Новини УАІБ

29 травня 2017

Міністерство фінансів відкликало свого листа щодо
невключення НПФ до реєстру неприбуткових організацій

24 травня 2017 року на засіданні Комітету ВР з питань фінансової політики і банківської діяльності було розглянуто Звернення УАІБ та НАПФА щодо необхідності вжити термінових заходів і не допустити руйнації недержавного пенсійного забезпечення внаслідок невключення НПФ до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, ведення якого здійснює Державна фіскальна служба України.

Як зазначив на засіданні Голова Комітету Сергій Рибалка, майже півроку тягнеться ганебна ситуація із невключенням недержавних пенсійних фондів до реєстру неприбуткових організацій. Концепція пенсійної реформи в Україні та Закон про недержавний пенсійний фонд чітко визначають статус недержавних пенсійних фондів як неприбуткової організації. Всі доходи розподіляються тільки між учасниками недержавних пенсійних фондів, які є власниками своїх додаткових пенсійних накопичень та отримують додаткові пенсійні виплати після настання пенсійного віку. Точно такий самий підхід до недержавних пенсійних фондів існує скрізь у світі, підкреслив С. Рибалка.

Він також наголосив, що справжня пенсійна реформа має полягати у створенні надійної системи, щоб людина заробила на забезпечену старість. І тут недержавні пенсійні фонди мають бути важливою частиною цієї системи.

Члени фінансового комітету звернулися до Міністерства фінансів з проханням вирішити цю проблему якнайшвидше.

Того ж дня Міністерство фінансів відкликало свого листа від 20.04.2017 року № 11210-09-10/10846 щодо невключення НПФ до реєстру неприбуткових організацій.

*****

Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо усунення бар’єрів для залучення іноземних інвестицій)

Парламент прийняв Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо усунення бар’єрів для залучення іноземних інвестицій) (реєстраційний №4541), поданий групою народних депутатів.

Законодавчим актом скасовано реєстрацію іноземних інвестицій, замінивши її формальним інформуванням для ведення державної статистики, врегульовано на рівні закону базові аспекти оформлення дозволу на застосування праці іноземців та посвідки на тимчасове проживання, надано право отримувати посвідку на тимчасове проживання в Україні іноземним інвесторам, які мають істотну участь в українських підприємствах, але не працевлаштовані на підприємстві.

Змінами до Закону «Про зайнятість населення» встановлено, що роботодавці мають право на застосування праці іноземців та осіб без громадянства на території України на підставі дозволу, що видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції.

Змінами до Закону «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» встановлено, що іноземці та особи без громадянства, які є засновниками та/або учасниками, та/або бенефіціарними власниками (контролерами) юридичної особи, зареєстрованої в Україні, та прибули в Україну з метою контролю за діяльністю таких юридичних осіб і отримали посвідку на тимчасове проживання, вважаються такими, які на законних підставах перебувають на території України на період дії посвідки.

*****

Загальна кількість господарських товариств з державними частками
станом на початок ІІ кварталу 2017 року дорівнювала 522

За інформацією Фонду держмайна, на звітну дату держава в особі уряду, ФДМУ, міністерств та інших центральних та місцевих органів виконавчої влади здійснювала управління корпоративними правами в 405 акціонерних товариствах, 89 товариствах з обмеженою відповідальністю та 28 національних акціонерних компаніях (НАК) та державних холдингових компаніях (ДХК).

Із загальної кількості цих об’єктів 262 господарських товариства (50,19%) мали в статутному капіталі державну частку розміром понад 50%, яка надає державі право контролю за їхньою діяльністю (144 господарських товариства або 27,58% мали державну частку 100%), 129 господарських товариств (24,71%) - державну частку розміром від 25% до 50%, а 131 господарське товариство (25,09%) - державну частку менше 25%.

Станом на початок квітня в Реєстрі обліковувалося 131 акціонерне товариство, засноване міністерствами у процесі корпоратизації державних підприємств, а також 18 НАК та ДХК, які не надають до Фонду жодної статистичної звітності, а функції з управління цими товариствами здійснюють виключно засновники – міністерства.

Фонд держмайна та його регіональні відділення здійснювали управління 337 об’єктами з корпоративними правами держави (64,55% загальної кількості), з них 127 об’єктів з контрольними держпакетами.

Міністерства та інші центральні й місцеві органи виконавчої влади управляли корпоративними правами 185 господарських товариств (35,44% загальної кількості), з них 135 об’єктів з контрольними держпакетами.

Станом на 01.04.2017 р. загальна кількість господарських товариств з державними частками дорівнювала 522.При цьому кількість об’єктів з державною часткою до 10% складала 68 товариств, з часткою від 10% до 25% - 63, з часткою від 25% до 50% - 129, а з часткою від 50% до 100% - 262.

За інформацією Фонду держмайна, станом на звітну дату провадження в справі про банкрутство було порушено щодо 56 господарських товариств, у статутних капіталах яких державна частка перевищує 50% і які знаходяться в управлінні ФДМУ. Із загальної кількості зазначених об’єктів 5 перебувало в стадії розпорядження майном, 14 - у стадії санації, а 37 - у процесі ліквідації.

*****

В Україні формується професія фахового корпоративного директора

Професійна асоціація корпоративного управління системно працює над становленням професії фахового корпоративного (незалежного) директора.

Зокрема, як повідомляється в прес-релізі ПАКУ, у ході реформи корпоративного управління, яка наразі здійснюється в Україні, відбувається запровадження інституту незалежних директорів у наглядових радах банків та компаній реального сектору. Новим законодавством передбачається створення комітетів наглядових рад з питань аудиту, призначень та винагород, інші інновації в діяльності наглядових рад. Зазначені новели закладають основу для появи в нашій країні осіб, що професійно виконуватимуть функції незалежних членів наглядових рад акціонерних товариств.

Наприкінці березня 2017 року ПАКУ оголосила про початок роботи Проекту «Національний реєстр корпоративних директорів», який повинен впорядкувати, спростити та зробити прозорим процес підбору та призначень у наглядові ради акціонерних товариств в Україні.

Поряд із цим, Асоціацією також пропонуватимуться програми підготовки членів наглядових рад, орієнтаційні сесії, розроблено Кодекс професійної етики корпоративного директора, заплановані інші заходи.

Для реалізації поставлених завдань ПАКУ заручилася підтримкою як органів державної виконавчої влади, так і міжнародних організацій. Зокрема, підтримку Проекту підвищення професійного рівня корпоративних директорів в Україні надали Посольство Великої Британії в Україні, Міжнародна фінансова корпорація (IFC) та Центр міжнародного приватного підприємництва США (СІРЕ).та

*****

ОВДП, які перебувають у власності Національного
банку, обміняють на нові ОВДП

Кабінетом Міністрів прийнято рішення щодо здійснення в 2017 році правочину з державним боргом. За інформацією прес-служби Міністерства фінансів, це відбудеться шляхом обміну ОВДП, які перебувають у власності Національного банку, на нові ОВДП.

Підґрунтям прийняття такого рішення є виконання пункту 10 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» та згода Національного банку на вчинення такого правочину.

Уряд доручив Мінфіну здійснити випуск ОВДП загальним обсягом 229 млрд. грн. строком обігу від 8 до 30 років та дохідністю, яка залежить від рівня інфляції.

Реалізація цього рішення Кабінету Міністрів є частиною комплексного підходу Мінфіну до управління державним боргом, що дозволить зменшити пікове навантаження на Державний бюджет з погашення і обслуговування держборгу та рівномірно розподілити погашення ОВДП, які знаходяться в портфелі Національного банку рівними частинами на строк до 30 років.

При цьому в повідомленні Мінфіну зазначається, що станом на 24.05.2017 р. у власності Національного банку знаходилися ОВДП на загальну суму 377,9 млрд. грн.

*****

Надходження від приватизації у січні-квітні 2017 року склали 28,76 млн. грн.

За даними ФДМУ у квітні 2017 року Фондом було оголошено два конкурси (повторно) з продажу пакетів акцій акціонерних товариств загальною початковою вартістю 15,61 млн. грн. Протягом звітного періоду договори купівлі-продажу пакетів акцій не укладалися.

На фондових біржах у квітні 2017 року Фондом було запропоновано до продажу 15 пакетів акцій 15 акціонерних товариств загальною номінальною вартістю 76 млн. грн. За підсумками торгів було продано один пакет за 891,99 тис. грн.

У цілому, протягом звітного періоду органи приватизації змінили форму власності 26 об’єктів державної власності, з яких 25 об’єктів групи А та 1 об’єкт групи Ж, та за угодами з органами місцевого самоврядування – 37 об’єктів комунальної власності групи А.

За оперативними даними, станом на 30 квітня 2017 року від приватизації державного майна було перераховано до загального фонду Державного бюджету 28,76 млн. грн., у тому числі протягом звітного місяця – 11,75 млн. грн.

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 0,71 пункту,
а Індекс українських акцій зріс на 16,5 пункту

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 26.05.2017 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

ПФТС

32 377 239,01

277,51

Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»
за 26.05.2017 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

українських акцій

11 619 799

946,55

*****

Національний банк України знизив облікову ставку до 12,5%

Правління Національного банку України прийняло рішення про зниження облікової ставки до 12,5% річних з 26 травня 2017 року, повідомляє прес-служба НБУ. Як зазначається у повідомленні, пом’якшення монетарної політики узгоджується з необхідністю досягнення цілей щодо інфляції у 2017-2018 роках та водночас спрямоване на підтримку економічного зростання.

Швидкість і ступінь ймовірного подальшого зниження облікової ставки будуть залежати від оцінки середньострокових ризиків для досягнення цілей інфляції як у 2017 році, так і, головне, вже у 2018 році. Очікується, що загалом за результатами 2017 року, на початку якого облікова ставка перебувала на рівні 14% річних, масштаб її зниження буде набагато меншим порівняно з 2016 роком, протягом якого ставка знизилася на 8%.

При цьому потенційне пом’якшення монетарної політики у разі його здійснення може відбуватися в різних формах – шляхом як зниження облікової ставки, так і послаблення адміністративних обмежень на валютному ринку.

*****

Нацбанк продовжує пом’якшувати монетарну політику
шляхом лібералізації валютного регулювання

Національний банк України продовжує пом’якшувати монетарну політику шляхом лібералізації валютного регулювання.

Згідно з інформацією прес-служби НБУ, подальше послаблення тимчасових антикризових обмежень стало можливим завдяки тривалій сприятливій ситуації на валютному ринку, а також відносній збалансованості інфляційних ризиків.

Як і раніше, Національний банк, дотримуючись Концепції нового валютного регулювання, фокусує увагу, насамперед, на усуненні бар’єрів для зовнішньоторговельних операцій та притоку прямих іноземних інвестицій.

По-перше, регулятор скасував тимчасову норму, згідно з якою скорочувався максимальний строк для розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів до 120 днів. Відтепер максимальний строк розрахунків становитиме 180 днів, як це визначено відповідним законом.

По-друге, іноземні інвестори отримають можливість повертати вкладені в Україну кошти. Досі було заборонено купувати та перераховувати іноземну валюту, щоб повернути за кордон кошти, отримані іноземними інвесторами від продажу корпоративних прав, певних видів цінних паперів внаслідок зменшення статутних капіталів юридичних осіб, виходу з господарських товариств іноземних інвесторів. Національний банк вирішив дозволити такі операції. Водночас для запобігання відтоку капіталу через тіньові схеми регулятор стежитиме, щоб ці операції відповідали визначеному переліку умов.

По-третє, бізнес отримує можливість достроково погашати зовнішні кредити та позики, якщо в якості забезпечення розрахунків за цими операціями (з використанням гарантій, резервних акредитивів, через уповноважені банки та/або іноземні банки) було надано зобов’язання міжнародних фінансових організацій.

Окрім лібералізації окреслених антикризових обмежень, Національний банк скасовує обмеження, що на сьогодні унеможливлює відкриття уповноваженим банком кореспондентських рахунків в іноземній валюті 1 групи Класифікатора в банках-нерезидентах країн, національна валюта яких віднесена НБУ до 2 або 3 групи Класифікатора. Це сприятиме спрощенню умов для встановлення українськими банками нових кореспондентських відносин з іноземними банками.

Крім того, Нацбанк у контексті заходів із запобігання непродуктивному відтоку капіталу встановлює вимоги щодо розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників (UBO) нерезидентів-кредиторів. Вимоги будуть діяти в усіх випадках, коли необхідна реєстрація кредитного договору або договору позики, укладеного резидентом-позичальником, що не є банком.

Також удосконалено порядок контролю за дотриманням максимальної процентної ставки за договором у разі сплати комісій, зборів у період до одержання кредиту та/або протягом першого річного періоду дії договору. Цей порядок передбачає, що в таких випадках контроль здійснюватиметься не на дату платіжної операції, а на кінець першого річного періоду. Зазначений підхід дозволить резидентам-позичальникам урізноманітнювати умови кредитних договорів.

Відповідні зміни затверджено постановою Правління НБУ №41 від 25 травня 2017 року «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України». Підвищення максимального строку для розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів до 180 днів набуває чинності з 26 травня 2017 року. Решта змін, затверджених постановою, набуває чинності з 12 червня 2017 року.

*****

За січень–березень 2017року фінансовий результат великих та середніх підприємств України виявився позитивним та становив 102,6 млрд. грн.

За січень–березень 2017 року фінансовий результат до оподаткування великих та середніх підприємств України виявився позитивним та становив 102,6 млрд. грн. (за січень–березень 2016 року був зафіксований негативний показник обсягом 58,6 млрд. грн. збитків), повідомляє Держстат.

Прибуток цих підприємств дорівнював 157 млрд. грн. і проти відповідного періоду минулого року збільшився на 61%. Збитків ними було допущено на суму 54,4 млрд. грн., що майже у 3 рази менше, ніж за січень-березень 2016 року.

Частка збиткових підприємств за січень-березень 2017 року порівняно з аналогічним періодом минулого року скоротилася на 3,6% до 36,1%.

*****

У квітні 2017 року промислове виробництво в Україні зменшилося на 1,7%

У квітні 2017 року порівняно із березнем сезонно скоригований Індекс промислової продукції в Україні становив 98,3%, інформує Держстат.

При цьому у квітні поточного року проти квітня 2016 року Індекс промислової продукції, скоригований на ефект календарних днів, склав 95,4%.

У січні–квітні 2017 року порівняно із січнем–квітнем 2016 року Індекс промислової продукції склав 98%, у т. ч. у добувній промисловості та розробленні кар’єрів – 91,9%, переробній – 101,6%, постачанні електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря – 95,9%.

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 26.04.24
Кількість КУА278на 26.04.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 26.04.24
Кількість ІСІ1780на 26.04.24
Кількість НПФ*52на 26.04.24
Кількість СК*1на 29.02.24
Активи в управлінні КУА, млн грн615 069на 29.02.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 875на 29.02.24