ІPO плюс капіталізація всієї країни

02 липня 2010
Вікторія Ковальова, "Урядовий кур’єр", №119, 2010

http://www.ukurier.gov.ua/index.php?articl=1&id=12931

Вітчизняні компанії знову виходять на іноземні фондові біржі

Залучення інвестицій через ІPO дає можливість компаніям, які мають бізнес в Україні, динамічніше розвиватися, структурувати бізнес і працювати ефективніше. Основне завдання менеджменту компанії при проведенні ІPO - максимізація вартості компанії.

Абревіатура ІPO ("Іnіtіal Publіc Offerіng") розшифровується як "первісна публічна пропозиція" акцій для широкого кола інвесторів на спеціально організованому біржовому майданчику. Сьогодні часто ІPO називають публічні розміщення, пов'язані зі збільшенням капіталу або приватизацією, які є ефективним механізмом залучення капіталу через фондовий ринок. У розвитку багатьох компаній настає етап, коли подальше зростання бізнесу за рахунок власних коштів стає неможливим, а обсяги залучення банківських кредитів не достатні. І якщо компанія прийшла до рішення збільшити статутний фонд, випустивши акції, менеджмент вибирає форми розміщення - публічне або приватне. Приватне (закрите) розміщення акцій відбувається шляхом безпосередньої пропозиції акцій учасникам такого товариства та заздалегідь визначеному колу осіб, кількість яких не перевищує 100. Публічне (відкрите) розміщення цінних паперів - на підставі опублікування в ЗМІ або повідомлення про продаж цінних паперів, зверненого до невизначеної кількості осіб.

Перед компанією, яка прийняла рішення розміщувати акції за межами України, також стоїть вибір: розміщувати акції через депозитарні розписки або через випуск акцій материнською компанією, зареєстрованою за кордоном. Можливе й поєднання обох форм випусків. За даними компанії "Дагда", абсолютна більшість емітентів проводять розміщення через свої материнські компанії, зареєстровані за кордоном. При цьому будуючи схему корпоративного контролю так, щоб бізнес в Україні опинявся в числі дочірніх структур, контрольованих холдинговою компанією, яка залучає ресурси через розміщення. Найбільш популярні юрисдикції "наших" емітентів: Кіпр, Британські території (острови Мен і Джерсі). Використання цієї схеми відбувається через незручності, які створює податкове законодавство для компаній, що залучають інвестиції з-за кордону.

РОСІЙСЬКИЙ СПЕКТР

"Російські біржі можуть забезпечити для українських компаній, що здійснюють вихід на ринок залучення акціонерного капіталу шляхом первинних або приватних розміщень акцій, високу ліквідність за вигідними умовами", - повідомив нещодавно керуючий партнер компанії "Універ Консалтинг" (входить до російської інвестгрупи "Універ" ) Ігор Бондаренко. Відповідно до попередньої оцінки, розміщення в Росії коштуватиме близько 7% від його обсягу (з них 4% - брокерові, а також витрати консультативні та на оформлення угоди).

Для порівняння, публічне розміщення на Варшавській біржі обійдеться компанії в межах 4-6% від розміщення, а на Лондонській - 8-10%.

В інтерв'ю "УК" І. Бондаренко уточнив, що ІPO на російських фондових біржах доцільно проводити українським компаніям з капіталізацією 200-300 млн доларів. Обсяги розміщення їх акцій на російських біржах можуть становити 30-250 мільйонів доларів.

"Вихід українських компаній на російські біржі цілком реальний. Я не очікую таких розміщень цього року, але їх ймовірність в наступні досить висока", - сказав "УК" директор інвестиційно-банківського департаменту інвестиційної группи "Сократ" Володимир Клименко.

Експерти зауважують, українські компанії можуть бути цікавими для російських інвесторів, особливо якщо вони працюють на російських ринках. Разом з тим про ІРО українських компаній в Росії говорити передчасно, оскільки регуляторна база та інфраструктура для цього ще не готова. Не врегульовані технічні аспекти обігу акцій української компанії за кордоном. Також чинна вітчизняна нормативна база практично унеможливлює безпосереднє розміщення українських акцій за кордоном. В той же час, за оцінкою інвестиційної компанії (ІК) Phoenіx Capіtal, вихід на російські біржі цілком реальний, якщо дивитися на середній щоденний обсяг торгів: на ММВБ він становить близько $1,6-1,8 млрд, для РТС близько $500 млн, аналогічний показник для Варшави (за індексом WІG) близько $25-30 млн, для Франкфурта значення за індексом DAX становить близько $3,5 млрд.

Найближчим часом найпопулярнішими для компаній, які ведуть бізнес в Україні, залишаться розміщення акцій на західних біржах через використання європейських холдингових компаній. Підтвердженням цього є вихід на ринок публічних розміщень холдингу "Авангард", найбільшого виробника харчових яєць і продукції з них в Україні. З 30 квітня поточного року його цінні папери торгуються на Лондонській фондовій біржі (ЛФБ). "Авангард" здійснив ІPO шляхом випуску глобальних депозитарних розписок (GDR). Особливістю цього ІPO стало те, що проходило воно в спектрі російських ІPO. Втім, позиціонування України як самостійного гравця є запорукою успіху нашої держави. Наші співвітчизники з сумом зазначають, що українським компаніям не вистачає реклами держави. Наприклад, на каналі evronews ніколи не побачите реклами України, в той же час там присутні такі невеликі країни, як Хорватія та Вірменія. Коли українці приїжджають спілкуватися із західними інвесторами, доводиться починати з таких "азів", як кількість населення, розмір території. Якби держава і посольства "просували" Україну як місце для інвестицій, це створило б хороший фон для інвесторів. Великий вплив на формування інвестиційного іміджу України може мати Консультативна рада з питань іноземних інвестицій при Президентові України. Її оперативне реагування на прохання інвесторів може стати добрим знаком для плідної співпраці.

ЗЛЕТИ І ПАДІННЯ

Першим ІPO української компанії на світовому ринку став продаж 27,2% акцій великої молочної компанії Ukrproduct Group в лютому 2005 року на альтернативному майданчику Лондонської фондової біржі. Найбільш "урожайним" на ІPO роком за останні п'ять є 2007-й (обсяг первинних публічних та приватних розміщень українських компаній становив $1,5-2 млрд). У 2008 році ІPO-бум змінився обвалом котирувань. Капіталізація компаній, які провели публічне розміщення акцій, знизилася в рази. В період зниження світових фондових індексів приватне розміщення акцій стало більш популярним інструментом серед вітчизняних компаній, ніж ІPO. В 2009 році жодна з компаній, які мають бізнес в Україні, не вийшла на ринок ІPO. За даними компанії "Дагда", за 2005 - перший квартал 2010 року українські компанії провели 59 публічних і приватних розміщень і залучили приблизно $6,2 млрд. З огляду на приріст капіталізації Kernel Holdіng з моменту розміщення майже на 100% і масштаб його ринкової капіталізації, це ІPO є найбільш вдалим протягом 2005-2009 років. Найбільший приріст капіталізації дали емітенти на ВФБ: польські інвестори краще розуміють український бізнес, привернути їх увагу реальніше, ніж інвесторів з Великобританії або Німеччини.

Найпопулярнішими для українських компаній залишаться ІРО на Лондонській та Варшавській біржах. Лондон обиратимуть великі компанії, що планують залучити від 200 млн доларів. Варшава залишається найпростішим та найдешевшим майданчиком для залучення капіталу для компаній, котрим потрібно від 10 до 200 млн доларів.

За оцінкою ІК Phoenіx Capіtal, в 2010 році обсяг залучень акціонерного капіталу українськими компаніями становитиме близько $500-600 млн. Переважно це будуть компанії аграрного сектору, які розміщуватимуться на Варшавській фондовій біржі. Через падіння фондових ринків у травні під вагою проблем Греції та Португалії багато компаній перенесли розміщення на пізніший період або були змушені знизити ціновий діапазон розміщення. В числі претендентів на проведення ІPO - "Агротон", "Агроліга", "Сінтал", "Баядера".

"ІPO в Україні можливі і обов'язково будуть в основному для компаній середнього розміру з обсягами розміщень до 80 млн грн", - впевнений директор інвестиційно-банківського департаменту інвестиційної групи "Сократ". Серед ідей про те, як стимулювати внутрішні ІPO в нашій країні, пропозиції від економічного стимулювання до жорсткої заборони українським підприємствам виходити на зовнішні ринки, варіанти лімітів, коли підприємства зобов'язані будуть продавати в Україні частку акцій (20-30%), запропонованих інвесторам в рамках ІPO. Сфера валютного регулювання України також потребує змін -наразі існують значні процедурні обмеження для іноземних інвесторів. Проект стратегії розвитку фондового ринку, розроблений Держкомісією з цінних паперів та фондового ринку (ДКЦПФР), пропонує звільнити від сплати податків багато операцій з цінними паперами, включаючи проведення ІPO.

Основні публічні розміщення акцій українських емітентів в 2005-2010 рр.

 
 
 
Назва емітента
 
Сума залученого капіталу, $ млн
 
 
Відсоток розміщуваних акцій від загальної кількості
 
 
Дата розміщення
 
 
Майданчик (Біржа)
 
 
Вид
 
 
Андерайтер або Фінансовий радник
 
1
 
Ukrproduct Group (о. Джерсі)
 
 
11,3
 
 
Н-Д
 
 
Лютий 2005
 
 
AIM (LSE)
 
 
IPO
 
 
Metropol UK Ltd
 
 
2
 
 
Cardinal Resources (Великобританія)*
 
 
20
 
 
Н-Д
 
 
Квітень 2005
 
 
AIM (LSE)
 
 
IPO
 
 
Н-Д
 
 
3
 
 
XXI Century Investments
 
 
138,7
 
 
35,7%
 
 
Грудень 2005
 
 
AIM (LSE)
 
 
IPO
 
 
ING
 
 
4
 
 
Родовід Банк
 
 
47,0
 
 
19%
 
 
Квітень 2006
 
 
ПФТС
 
 
IPO
 
 
Dragon Capital
 
 
5
 
 
Укрінбанк
 
 
36,0
 
 
20%
 
 
Червень 2006
 
 
ПФТС
 
 
IPO
 
 
Dragon Capital
 
 
6
 
 
KP Media
 
 
11
 
 
20%
 
 
Липень 2006
 
 
ПФТС
 
 
IPO
 
 
Dragon Capital
 
 
7
 
 
Astarta Holding (Нідерланди)
 
 
31,5
 
 
Н-Д
 
 
Серпень 2006
 
 
WSE
 
 
IPO
 
 
ING
 
 
8
 
 
ТММ Real Estate Development (Кіпр)
 
 
105,0
 
 
13,1%
 
 
Травень 2007
 
 
Deutsche Borse
 
 
IPO
 
 
Concorde Capital
 
 
9
 
 
Dragon — Ukrainian Properties & Development Plc
 
 
208
 
 
100,00%**
 
 
Червень 2007
 
 
AIM (LSE)
 
 
IPO
 
 
Zimmerman Adams Intl, Dragon Capital
 
 
10
 
 
Ferrexpo (Швейцарія) **
 
 
218,72
 
 
12%
 
 
Червень 2007
 
 
LSE
 
 
IPO
 
 
J.P. Morgan
 
 
11
 
 
Kernel Holding S.A. (Люксембург)
 
 
218,0
 
 
33%
 
 
Листопад 2007
 
 
WSE
 
 
IPO
 
 
ING
 
 
 
 
 
Kernel Holding S.A. (Люксембург)
 
 
84
 
 
8,5%
 
 
Березень 2008
 
 
WSE
 
 
SPO
 
 
ING
 
 
12
 
 
Landkom International (о. Мен)
 
 
110,5
 
 
54,9%
 
 
Листопад 2007
 
 
AIM (LSE)
 
 
IPO
 
 
-
 
 
13
 
 
KDD Group N.V. (" Київ-Донбас")
 
 
130
 
 
19,6%
 
 
Грудень 2007
 
 
AIM (LSE)
 
 
IPO
 
 
ING і Ренесанс Капітал
 
 
14
 
 
Миронівський хлібопродукт
 
 
322
 
 
19,4%
 
 
Квітень 2008
 
 
LSE
 
 
IPO
 
 
UBS і Morgan Stanley.
 
 
15
 
 
Агрохолдинг Авангард, Avangardco Investments Public Limited
 
 
187,5
 
 
20%
 
 
Травень 2010
 
 
LSE
 
 
IPO
 
 
Troika Dialog (UK)
 
 
* - у жовтні 2007 року компанія оголосила про призупинення операцій в Україні
** - більше 50% від залученої суми було передано компанії Fevamotinico, у таблиці зазначена сума, яку направили на розвиток бізнесу в Україні
*** - починаючи з 2008 року розміщення на ПФТС перестали відслідковуватися через їхню формальність і неефективність
****-
LSE – Лондонська фондова біржа (ЛФБ)
AIM – Альтернативний майданчик ЛФБ
WSE – Варшавська фондова біржа
DB – Дойче берс

БІРЖOВІ ВІСТІ

РИНОК ПРОБУДЖУЄТЬСЯ

У першому кварталі цього року в світі було укладено 267 угод ІPO загальною вартістю $53,2 млрд, тоді як за аналогічний період минулого року було укладено 52 угоди, внаслідок яких залучено $1,4 млрд (рекордно низький рівень активності за останнє десятиріччя). Динаміка угод ІPO азіатських компаній становить 62% від загальної кількості угод ІPO в світі і 66% сумарного обсягу коштів. Лондонська фондова біржа в першому кварталі повернула собі першість серед європейських майданчиків для (ІPO). Згідно з повідомленням PrіcewaterhouseCoopers LLP (PwC), біржа піднялася з третього місця за обсягом залучених коштів, на яку вона потрапила в кінці минулого року, поступившись позиції майданчику NYSE Euronext і Варшавській фондовій біржі. Такий прорив дав змогу Європі обійти американські біржі за кількістю та вартістю первинних публічних розміщень. 

Найбільші суми залучених через ІРО
коштів компаніями, які ведуть бізнес в Україні

Компанія
Сума залучених в ході ІРОкоштів, USD млн
Ferrexpo
424
Миронівський Хлібопродукт
371
Кернер
218
AvangardCo
208
KDD Group
143

КOМЕНТAРІ

Володимир ДІНУЛ,
начальник відділу аналітики ІК "Івекс Кепітал" (раніше - "Сінком"):

- Однією з причин відсутності ІPO на українських фондових біржах є брак нормативної бази. Всі наші чинні закони регулюють (або покликані регулювати) порядок обертання акцій на ринку. ІРО - це все ж таки своєрідний фінансовий контракт між великою кількістю людей, які віддають свої гроші в якийсь інвестиційний проект, і компанією (людиною), яка за ці гроші цей проект обіцяє реалізувати. Ще одна причина - недостатня захищеність власності в Україні. Маріупольський металургійний комбінат - дуже вдалий приклад. Багато підприємців вже готові до того, щоб зробити свій бізнес публічним, але вони не бажають отримати "проблемних" міноритарних акціонерів.

Олена СКЛЯР,
голова правління фондової біржі "Іннекс":

- Українські компанії сьогодні дедалі більше цікавляться можливістю залучення коштів з фондового ринку. Однак більшість з них ще замалі для розміщення на закордонних біржах та альтернативних майданчиках. Виходом з цього становища могло б бути проведення ІРО на українських майданчиках, але... з урахуванням низки вад (дуже низька ліквідность, практична відсутність внутрішнього інвестора та непривабливий інвестиційний клімат) ставлять під сумнів успіх таких планів найближчим часом. Для успішних ІРО всередині країни слід грунтовно змінити нормативну базу та сприяти появі внутрішніх інвесторів. Важливим кроком у цьому плані є проведення пенсійної реформи, що дасть істотний поштовх для розвитку пенсійних фондів. Приклад Польщі показує, що саме пенсійні фонди можуть стати локомотивом розвитку фондового ринку. Також важливим є виховання внутрішнього приватного інвестора, який оцінюватиме інвестиції в фондовий ринок як альтернативу банківським депозитам.

Основні цифри
Всього компаній-членів277на 10.05.25
Кількість КУА272на 10.05.25
Кількість адміністраторів НПФ16на 10.05.25
Кількість ІСІ1848на 10.05.25
Кількість НПФ*49на 10.05.25
Кількість СК*1на 28.02.25
Активи в управлінні КУА, млн грн696 796на 28.02.25
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн3 415на 28.02.25