Парламент ухвалив законопроєкт щодо імплементації в Україні Загального стандарту звітності CRS, який стосуватиметься більшості ІСІ

21 березня 2023

20 березня 2023 року Верховна Рада України підтримала у другому читанні та в цілому проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки» реєстраційний №8131 (далі – Законопроєкт 8131).

Законопроект 8131 впроваджує в Україні Загальний стандарт звітності та належної перевірки інформації про фінансові рахунки, схвалений ОЕСР (далі – Стандарт CRS). Як зазначається на сайті Міністерства фінансів, впровадження у національне законодавство Стандарту CRS є обов’язковою умовою для приєднання України до міжнародної системи обміну інформацією в рамках Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки (далі – Багатостороння угода CRS), до якої Україна в особі ДПС приєдналася у серпні 2022 року.

Зокрема, основні положення законопроєкту встановлюють:

- функції та права контролюючих органів для забезпечення отримання інформації, необхідної для обміну, відповідно до Стандарту CRS;

- вимоги для фінансових агентів застосовувати правила Стандарту CRS під час здійснення належної комплексної перевірки фінансових рахунків та подавати до ДПС інформацію про фінансові рахунки власників рахунків, які є податковими резидентами інших юрисдикцій – партнерів з обміну інформацією;

- вимоги щодо мінімального строку зберігання документів та порядку надання контролюючому органу таких документів деякими суб’єктами господарської діяльності;

- порядок отримання інформації для податкових цілей контролюючим органом відповідно до Стандарту CRS та на запит від компетентного органу іноземної юрисдикції на підставі міжнародного договору;

- ефективний механізм контролю щодо дотримання вимог Стандарту CRS фінансовими агентами.

З 01 липня 2023 року до підзвітних фінансових установ України будуть застосовуватися заходи належної перевірки фінансових рахунків для встановлення того, чи підлягають рахунки автоматичному обміну (чи є рахунки підзвітними). Стандарт CRS містить окремі правила належної перевірки для рахунків, відкритих до та починаючи з 01 липня 2023 року. Відтак, за часом відкриття, фінансові рахунки поділяються на «нові рахунки» та «існуючі рахунки». Залежно від цього встановлено окремі правила належної перевірки рахунків та строки для завершення цієї перевірки.

У відповідності до Стандарту CRS корпоративні інвестиційні фонди і пайові інвестиційні фонди є «Інвестиційною Компанією», якщо понад 50% доходів фонду отримано від володіння або операцій з «Фінансовими Активами». Так, ІСІ може вважатись «Інвестиційною компанією», якщо за даними фінансової звітності протягом коротшого з таких періодів: (1) період у три роки, що завершується 31 грудня, що передує року, в якому проводиться аналіз на відповідність статусу Інвестиційної Компанії; або (2) період, протягом якого існує фонд, більше 50% доходів фонду було отримано від володіння/операцій з активами, що є Фінансовими Активами.

Виходячи з визначення терміну «фінансові активи», не є Інвестиційними Компаніями ті ІСІ, більшість активів яких складають прямі майнові права на нерухоме майно, торгові марки, або інші матеріальні активи, які не є «Фінансовими Активами».

Очікується, що КУА буде ставати на облік щодо кожного ІСІ, активами якого управляє, якщо ІСІ є Інвестиційною Компанією. ДПС буде брати на облік КУА для звітування щодо кожного ІСІ як підзвітну фінансову установу для цілей CRS за номером, який формується шляхом додавання коду ЄДРІСІ (ІСІ) до ЄДРПОУ КУА. Звіт про підзвітні рахунки буде подаватись за кожним ІСІ, якщо ІСІ є Інвестиційною Компанією.

При цьому, «Фінансовим Рахунком» для Інвестиційної Компанії є частка у капіталі (активах) фонду. Тобто для кожного інвестора потрібно встановити повний пакет акцій/інвестиційних сертифікатів, які йому належать в кожному фонді.

Текст Стандарту CRS українською та англійською мовами, а також роз’яснення та проєкти документів розміщено на вебсторінці Міністерства фінансів України.

Про набрання чинності Законопроєкту 8131 буде повідомлено додатково.

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 24.04.24
Кількість КУА278на 24.04.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 24.04.24
Кількість ІСІ1780на 24.04.24
Кількість НПФ*52на 24.04.24
Кількість СК*1на 29.02.24
Активи в управлінні КУА, млн грн615 069на 29.02.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 875на 29.02.24