Звернення до Президента України щодо інституційної небезпеки та підміни змісту імплементації законодавства ЄС у сфері ринків капіталу

24 грудня 2020

Професійні асоціації фондового ринку - АУФТ, НАПФА, FIMA, УАІБ направили листа Президенту України Володимиру Зеленському, у якому звертають увагу на інституційну небезпеку та підміни змісту імплементації законодавства ЄС у сфері ринків капіталу.

У листі зазначається, що 19 червня 2020 року, з четвертої спроби, було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів». №738-IX. Попри обгрунтовані зауваження інвестиційної спільноти, висловлювані протягом 5 останніх років щодо якості імплементації, Закон № 738-IX було прийнято і набуття ним чинності очікується 1 липня 2021 р.

Водночас, учасники ринку зі стриманим натхненням сприйняли Ваші плани щодо розбудови фондового ринку, у сподіванні наведення ладу в сфері законодавства про ринки капіталів.

З огляду на це інвестиційна спільнота була шокована фактами, викладеними у  публікації від 16 грудня 2020 р. у профільних ЗМІ в статті Олександра Кошового «Новий закон про ринки капіталів. Хроніки інституційної диверсії…». На  підставі ґрунтовного дослідження у матеріалі йдеться про обставини, які можуть свідчити про:

  • неконтрольованупідміну тексту Закону 738-IX (Закон України №738-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів», далі - Закон) в процесі підготовки на підпис,
  • невиправні процедурні порушення при його прийнятті,
  • спотворення змісту імплементації та відповідних зауважень офіційного представника ЄС в Україні,
  • порушенняУгоди про асоціацію з ЄС,
  • тотальнуправовуневизначеність щодо предмету регулювання, дати та процедури набуття чинності вказаним Законом,
  • загрозу сталому розвитку основних галузей права, що спричинює прийнятий Закон,
  • безконтрольність використання коштів міжнародних донорів при підготовці Закону,
  • невідповідність Закону задекларованій меті.

На тлі того, що за пів року від дня прийняття Закону жодний підзаконний акт до нього не був прийнятий та оприлюднений, а процес підготовки засекречений від інвесторів, у чинному законодавстві щодо ринків капіталу наразі встановлено тотальну правову та функціональну невизначеність.

Це не дозволяє бодай планування інвестиційної діяльності.

У таких умовах виникають чималі обґрунтовані і доведені сумніви, що широко розрекламовані зміни до законодавства про національні ринки капіталу та організовані товарні ринки дійсно направлені на їх сталий розвиток, а не на прикриття некомпетентності та виправдання освоєння чималих донорських та державних коштів тими, хто готував Закон.

Натомість Закон несе суцільну інституційну небезпеку та сягає за межі законодавства про ринки капіталу. Серед галузей права, підґрунтя яких зазнає невиправної шкоди: кримінальне, цивільне, кримінально-процесуальне тощо.

Оновлена правова основа, яка регулюватиме українські ринки фінансових інструментів, рясніє фактами, що викликають суцільну недовіру й спотворюють принцип верховенства права вже зараз, ще на етапі, який передує набуттю чинності, що є неприпустимим у правовій державі.

Звертаємося до Вас з пропозицією не гаючи часу ініціювати комплекс необхідних заходів, які зазначаємо нижче, для повернення довіри до законодавчої основи функціонування національних ринків капіталу:

 1) негайно ініціювати відповідні розслідування (в т.ч. у рамках тимчасової слідчої комісії ВР України) фактів, пов’язаних із підготовкою та прийняттям Закону України № 738-IX:

• порушень процедури прийняття,

• неконтрольованого коригування тексту,

• ймовірної підміни змісту 12 законодавчих актів ЄС, якість імплементації яких та об’єктивної оцінки сумнівна – за відсутності офіційного перекладу актів ЄС державною мовою протягом 6 років підготовки Закону та відсутності перекладу англійською мовою проектів та Закону,

• відсутності належного узгодження законопроекту № 2284 від 17.10.2019 з повноважними органами ЄС, усупереч умовам Асоціації України з ЄС;

2) ініціювати детальне та публічне розслідування фактів фінансування міжнародної технічної допомоги на розвиток фінансового сектору України, в т.ч. для підготовки та просування законопроектів для прийняття Закону № 738-IX,

3) забезпечити тимчасове відсторонення на час розслідування причетних до використання та управління донорською допомогою,

 4) негайно забезпечити офіційний переклад державною мовою усіх законодавчих актів ЄС, пов’язаних з ринками капіталу, товарними ринками та іншими сегментами фінансових ринків, також переклад англійською українських законодавчих та нормативно-правових актів у зазначеній сфері;

 5) звернутися до уповноважених органів ЄС з метою отримання офіційного висновку про якість імплементації законодавчих актів ЄС, згаданих у Законі України № 738-IX та пояснювальній записці до нього, з обов’язковим наданням перекладу Закону англійською мовою;

 6) забезпечити якнайскорішу підготовку змін до Закону № 738-IX, необхідних для зняття правової невизначеності, зокрема щодо порядку набуття чинності, та усунути невідповідності та неузгодженості із законодавством ЄС, врахувати як вже існуючі зауваження та пропозиції (зокрема, надані послом ЄС в Україні), так і ті, що будуть надані в тому числі українськими фахівцями.

7) провести комплексну експертизу прийнятого Закону за участі фахівців, що мають відповідні компетенції та опубліковані праці з цього питання, та за її результатами за необхідності звернутися до Конституційного суду з відповідним поданням.

Учасники фондового ринку впевнені, що без вирішення зазначених проблем, без установлення правової визначеності та забезпечення верховенства права, функціонування національних ринків капіталу неможливе, а набуття чинності Законом, який ще до набуття чинності за відсутності Ваших дій, направлених на наведення ладу, має всі підстави бути визнаний неконституційним, може нанести непоправної шкоди рейтингові влади та вщент зруйнувати ринок капіталу в Україні.

Цей лист узгоджено Асоціаціями, що об’єднують фінансові установи, які регулюються НКЦПФР, зазначається у листі.

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 19.04.24
Кількість КУА278на 19.04.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 19.04.24
Кількість ІСІ1780на 19.04.24
Кількість НПФ*52на 19.04.24
Кількість СК*1на 29.02.24
Активи в управлінні КУА, млн грн615 069на 29.02.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 875на 29.02.24