекту, доповнюється критеріями відповідності вимогам законодавства, актуальності проекту, а також взаємоузгодження в ньому екологічних, економічних і соціальних інтересів суспільства. Уряд також визначив строки проведення державної експертизи інвестиційних проектів протягом 40 робочих днів з дня надходження документів.

«Ухвалення Постанова зробить більш прозорим процес надання державних гарантій для реалізації інвестиційних проектів. Перш за все - зменшить кількість паперів при оформленні проектів, бо не буде дублювання документів, які подаються для участі у відборі. Ми також вдосконалюємо процедуру експертизи інвестиційних проектів, зокрема оцінку ризиків Міністерством фінансів України. І, насамкінець, змінена Постанова цілком відповідає принципам трирічного бюджетного планування», - зазначив Перший віце-прем’єр-міністр України Степан Кубів.

Постанова спрощує для заявника процес отримання документа про коректність розрахунків інвестиційного проекту. Замість довідки з банків, для яких непритаманний такий вид діяльності, слід надати документ від потенційного кредитора, який планує фінансувати проект.

Зміни до Постанови також передбачають, що при ухваленні рішення про надання державної підтримки інвестиційним проектам буде враховуватись наявність у суб’єкта господарювання заборгованості перед державою по кредитах, залучених державою або під державні гарантії, а також заборгованість по виплаті заробітної плати своїм працівникам.

У цій Постанові Уряд також врахував зміни до Бюджетного кодексу України щодо необхідності врахування ризиків, пов’язаних із наданням державних гарантій інвестиційної діяльності (гранично допустиме відношення гарантованого державного боргу до ВВП та граничного обсягу надання державних гарантій) при підготовці Бюджетної декларації.

*****

Станом на кінець червня 2019 року держава управляла
корпоративними правами у 444 господарських товариствах

Станом на кінець червня 2019 року в управлінні Фонду держмайна знаходилися корпоративні права у 263 господарських товариствах (станом на кінець 2018 року їхня кількість дорівнювала 281). З них 166 акціонерних товариств, створених шляхом приватизації та корпоратизації, 49 акціонерних товариств, створених за участі Фонду, 44 товариства з обмеженою відповідальністю та 4 інших господарських товариств (ХК, ДАК, ДАХК, НАК, ДХК).

У 80 товариствах Фонд управляв державною часткою розміром менше 25% статутного фонду, у 52 - від 25% до 40%, у 20 - від 40% до 50%, у 31 - від 50% до 60%, у 58 - від 60% до 100%, а у 22 товариствах - державною часткою розміром 100%.

В управлінні інших органів виконавчої влади знаходилися корпоративні права держави у 181 господарському товаристві (станом на кінець 2018 року їхня кількість також дорівнювала 187). З них 130 акціонерних товариств, 33 товариства з обмеженою відповідальністю та 18 інших господарських товариств (ХК, ДАК, ДАХК, НАК, ДХК).

У 19 товариствах ці органи управляли державною часткою розміром менше 25% статутного фонду, у 11 - від 25% до 40%, у 16 - від 40% до 50%, у 8 - від 50% до 60%, у 12 - від 60% до 100%, а в 115 товариствах - державною часткою розміром 100%.

У цілому станом на кінець червня 2019 року держава управляла корпоративними правами у 444 господарських товариствах. За перше півріччя їхня кількість зменшилась на 5,1% (у кінці 2018 року кількість корпоративних прав держави дорівнювала 468).

*****

У 2018 році кількість проектів прямих іноземних інвестицій у країнах Європи
склала 63,6 тис., що виявилося на 4% менше ніж у 2017 році

У 2018 році кількість проектів прямих іноземних інвестицій (ПІІ) у країнах Європи склала 63,6 тис., що виявилося на 4% менше ніж у 2017 році. Спад обумовлений значним зниженням проектів ПІІ (на 13%) в Німеччині і Великобританії - двох найбільших європейських економіках, на частку яких припадає одна третина загального обсягу інвестицій в Європі.

Такими є результати дослідження EY «Інвестиційна привабливість країн Європи за 2018 рік», яке щорічно проводиться в 49 країнах, починаючи з 2010 року.

Серед факторів зменшення обсягу інвестицій експерти відзначають зниження темпів економічного розвитку і уповільнення зростання ВВП (1,8%) в європейських країнах.

Оцінка реальних ПІІ в країнах Європи заснована на власній базі даних EY European Investment Monitor (EIM). У цю базу даних включено інформацію про проекти із залученням ПІІ, в результаті яких створено нові об’єкти і робочі місця. При цьому не враховуються портфельні інвестиції, а також угоди злиттів і поглинань, завдяки чому інформація в базі даних відображає реальні інвестиції у виробництво і сферу послуг, здійснені іноземними компаніями в Європі.

Дані про ПІІ знаходяться в широкому доступі. Інформація про інвестиції у будь-яку компанію, як правило, включається в базу даних, якщо іноземний інвестор придбав понад 10% її акціонерного капіталу і бере участь в управлінні її діяльністю. В обсязі ПІІ враховуються акціонерний капітал, реінвестований прибуток і внутрішньо групові кредити.

Разом із цим, наведені у дослідженні показники включають також інвестиції у матеріальні активи, наприклад, в основні засоби. Такі дані надають цінну інформацію про те, як здійснюються проекти за участю ПІІ, в які види діяльності надходять інвестиції, в якому регіоні ведуться проекти, а також хто їх виконує.

Згідно з дослідженням, у 2018 році більше половини європейських країн показали негативну динаміку - середній показник падіння кількості проектів ПІІ склав 29%. Головними причинами зниження інвестиційної активності в європейських країнах є Brexit, політична нестабільність, політика протекціонізму і падіння темпів економічного зростання.

*****

У ІІ кварталі 2019 року на світових ринках
було здійснено 302 угоди ІРО, у ході яких залучено $56,8 млрд.

Результати діяльності світового ринку ІРО у першому півріччі 2019 року виявились меншими за показники аналогічного періоду минулого року.

Згідно з даними Звіту компанії EY, у ІІ кварталі 2019 року на світових ринках було здійснено 302 угоди ІРО, у ході яких залучено $56,8 млрд. Такі показники виявилися меншими за результати аналогічного періоду минулого року на 17% та 14% відповідно.

За перше півріччя 2019 року в цілому загальний обсяг коштів, залучених у ході ІРО на світових ринках, склав $71,9 млрд. (на 28% менше результату першого півріччя 2018 року), а кількість угод ІРО становила 507 (на 28% менше результату січня-червня 2018 року).

Лідерами світового ринку ІРО у ІІ кварталі 2019 року серед фондових бірж стали New York Stock Exchange - 18 ІРО обсягом $17 млрд., NASDAQ - 48 ІРО обсягом $10 млрд. та Hong Kong Exchanges - 38 ІРО обсягом $6,2 млрд.

Серед галузей лідерами виявились технологічний сектор - 68 ІРО обсягом $24,9 млрд., сектор охорони здоров’я - 56 ІРО обсягом $9,2 млрд. та промисловість - 36 ІРО обсягом $5,2 млрд.

Найбільшими ІРО в ІІ кварталі поточного року стали розміщення компаній Uber Technologies, Inc. (США) - на суму $8,1 млрд., Avantor, Inc. (США) - на суму $3,3 млрд. та NexiSpA (Італія) - на суму $2,3 млрд.

За підсумками першого півріччя 2019 року в Північній та Південній Америці відбулося 118 ІРО обсягом $33,6 млрд. (зменшення у порівнянні з першим півріччям 2018 року на 14% та 12% відповідно), в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні - 266 ІРО обсягом $22,3 млрд. (зменшення у порівнянні з першим півріччям 2018 року на 12% та 27% відповідно), у регіоні EMEIA (Європа, Близький Схід, Індія та Африка) - 123 ІРО обсягом $16 млрд. (у порівнянні з першим півріччям 2018 року кількість угод зменшилась на 53%, а їхній обсяг - на 48%).

За словами Керівника практики EY за операціями IPO у світі та в регіоні EMEIA Мартіна Штайнбаха, у ІІ кварталі 2019 року спостерігалось уповільнення глобальної діяльності на ринках IPO після надзвичайно тихого І кварталу. Причинами цього стали геополітична напруженість, складні питання торгівлі між США, Китаєм та ЄС, Brexit та результати європейських виборів. Емітентам, аби зорієнтуватися в нових реаліях на непередбачуваних ринках, необхідно зберігати гнучкість. Тому добре підготовлені компанії з гарною історією знайдуть свої вікна можливостей. Разом із тим, наразі ринки стабілізуються, а напруженість потроху слабшає, тож можна очікувати зростання активності IPO у другій половині 2019 року.

*****

У червні 2019 року в Україні була зафіксована дефляція на рівні 0,5%

Споживчі ціни в Україні у червні 2019 року порівняно із травнем 2019 року знизилися на 0,5%, з початку року зросли на 3,6%. Про це інформує Державна служба статистики.

Базова інфляція в червні 2019 року порівняно із травнем 2019 року становила 0%, з початку року – 2,3%.


Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

PS. Наступний випуск Новин УАІБ вийде 5 серпня 2019 року

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 19.04.24
Кількість КУА278на 19.04.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 19.04.24
Кількість ІСІ1780на 19.04.24
Кількість НПФ*52на 19.04.24
Кількість СК*1на 29.02.24
Активи в управлінні КУА, млн грн615 069на 29.02.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 875на 29.02.24