Новини УАІБ

17 жовтня 2017

УАІБ та НАПФА звернулися з проханням до депутатів прийняти
законопроект №6677 у першому читанні за основу

Українська асоціація інвестиційного бізнесу та Національна асоціація недержавних пенсійних фондів України та адміністраторів недержавних пенсійних фондів звернулися до народних депутатів та профільних комітетів Верховної Ради з проханням підтримати законопроект №6677 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування».

Запровадження з 1 січня 2019 року перерахування внесків до накопичувальної системи пенсійного страхування, передбачене Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», потребує створення інституційних компонентів та законодавчого забезпечення функціонування накопичувальної системи.

На думку Асоціацій, реалізації поставленого завдання сприятиме зареєстрований 10.07.2017 року у Верховній Раді законопроект №6677, який може бути рекомендований до прийняття в першому читанні за основу.

Зі свого боку, УАІБ та НАПФА готові долучитися до роботи над цим проектом закону при його підготовці до другого читання, говориться у зверненні Асоціацій.

*****

Уряд затвердив план заходів із запровадження накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування

З метою комплексного сприяння розвитку системи пенсійного забезпечення в Україні уряд затвердив план заходів із запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування на 2017-2018 роки, передає прес-служба КМУ.

План заходів регламентує розробку відповідних законодавчих актів, спрямованих на врегулювання питань із запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.

Документ, зокрема, передбачає:

1. Розроблення та подання законодавчого акта щодо перерозподілу функцій між Нацкомфінпослуг та НКЦПФР у сфері регулювання діяльності суб’єктів недержавного пенсійного забезпечення, в тому числі з урахуванням необхідності запровадження нагляду за діяльністю суб’єктів системи накопичувального пенсійного забезпечення на основі оцінки ризиків (IV квартал 2017 року).

2. Розроблення та подання законодавчого акта щодо посилення інституційної та фінансової спроможності НКЦПФР у сфері регулювання та нагляду за суб’єктами системи накопичувального пенсійного забезпечення. Підвищення ефективності протидії НКЦПФР зловживанням у фінансовому секторі, зокрема маніпулюванню, торгівлі інсайдерською інформацією та іншим шахрайським діям (IV квартал 2017 року).

3. Розроблення та подання законодавчих актів щодо:

- критеріїв відбору недержавних пенсійних фондів - суб’єктів другого рівня системи пенсійного забезпечення;

- створення умов для вільного руху капіталу;

- запровадження нових фінансових інструментів для інвестування;

- забезпечення прозорості діяльності та звітності суб’єктів системи накопичувального пенсійного забезпечення;

- удосконалення вимог до компаній, які управляють пенсійними активами;

- визначення правил відбору та зміни недержавного пенсійного фонду, в якому обліковуються страхові внески до системи накопичувального пенсійного забезпечення (IV квартал 2017 року).

4. Розроблення та подання законодавчих актів щодо:

- гарантування прав учасників системи накопичувального пенсійного забезпечення;

- підвищення стандартів розкриття інформації установами, які залучені до другого рівня системи накопичувального пенсійного забезпечення (I квартал 2018 року).

5. Розроблення та подання законодавчого акта щодо визначення умов для запровадження професійної пенсійної системи накопичувального пенсійного забезпечення працівників, які були зайняті на виробництвах, роботах, посадах, визначених у списках №1 та №2, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, та деяких інших професій (I квартал 2018 року).

6. Розроблення та подання законодавчого акта щодо визначення розмірів страхових внесків та бази нарахування страхового внеску до системи накопичувального пенсійного забезпечення (I квартал 2018 року).

Прийняття проекту акта забезпечить узгодженість дій органів виконавчої влади із створення накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.

*****

Міжнародні партнери України закликають Верховну Раду удосконалити законодавство щодо державного регулювання ринку капіталів

Міжнародні партнери України закликають Верховну Раду удосконалити законодавство щодо державного регулювання ринку капіталів.

Зокрема, за інформацією прес-служби НКЦПФР, МВФ, Світовий банк, ЄБРР, USAID та Представництво ЄС в Україні радять Парламенту та Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності завершити розгляд законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг» (реєстраційний №2413a).

Як зазначає прес-служба НКЦПФР, про це йдеться у листі, який направлено Голові Верховної Ради, Керівнику профільного Комітету Верховної Ради, Прем’єр-міністру України, Міністру фінансів України, Голові Адміністрації Президента України та керівникам Національного банку України, НКЦПФР та Нацкомфінпослуг.

Законопроект передбачає передачу від Нацкомфінпослуг:

- повноважень з регулювання та нагляду над страховими та лізинговими компаніями, кредитними спілками та іншими небанківськими кредиторами, кредитними бюро, ломбардами та іншими фінансовими установами до Національного банку України;

- повноважень з регулювання та нагляду над недержавними пенсійними фондами, емітентами іпотечних сертифікатів, фондами фінансування будівництва та агентствами нерухомості до НКЦПФР.

Консолідація нагляду над фінансовим сектором є умовою підвищення рівня нагляду до міжнародних стандартів та важливим кроком на шляху розвитку фінансового сектору України та його інтеграції у міжнародні ринки.

Міжнародні партнери України готові співпрацювати з Верховною Радою у процесі підготовки цього законопроекту до розгляду у другому читанні, а також у подальшій реалізації передачі зазначених повноважень регуляторам.

Крім того, представники міжнародних організацій зазначили, що для підвищення стандартів фінансового нагляду важливим є також законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інвесторів від зловживань на ринках капіталу» (реєстраційний №6303). Він пропонує законодавчо закріпити гарантії незалежності НКЦПФР, надати регулятору реальний інструментарій для виявлення та запобігання правопорушень, а також захисту інвесторів у цінні папери. Міжнародні партнери України закликали Верховну Раду розглянути і цей важливий для фінансового сектору документ якомога швидше.

Міжнародна організація регуляторів ринків цінних паперів (IOSCO) своїм листом від 14 червня 2017 року надала позитивну оцінку законопроекту №6303, яким передбачена імплементація базових принципів IOSCO, європейських директив та рекомендацій МВФ у законодавство України. Генеральний секретар IOSCO відзначив, що після його прийняття НКЦПФР зможе стати підписантом Багатостороннього Меморандуму про взаєморозуміння IOSCO MMoU, членами якого є вже 114 країн - членів IOSCO, що контролюють понад 95% світового ринку капіталу.

*****

Лістинг цінних паперів повинен бути індикатором
інвестиційної привабливості компаній

Як повідомляє прес-служба Комісії, з 1 січня 2018 року набувають чинності вимоги Закону України «Про акціонерні товариства» до публічних акціонерних товариств, згідно з якими вони мають пройти процедуру включення акцій до біржового реєстру (лістингу) та залишатися у ньому хоча б на одній фондовій біржі. До 1 січня 2018 року діє вимога щодо перебування акцій публічних акціонерних товариств виключно у біржовому списку.

Розуміючи, що для значної частини публічних акціонерних товариств «публічний» статус є лише наслідком процесів приватизації і не дає жодної доданої вартості їх бізнесу, Комісія запропонувала в рамках законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів» (реєстраційний №5592-д), який наразі розглядається Верховною Радою, визнати, щоб всі публічні акціонерні товариства вважалися такими, що не здійснювали публічну пропозицію цінних паперів, якщо тільки вони не заявлять про зворотне.

Таким чином, прийняття проекту закону вирішує проблему «псевдо-публічності» акціонерних товариств в Україні, залишаючи за самими АТ право вибору - бути чи не бути публічними. Рішення залишитися у біржовому списку чи пройти процедуру включення до біржового реєстру стане прерогативою акціонерів товариства.

У міжнародній практиці присутність у лістингу цінних паперів на фондовій біржі є індикатором інвестиційної привабливості компанії для акціонерів, показником її якості та фінансової стійкості, оскільки лістинг, зазвичай, висуває високі вимоги до компаній. За якістю компаній у лістингу іноземні інституційні інвестори оцінюють ринок цінних паперів країни.

Саме тому, як зазначають у Комісії, законодавчі вимоги щодо цінних паперів, які можуть бути включені до біржового реєстру (лістинг), були підвищені, адже там повинні знаходитися компанії, які відповідають високим критеріям надійності та прозорості, дотримання кращих практик і стандартів корпоративного управління. Тоді біржовий лістинг буде не зайвою витратою для підприємств, а позитивно вливатиме на вартість компанії для інвесторів, як зовнішніх, так і внутрішніх.

За даними НКЦПФР, що станом на 01.10.2017 р. в Україні зареєстровано 2554 публічних акціонерних товариства. Починаючи з моменту набуття чинності норм Закону «Про акціонерні товариства» щодо кількісного складу акціонерів ПрАТ, а саме з 1 травня 2016 року, понад 460 акціонерних товариств пройшли процедуру зміни типу з публічного на приватне.

*****

ПАКУ розробила Кодекс етики і професійної
поведінки корпоративних директорів

Професійна асоціація корпоративного управління розробила Кодекс етики і професійної поведінки корпоративних директорів.

Основні положення цього документа були обговорені на круглому столі «Національний реєстр та Етичний кодекс корпоративних директорів як відповідь на виклики процесу реформування корпоративного управління в Україні», організованого ПАКУ минулого тижня.

Кодекс охоплює такі цінності, як чесність, сумлінність, самовдосконалення та відповідальність, що повинні бути фундаментальними елементами поведінки кожного незалежного директора.

Документ визначає стандарти, яких мають дотримуватися члени наглядових рад у процесі виконання власних професійних чи службових обов’язків. При цьому документ покликаний бути джерелом керівних принципів для корпоративних директорів.

Норми Кодексу є рекомендаційними. Однак ПАКУ вважає, що особи, включені до Національного реєстру корпоративних директорів, мають обов’язково їх дотримуватися. Причому їх дотримання є обов’язковою умовою включення кандидатів до Реєстру.

Спеціалісти ПАКУ планують регулярно переглядати та вдосконалювати Кодекс з урахуванням змін, що відбуватимуться в економіці та, відповідно, у практиках корпоративного управління в Україні як складової європейського та світового економічного простору.

*****

У ІІІ кварталі 2017 року на світових ринках було
здійснено 330 угод ІРО, у ході яких залучено $37,6 млрд.

Згідно з даними нового звіту компанії EY, у ІІІ кварталі 2017 року на світових ринках було здійснено 330 угод ІРО, у ході яких залучено $37,6 млрд. Ці показники виявилися більше результатів аналогічного періоду минулого року на 21% та 0,2% відповідно.

За дев’ять місяців поточного року загальний обсяг коштів, залучених у ході ІРО, склав $126,9 млрд., що на 55% перевищив рівень січня-вересня 2016 року, а кількість угод ІРО становила 1156, що виявилося на 59% більше у порівнянні із аналогічним періодом минулого року.

У ІІІ кварталі 2017 року серед фондових бірж лідерами ринку ІРО стали Shanghai Stock Exchange(Китай) - 56 ІРО обсягом $4 млрд., Hong Kong Stock Exchange (Гонконг) - 36 ІРО обсягом $3,9 млрд. та BM&FBovespa (Бразилія) - 6 ІРО обсягом $3,6 млрд.

У розрізі галузей лідерами стали промисловість - 70 ІРО обсягом $4,9 млрд., технологічний сектор - 52 ІРО обсягом $5,9 млрд. та сектор споживчих товарів - 29 ІРО обсягом $2,5 млрд.

Найбільшими ІРО у ІІІ кварталі поточного року стали розміщення компаній Landis+Gyr Holding AG (Швейцарія) на суму $2,4 млрд., NetLinkNBN Trust (Сінгапур) на суму $1,7 млрд. та ZhongAnOnline P&C Insurance Co., Ltd. (Китай) на суму $1,5 млрд.

Також у звіті повідомляється, що за підсумками січня-вересня 2017 року в Північній та Південній Америці відбулося 146 ІРО обсягом $35,9 млрд. (зростання у порівнянні з аналогічним періодом 2016 року на 57% та 151% відповідно), в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні - 690 ІРО обсягом $53,9 млрд. (зростання у порівнянні з аналогічним періодом 2016 року на 72% та 28% відповідно), а у регіоні EMEIA (Європа, Близький Схід, Індія та Африка) - 320 ІРО обсягом $37,1 млрд. (зростання у порівнянні з аналогічним періодом 2016 року на 38% та 47% відповідно).

*****

На більшості фондових бірж Європи у січні-вересні 2017 року було зафіксовано зростання основних біржових індексів та збільшення капіталізації

На більшості фондових бірж Європи у січні-вересні 2017 року було зафіксовано зростання основних біржових індексів та збільшення капіталізації.

Згідно з даними Федерації Європейських Фондових Бірж (The Federation of European Securities Exchanges - FESE), станом на початок жовтня 2017 року лідерами серед фондових бірж країн Європи за показником ринкової капіталізації були група бірж Euronext - 3,68 трлн. євро, Deutsche Börse (Німеччина) - 1,85 трлн. євро, SIX Swiss Exchange (Швейцарія) - 1,42 трлн. євро, група бірж NASDAQ Nordics&Baltics - 1,33 трлн. євро та BME Spanish Exchanges (Іспанія) - 0,76 трлн. євро.

Найкращу динаміку зростання з початку року продемонстрували CEESEG-Vienna (Австрія), капіталізація якої збільшилась на 26,7%, Warsaw Stock Exchange (Польща) - на 24,8%, Bucharest Stock Exchange (Румунія) - на 16,6%, Budapest Stock Exchange (Угорщина) - на 15,8%, а також Deutsche Börse та CEESEG-Prague (Чехія), капіталізація кожної з яких збільшилася на 13,3%.

Протягом січня-вересня поточного року на переважній більшості європейських фондових бірж спостерігалося зростання основних індексів. Найбільше зростання (26,6%) продемонстрував біржовий індекс CEESEG-Vienna. До п’ятірки лідерів також увійшли Warsaw Stock Exchange, індекс якої зріс на 26%, Budapest Stock Exchange – на 16,5%, Euronext Lisbon (Лісабон) – на 15,6%, Oslo Børs (Норвегія) - на 15,5%.

Для порівняння, протягом дев’яти місяців 2017 року Індекс вітчизняної ФБ ПФТС зріс на 10,71%, а Індекс українських акцій, який розраховується «Українською біржею», - на 48,94%.

У звітному періоді дещо зменшиласякількість компаній, які знаходяться в лістингу фондових бірж Європи. Станом на початок жовтня 2017 року найбільшу кількість компаній у лістингу мали BME Spanish Exchanges - 3210, група бірж Euronext - 1258 та група бірж NASDAQ Nordics&Baltics - 952.

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 1,36пункту,
а Індекс українських акцій зріс на 0,46 пункту

 

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 13.10.2017 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

ПФТС

41 858 449,98

297,07

Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»

за 13.10.2017 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

українських акцій

13 207 269

1 218,78

*****

За підсумками вересня 2017 року грошова маса в Україні збільшилася на 1,7%

За підсумками вересня 2017 року грошова маса в Україні збільшилася на 1,7% до 1123,3 млрд. грн., що було зумовлено зростанням залишків за депозитами (на 2,6% у порівнянні з серпнем). Про це свідчать попередні дані «Грошово-кредитної статистики НБУ».

У вересні, четвертий місяць поспіль, банківська система продовжила нарощувати кредитний портфель у національній валюті - він зріс у порівнянні з серпнем на 1,4%. Це відбулося за рахунок кредитів, виданих як корпоративному сектору, так і населенню.

Зокрема, залишки за гривневими кредитами, наданими корпоративному сектору, збільшилися у порівнянні з попереднім місяцем на 1,4%, сектору домашніх господарств - на 1,5%. Водночас залишки за кредитами в іноземній валюті (в доларовому еквіваленті) знизилися.

Депозитний портфель банків у вересні збільшився як у національній, так і в іноземній валюті (у доларовому еквіваленті).

Зростання залишків за депозитами в національній валюті (на 1,1%) було забезпечене насамперед приростом вкладів домашніх господарств (на 1,6). Депозитні вкладення корпоративного сектору в національній валюті за підсумками вересня збільшилися на 0,7%. Натомість приріст депозитів у іноземній валюті (у доларовому еквіваленті) на 0,8% майже повністю обумовлювався зростанням депозитів корпоративного сектору (на 1,9%).

У вересні відбулося незначне зростання вартості банківських кредитів у національній валюті. За підсумками місяця їхня вартість для бізнесу зросла на 0,6%, для домашніх господарств - на 1,3%. Натомість вартість нових кредитів в іноземній валюті для бізнесу скоротилася на 0,5%.

Поступово продовжувала знижуватися вартість окремих банківських депозитних продуктів, як для населення, так і для бізнесу. Зокрема, за підсумками вересня суттєво знизилася ставка за вкладами громадян у національній валюті (на 0,8% до 10,6%) та за вкладами бізнесу в іноземній валюті (знизилася на 0,7% до 1,9%).

*****

У вересні 2017 року інфляція в Україні склала 2%

Ціни на споживчому ринку України у вересні 2017 року порівняно з попереднім місяцем зросли на 2%, а з початку року – на 10,2%, інформує Державна служба статистики.

Ціни виробників промислової продукції у вересні 2017 року порівняно з попереднім місяцем зросли на 1,6%, а з початку року – на 10,1%.


Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 25.04.24
Кількість КУА278на 25.04.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 25.04.24
Кількість ІСІ1780на 25.04.24
Кількість НПФ*52на 25.04.24
Кількість СК*1на 29.02.24
Активи в управлінні КУА, млн грн615 069на 29.02.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 875на 29.02.24