ukr ENG
 
01.10.2018

Новини УАІБ

Відбулося засідання Ради УАІБ

27 вересня 2018 року відбулося чергове засідання Ради УАІБ, у якому взяв участь член НКЦПФР О. Панченко.

Члени Ради заслухали інформацію першого заступника Генерального директора УАІБ О. Трипольської про проведену Дирекцією роботу щодо доопрацювання та урахування пропозицій членів Ради та фахівців КУА з метою надання компаніям методичних рекомендацій про застосування МСФЗ 9 у частині визначення методологічних підходів для оцінки кредитного ризику в КУА та фондах. Рада затвердила Рекомендації та доручила Дирекції направити їх членам Асоціації для використання в роботі.

На підставі постанов НКЦПФР про анулювання ліцензій за правопорушення на ринку цінних паперів Рада виключила зі складу членів УАІБ дві компанії: ТОВ «КУА «АКЕРС ІНВЕСТ» (м.Київ) та ТОВ «КУА «СТЕЙБЛ ІНВЕСТМЕНТ ПРОФІТ» (м.Київ).

Члени Ради розглянули заяву на вступ до УАІБ ТОВ «КУА «ФІНАНС- ІНВЕСТ» (м.Київ) і вирішила видати Подання для отримання в НКЦПФР ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з управління активами інституційних інвесторів (діяльності з управління активами) та прийняти ТОВ «КУА «ФІНАНС - ІНВЕСТ» (м.Київ) кандидатом у члени УАІБ з переведенням у статус повного члена після отримання компанією ліцензії.

На засіданні розглянуто пропозиції ПАРД щодо розробки та впровадження Концепції системи контролю та підвищення кваліфікації спеціалістів фондового ринку. Рада підтвердила незмінність позиції УАІБ щодо доцільності та спроможності СРО виконувати функції з сертифікації фахівців фондового ринку. При цьому УАІБ вважає, що ефективність виконання цієї функції та забезпечення високих професійних стандартів можлива тільки при дотриманні принципу «одна СРО за одним видом професійної діяльності». Асоціація готова до подальшої спільної роботи з опрацювання практичних механізмів виконання СРО функцій щодо сертифікації фахівців.

Наступне засідання Ради УАІБ відбудеться 11 жовтня 2018 року.

*****

Загальні активи 300 найбільших пенсійних фондів
світу за 2017 рік збільшились на 15,1%

Згідно з даними нового дослідження компанії The Towers Watson, загальні активи 300 найбільших пенсійних фондів світу за 2017 рік збільшилися на 15,1% і станом на початок 2018 року дорівнювали $18,1 трлн. При цьому їхня частка в загальному обсязі активів усіх пенсійних фондів світу збільшилася з 43% до 43,8%.

Протягом 2012-2017 років загальні активи 300 найбільших пенсійних фондів світу збільшилися на 29,4%. Сукупні активи пенсійних фондів країн Європи за цей період зросли на 20,4%, Північної Америки - на 35,1%, Азійсько-Тихоокеанського регіону - на 34,2%, а пенсійних фондів інших регіонів світу - на 7,3%.

Лідером за кількістю пенсійних фондів у Рейтингу ТОП-300 є США, які представлені 133 фондами. Друге місце належить Великобританії (25 фондів), а третє - Канаді (18 фондів).

Першу сходинку за обсягом активів пенсійних фондів також посідають Сполучені Штати. На частку пенсійних установ США припадає 36,7% від загального обсягу всіх активів фондів ТОП-300. Крім того, до трійки лідерів увійшли Японія (12,6%) та Нідерланди (6,7%).

П’ятьма найбільшими пенсійними фондами світу (за обсягом активів) станом на початок 2018 року були Government Pension Investment (Японія) - $1444 млрд., Government Pension Fund (Норвегія) - $1063 млрд., National Pension (Південна Корея) - $583 млрд., Federal Retirement Thrift (США) - $531 млрд. та ABP (Нідерланди) - $495 млрд.

Структура 300 найбільших пенсійних фондів за їх типами є такою: пенсійні фонди державних установ та підприємств - 39% від загального обсягу активів та 40% від загальної кількості фондів; суверенні пенсійні фонди - 30% та 8%; корпоративні пенсійні фонди - 17% та 32%; приватні пенсійні фонди - 14% та 20% відповідно.

Структура активів фондів за видами пенсійних схем має такий вигляд: пенсійні фонди з визначеними виплатами (DB) - 64,7%; пенсійні фонди з визначеними внесками (DC) - 22,7%; резервні фонди - 11,8%; змішані фонди - 0,8%.

У розрізі регіонів світу пенсійні фонди зі схемами DB превалюють у країнах Північної Америки (де частка їхніх активів становить 75,6% від загального обсягу активів усіх пенсійних фондів регіону), Азійсько-Тихоокеанського регіону (65,2%) та Європи (53,7%). В інших країнах світу, насамперед у Латинській Америці, переважають пенсійні фонди зі схемами DC, де їхня частка дорівнює 71%.

Окрема увага в дослідженні приділена аналізу діяльності 20 найбільших пенсійних фондів світу. За 2017 рік їхні загальні активи збільшилися на 17,4% до $7,45 трлн. Натомість на частку фондів ТОП-20 припало 41,1% від загальних активів ТОП-300 пенсійних фондів світу.

У цілому, протягом 2012-207 років сукупні активи 20 найбільших пенсійних фондів світу зросли на 36,5%. Аналіз напрямків інвестування активів цих установ свідчить, що 42,1% з них було вкладено в акції, 36,9% - в облігації, а 21% інвестовано в альтернативні фінансові інструменти або знаходилися у вигляді готівки.

*****

Об’єднання учасників фінансового ринку обговорило
ризики та можливості фінансового ринку напередодні виборів

Об’єднання учасників фінансового ринку, до складу якого входить 16 асоціацій та об’єднань учасників небанківського фінансового ринку, у тому числі УАІБ, провело круглий стіл на тему «Фінансовий ринок напередодні виборів: ризики та можливості».

Як зазначається у прес-релізі Об’єднання фінансових установ (ОФУ), учасники заходу обговорили ряд ключових для небанківського фінансового ринку питань. А саме, розвіяли міфи про те, що ринок не розвивається й потребує додаткового регулювання, а також проаналізували реальний стан його показників, у тому числі й у порівнянні з іншими секторами фінансового ринку.

Зокрема, як повідомила Генеральний директор ОФУ Вікторія Волковська, на сьогоднішній день на ринку небанківських фінансових послуг працює понад 2 тис. компаній, при чому доволі різних. У першому півріччі 2018 року вони видали кредитів населенню, а також малому та середньому бізнесу обсягом 22 млрд. грн. Це на 14,7% більше ніж за аналогічний період 2017 року. У 2017 році ця сума становила 45,5 млрд. грн.

Лізингодавці уклали договорів фінансового лізингу на суму 11 млрд. грн., що на 92,9% перевищує аналогічний показник минулого року.

Обсяг послуг з факторингу, які надавали фінансові компанії в першому півріччі 2018 року, зріс на 14 млрд. грн., продемонструвавши приріст у 9,8%.

Страховими компаніями було надано послуг населенню на суму 8,6 млрд. грн. (приріст - 22,7%), підприємствам - на 7,7 млрд. грн. (приріст - 15,6%).

Страхові виплати населенню у першому півріччі 2018 року становили 3 млрд. грн., що на 25,2% більше ніж за перше півріччя 2017 року. Страхові виплати підприємствам за січень-червень 2018 року сягнули 2,9 млрд. грн., що на 29,5% більше за аналогічний період минулого року.

За словами Генерального директора Асоціації «Страховий бізнес» В’ячеслава Черняховського, у 2017 році страхові компанії здійснили понад 2 млн. страхових виплат на суму понад 10 млрд. грн. При цьому сума кредитів, виданих банками, склала торік 18,7 млрд. грн. Більш того, вони заплатили всього 3,7 млрд. грн. податку на прибуток. Тоді як, приміром, небанківські фінустанови сплатили 5,5 млрд. грн.

Вікторія Волковська також відзначила, що за перше півріччя 2018 року Нацкомфінпослуг вивела з ринку за порушення 85 піднаглядних установ. У 2017 році цей показник становив 170 установ. Зокрема, у січні-червні поточного року найбільше було виведено з ринку ломбардів - 27 та фінансових компаній - 26. Ці дані є доказом того, що ринок небанківських фінустанов належним чином регулюється, а Нацкомфінпослуг робить усе можливе, щоб очистити його від недобросовісних гравців.

«Нормативна база, що регулює діяльність ринку, складається з 15 профільних законів, 15 постанов Кабінету міністрів та понад 50 інших підзаконних актів», - повідомила вона та додала, що багато хто зараз хоче змінити модель регулювання небанківським фінансовим ринком, і ключовим у цьому питанні намагаються зробити законопроект №2413а (СПЛІТ). Однак документ, розроблений ще три роки тому, може перекреслити весь той позитив, який відбувся на ринку, починаючи з 2015 року.

«Ми би хотіли, щоб правила гри на ринку були прозорими і зрозумілими, не було професіонального конфлікту, була збережена взаємодія з регулятором та баланс інтересів між надавачем та споживачем послуг», - висловила побажання від імені представників небанківського фінансового ринку В. Волковська.

Слова колеги підтвердила Голова Ради Асоціації «Бюро кредитних історій України» Антоніна Паламарчук: «Ми не боїмося ніяких регуляторів – ні Нацбанку, ні Нацкомфінпослуг. Єдине, за що ми – це за ефективне регулювання, щоб законом були встановлені чіткі правила роботи на ринку. І тут ми єдині з Президентом та Верховною Радою».

Вона закликала присутніх звернути увагу, який закон про СПЛІТ подавав Президент, і який виноситься на друге читання у Верховну Раду. «Президент поставив завдання, щоб регулювання фінансового ринку було ефективним. Він не ставив завдання прийняти закон, який розвалює основи державного регулювання, не відповідає вимогам ЄС і є корупційним по своїй суті», - додала А. Паламарчук.

Водночас Голова правління CMD-Ukraine Юрій Прозоров висловив прогноз, що в тому вигляді, в якому на сьогодні існує закон про СПЛІТ, він не отримає підтримки. Свої слова він аргументував тим, що сам розвиток ринку небанківських фінансових послуг вказує на те, що інтеграції до іншого регулятора він не потребує. Адже зі зростанням розвиненості країни вводиться необхідність, навпаки, посилити регулювання, а інтегрування регуляторних функцій в єдиному органі є недоцільним. Доречніше, за його словами, інтегрувати до іншого регулятора фондовий ринок, адже обсяг торгів на ньому впав на 90%. Але в законі про СПЛІТ такої норми немає. Ринок залишають окремому регулятору.

«Тому наша пропозиція - повернутися до питання щодо СПЛІТу самого НБУ шляхом розподілу на регулятора і на монетарний центробанк країни», - зауважив експерт.

Про можливий розподіл функцій НБУ говорив і В. Черняховський. Зокрема, він зауважив: «Ми повинні наблизитися до зарубіжних підходів, коли нагляд і регуляторна функція розділені».

Він навів декілька можливих альтернатив СПЛІТу. Наприклад, модель, при якій Нацбанк продовжує виконувати функції монетарного і банківського нагляду. При цьому Нацкомфінпослуг і НКЦПФР виконують наглядові функції, а регуляторна функція відходить Мінфіну.

Ще однією альтернативою він бачить окреме винесення монетарної функції. При цьому функції нагляду залишаються за всіма трьома регуляторами. Модель, коли центробанк виконує монетарну функцію, а всі наглядові органи об’єднуються у мегарегулятор, за його словами, можлива тільки у невеликих країнах. У цілому, В. Черняховський слушно зауважив, що кожному періоду розвитку ринку потрібен свій тип регулювання й, відповідно, свій регулятор.

Директор Національної асоціації недержавних пенсійних фондів України та адміністраторів недержавних пенсійних фондів Тетяна Шевкун назвала СПЛІТ реформою заради реформи й зауважила, що справжня ціль реформи на фінансовому ринку - це забезпечити стабільність приватним фінансам.

«Якщо ж буде прийнятий СПЛІТ, як буде вирішуватися конфлікт між монетарною функцією і регуляторною?», - озвучила вона питання, яке хвилює всіх учасників фінринку.

Другий, за її словами, момент, важливий для розвитку ринку, - це те, що регулятор повинен забезпечити стабільність фінансовим компаніям, щоб вони могли виконувати свої зобов’язання перед споживачами. «Якщо ж взяти історію, то ми всі бачили, як йшли банки з ринку. Також ми бачили мітинги споживачів під Нацбанком», - нагадала вона.

Як зазначив Генеральний директор Української асоціації інвестиційного бізнесу Андрій Рибальченко, якщо СПЛІТ буде прийнято, Україна отримає тенденцію, коли й інші державні органи, дивлячись на те, що продукує Нацбанк, захочуть мати собі спеціальний статус. Це дозволить їм відійти від погоджень та реєстрації своїх нормативних актів і здійснювати діяльність у форматі «з учора на сьогодні», тобто за ніч.

«Насправді, це практика дуже пагубна», - підкреслив він.

Представник ГО «Асоціація юристів фондового ринку» Сергій Бірюк, підбиваючи підсумки заходу, закликав учасників ринку не боротися, а розвивати ринок. «Ми напишемо листи й постараємося донести у Парламент думку, що багато законів уже перезріли, і їх не потрібно штовхати», - підкреслив він.

*****

Розрахунковий центр здійснюватиме сплату процентів на залишок коштів на поточних та кореспондентських рахунках учасників клірингу

Розрахунковий центр з обслуговування договорів на фінансових ринках здійснюватиме сплату процентів на залишок коштів на поточних та кореспондентських рахунках учасників клірингу, йдеться у повідомленні РЦ.

Ця процедура буде започаткована з 1 жовтня 2018 року.

Сплата процентів відбуватиметься за такими ставками:

- від 5 млн. грн. включно - 7% річних;

- від 150 млн. грн. включно - 10% річних.

Нарахування процентів буде здійснюватися в останній операційний день місяця після закінчення операційного часу та сплачуватися протягом наступного операційного дня.

При цьому в РЦ зазначають, що виплата процентів за залишками коштів на поточних та кореспондентських рахунках потребує укладення додаткового договору.

*****

НБУ змінює підходи до визначення справедливої вартості державних облігацій

Національний банк змінює підходи до визначення справедливої вартості державних облігацій.

Як повідомляє прес-служба регулятора, НБУ продовжує вдосконалювати свої підходи до оцінки справедливої вартості цінних паперів, які перебувають у його власності або приймаються ним як забезпечення виконання зобов’язань. Зокрема, Національний банк планує перейти до використання параметричної моделі Свенссона при побудові кривої безкупонної дохідності для державних облігацій (ОВДП) у гривні, що визначено в Рішенні Правління НБУ від 20 вересня 2018 року №627-рш «Про внесення змін до деяких розпорядчих актів Національного банку України».

Перехід до використання моделі Свенссона відбудеться після завершення необхідної автоматизації у програмних комплексах Національного банку і буде проанонсований додатково. Сьогодні ж регулятор продовжує використовувати модель Нельсона-Сігела.

Валідація моделі Нельсона-Сігела продемонструвала погіршення у 2018 році точності змодельованих на її основі оцінок ринкової дохідності для державних облігацій у гривні. Тому Нацбанк проаналізував альтернативні моделі для побудови кривої безкупонної дохідності та обрав з-поміж них модель Свенссона.

Результати тестування моделі Свенссона на даних 2018 року підтверджують її відповідність поточним ринковим умовам. Ця параметрична модель показала найменші відхилення модельної дохідності від дохідності, визначеної на основі угод на вторинному ринку, як для найбільш ліквідних ОВДП у гривні із залишковим строком до погашення до 6 місяців, так і для середньострокових гривневих ОВДП зі строками до погашення від трьох до п’яти років.

Після переходу до використання моделі Свенссона Національний банк продовжить довідково публікувати криві безкупонної дохідності, побудовані для оцінки гривневих ОВДП із застосуванням параметричної моделі Нельсона-Сігела.

Серед інших змін до порядку оцінки справедливої вартості боргових цінних паперів заслуговують на увагу такі:

- зміна вхідних даних для оцінки ОВДП з індексованою вартістю у зв’язку зі зміною методики розрахунку офіційного курсу гривні до долара США;

- модель оцінки інфляційних ОВДП, що випущені відповідно до Умов випуску і розміщення облігацій внутрішніх державних позик України 2017 року, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 2017 року №748 «Про здійснення у 2017 році правочину з державним боргом»;

- модель оцінки ОВДП з достроковим погашенням, номінованих в іноземній валюті.

Нові моделі оцінки ОВДП також потребують автоматизації та будуть впроваджені після завершення відповідних налаштувань в інформаційних системах Національного банку.

*****

Міністерство фінансів оприлюднило проект Наказу
«Про затвердження Таксономії фінансової звітності»

Міністерство фінансів оприлюднило проект Наказу «Про затвердження Таксономії фінансової звітності».

Документ підготовлено з метою реалізації абзацу двадцять другого статті 1 Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та для забезпечення дотримання статті 12-1 цього Закону суб’єктами господарювання щодо вимог складання та подання фінансової звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності в єдиному електронному форматі.

Згідно із вказаним Законом таксономія фінансової звітності – це склад статей і показників фінансової звітності та її елементів, які підлягають розкриттю. Таксономія фінансової звітності затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку.

*****

У січні-вересні 2018 року на світовому ринку ІРО
спостерігалось збільшення обсягу угод

У січні-вересні 2018 року на світовому ринку ІРО спостерігалося збільшення обсягу угод на фоні зменшення їхньої кількості в порівнянні з аналогічним періодом 2017 року.

Як свідчать дані, наведені у Звіті компанії EY, у ІІІ кварталі 2018 року на світових ринках було здійснено 302 угоди ІРО на суму $47,1 млрд. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість первинних розміщень зменшилася на 22%, а їхній обсяг зріс на 9%.

У цілому, за три квартали 2018 року загальний обсяг коштів, залучених у ході ІРО на світових ринках, склав $145,1 млрд., що виявилося на 9% більше результату січня-вересня 2017 року. При цьому кількість угод ІРО дорівнювала 1 тис. або на 18% менше ніж в аналогічному періоді минулого року.

Лідерами світового ринку ІРО в ІІІ кварталі 2018 року серед фондових бірж стали Hong Kong Exchanges - 55 ІРО обсягом $23 млрд., New York Stock Exchange - 10 ІРО обсягом $6,1 млрд. та NASDAQ - 37 ІРО обсягом $5,8 млрд.

У галузевому розрізі лідерами виявилися технологічних сектор - 66 ІРО обсягом $9,5 млрд., промисловість - 45 ІРО обсягом $3,2 млрд. та сектор охорони здоров’я - 40 ІРО обсягом $5,6 млрд.

Найбільшими ІРО в ІІІ кварталі поточного року стали первинні публічні розміщення компаній China Tower Corp. Ltd. (Китай) - на суму $6,9 млрд., Xiaomi Corp. (Китай) - на суму $5,4 млрд. та Meituan Dianping (Китай) - на суму $4 млрд.

Також у Звіті зазначається, що за підсумками трьох кварталів 2018 року в Північній та Південній Америці відбулося 195 ІРО обсягом $50,1 млрд. (зростання у порівнянні з січнем-вереснем 2017 року на 27% та 41% відповідно), в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні - 480 ІРО обсягом $62 млрд. (у порівнянні з січнем-вереснем 2017 року кількість угод зменшилась на 31%, а їхній обсяг зріс на 16%), у регіоні EMEIA (Європа, Близький Схід, Індія та Африка) - 325 ІРО обсягом $33,1 млрд. (зменшення у порівнянні з січнем-вереснем 2017 року на 11% та 24% відповідно).

*****

Доходи населення України у ІІ кварталі 2018 року становили 758,6 млрд. грн.

За даними Державної служби статистики доходи населення України у ІІ кварталі 2018 року становили 758,6 млрд. грн., а витрати – 745,6 млрд. грн. При цьому приріст заощаджень склав 13 млрд. грн.

Наявний дохід у розрахунку на одну особу становив 13178,5 грн.

*****

У серпні 2018 року середня зарплата в Україні склала 8977 грн.

Середня номінальна заробітна плата штатного працівника підприємств, установ та організацій у серпні 2018 року становила 8977 грн, що у 2,4 раза вище рівня мінімальної заробітної плати (3723 грн), інформує Держстат.

У порівнянні із липнем поточного року середня зарплата зменшилася на 2,1%, а у порівнянні із серпнем 2017 року зросла на 26,2%.

Індекс реальної заробітної плати у серпні 2018 року порівняно з липнем становив 97,9%, а відносно серпня 2017 року – 115,7%.

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

 
Основні цифри
Кількість КУА 292 на 01.10.18
Кількість ІСІ 1 235 на 01.10.18
Кількість НПФ* 58 на 01.10.18
Кількість СК* 3 на 31.08.18
Активи, млн. грн. 296 611 на 31.08.18
Активи – за даними звітів 277 КУА щодо 1215 ІСІ, 58 НПФ та 3 СК.
* З активами в управлінні КУА