Новини УАІБ

05 грудня 2016

УАІБ: Аналітичний огляд діяльності інститутів спільного інвестування
у 3-му кварталі 2016 року

Протягом 3-го кварталу 2016 року міжнародні фондові ринки переважно оговтувалися після референдуму у Великобританії щодо Brexit, що спровокував різноспрямовану динаміку ключових індексів акцій у Європі та США початково, але не завадив усім зрости за результатами липня-вересня.

Українські індекси, що продовжували стрімко підніматися двозначними темпами приросту в оптимістичному середовищі, штовхали вгору й доходність ІСІ, особливо відкритого типу та фондів акцій. Це відбувалося в умовах подальшого звуження фондового ринку, але за незмінних – вперше цього року – регуляторних умов діяльності фондів та КУА.

У той час, коли притік до інвестиційних фондів у ЄС збільшився, українські відкриті ІСІ вперше за понад 5 років зламали негативну динаміку руху капіталу і залучили додаткові кошті від інвесторів.

Ключовими трендами української галузі управління активами інституційних інвесторів у 3-му кварталі 2016 року були такі зміни.

Кількість КУА, за даними УАІБ, зменшилася із 304 до 300, водночас протягом кварталу знову було створено дві нові компанії у Києві.

Кількістьзареєстрованих ІСІ (загальна) станом на 30.09.2016 зросла із 1572 до 1601, а фондів, що досягли нормативу мінімального обсягуактивів,скоротилася із 1135 до 1127. Це знову було пов’язано, перш за все, з динамікою венчурних ПІФ (-14). Відкритих ІСІ знову стало менше на 3 фонди (у т.ч. один спеціалізований). Також закрився останній інтервальний КІФ, а венчурних стало ще на 17 більше.

Активи ІСІ, що досягли нормативів, прискорили зростання до +8 402 млн. грн. (+3.4%, після +3.2% у 2-му кварталі) і станом на 30.09.2016 становили 253 609 млн. грн., у тому числі венчурних фондів – 244 785 млн. грн. (+4.0%). Нарощення активів останніми компенсувало зменшення інших закритих ІСІ – як із публічним, так і приватним розміщенням (крім венчурних). У 3-му кварталі значно прискорився ріст активів відкритих ІСІ (+7.5%), а ще стрімкіший підйом зафіксовано у секторі інтервальних фондів (+13.5%).

ВЧА зростала дещо меншими темпами в усіх секторах, а у венчурних – майже утричі слабше, ніж загальні активи, що засвідчило переважне нарощення зобов’язань цими фондами в цілому. Сукупні чисті активи збільшилися на 2 704 млн. грн. (+1.3%, після +3.5%) і на кінець вересня дорівнювали 212 407 млн. грн., у тому числі венчурних ІСІ – 204 041млн. грн., відкритих – 58 млн. грн.

Рух капіталу у відкритих ІСІ у 3-му кварталі 2016 року, вперше за 21 квартал, був позитивним (+1.0 млн. грн.), хоча у вересні сектор мав чистий відтік. Річний відтік, як і з початку 2016 року, різко впав – нижче 1млн. грн.

Кількістьінвесторів ІСІ загалом продовжувала зменшуватися (-155, -0.1%). Це торкнулося усіх секторів та категорій вкладників, окрім роздрібних інвесторів - громадян України у відкритих фондах, де їх чисельність вперше, принаймні за два роки, зросла, хоч і символічно (+3).Всього в ІСІ станом на 30.09.2016 року було 261 550 інвесторів.

Найбільшими інвесторами ІСІ загалом залишалися українські юридичні особи, чому не завадило подальше скорочення їхньої частки у сукупній ВЧА – із 72.4% до 71.3%. Вони ж залишалися і ключовими інвесторами венчурних ІСІ (72.6%), у відкритих фондах із аналогічним показником лідирували фізичні особи - резиденти (72.7%). За 3-й квартал вітчизняні підприємства скоротили свої вкладення в ІСІ менше ніж на 9 млн. грн. (після -2 141 млн. грн. у 2-му), іноземні – наростили їх ще на 2 412 млн. грн., а громадяни України – на 558 млн. грн.Всього інвестори-резиденти на 30.09.2016 мали 163 млрд. грн. в усіх ІСІ, нерезиденти – 41 млрд. грн. в усіх ІСІ.

Структура активів ІСІ у липні-вересні змінилася у протилежний бік з точки зору вкладень у цінні папери в усіх секторах, крім венчурних фондів: вага фондових інструментів зменшилася. Однак цей перерозподіл в активах відбувся при продовженнізростання сукупної вартості цінних паперівв усіх секторах ІСІ (крім закритих).

Венчурні фонди і далі збільшували сукупні вкладення в акції, хоча їхня частка на кінець кварталу дещо скоротилася (+777 млн. грн., 11.6% в активах). Водночас, найбільше тут зросли «інші» активи, що, як і раніше, становили ¾ зведеного їх портфеля. Відкриті ІСІ активно наростили грошові кошти, частка яких у секторі досягла майже ¼, але основною складовою активів тут лишалися акції (39.2%).

Станом на 30.09.2016 в агрегованому портфелі активів ІСІ цінні папери становили від 21.5% у венчурних та 35.9% в інших закритих ІСІ, до 69.2% – у відкритих та 73.9% – в інтервальних.

*****

Нацкомфінпослуг оприлюднила законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України» (щодо впорядкування оподаткування учасників накопичувальної системи пенсійного забезпечення)

Нацкомфінпослуг на своєму офіційному сайті оприлюднила законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України» (щодо впорядкування оподаткування учасників накопичувальної системи пенсійного забезпечення).

Як зазначається у повідомленні Комісії, відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення» пенсійні накопичення фізичних осіб у накопичувальній пенсійній системи на другому (державному) рівні пенсійної системи в Накопичувальному фонді та на третьому (недержавному) рівні пенсійної системи в недержавних пенсійних фондах, страхових компаніях та банках є власністю таких фізичних осіб та можуть переводитись такими особами між зазначеними державними та недержавними фінансовими установами та передаватися ними у спадщину.

Чинна редакція Податкового кодексу України лише частково враховує передбачені пенсійним законодавством операції фізичних осіб - учасників трирівневої пенсійної системи, зокрема в частині трансферів пенсійних накопичень фізичних осіб між Накопичувальним фондом та недержавними пенсійними фондами, страховими компаніями та банками як за життя фізичної особи, так і в порядку успадкування її пенсійних накопичень.

Неузгодженість положень податкового та пенсійного законодавства може призвести до невиправданого оподаткування обов’язкових та добровільних пенсійних накопичень громадян. Порушення законних інтересів учасників недержавних пенсійних фондів, а в перспективі – учасників Накопичувального фонду та всієї системи накопичувального пенсійного забезпечення українських громадян, може мати вкрай негативний вплив на подальший розвиток пенсійної системи України.

Порядок здійснення накопичувального пенсійного забезпечення, функціонування суб’єктів системи накопичувального пенсійного забезпечення та їх операцій з пенсійними коштами визначений пенсійним законодавством. Тому метою прийняття проекту закону є узгодження норм податкового та пенсійного законодавства в частині оподаткування учасників накопичувальної системи пенсійного забезпечення.

Законопроектом пропонується внести зміни до Податкового кодексу України, якими:

- доповнити перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізичної особи коштами, які відповідно до законодавства перераховуються нею на власний рахунок у Накопичувальному фонді;

- привести визначення пенсійних накопичень фізичної особи як об’єкта спадщини платника податку у відповідність до пенсійного законодавства.

*****

Кількість зареєстрованих інвестфондів в Україні, станом на кінець жовтня 2016 року, складала 2 201, з них 453 КІФ та 1 748 ПІФ

Згідно з даними НКЦПФР, загальний обсяг випусків емісійних цінних паперів, зареєстрованих регулятором у січні-жовтні 2016 року, становив 74,05 млрд. грн., що виявилося на 1,22 млрд. грн. менше у порівнянні з результатом аналогічного періоду 2015 року (75,28 млрд. грн.).

Упродовж десяти місяців 2016 року Комісією було зареєстровано 104 випуски акцій на суму 54,26 млрд. грн. У порівнянні з січнем-жовтнем 2015 року обсяг зареєстрованих випусків акцій збільшився на 2,28 млрд. грн.

Значний за обсягом випуск акцій, які суттєво вплинув на загальну структуру зареєстрованих випусків протягом зазначеного періоду, було здійснено ПАТ «Державний експортно-імпортний банк України», ПАТ «Державний ощадний банк», ПАТ «ВТБ БАНК», ПАТ «Сбербанк», ПАТ «Укрсоцбанк», ПАТ «Комерційний банк «Хрещатик», ПАТ «Акціонерний комерційний промислово-інвестиційний банк» та ПАТ «БМ Банк» з метою збільшення статутного капіталу.

Також протягом січня-жовтня НКЦПФР зареєструвала 109 випусків корпоративних облігацій на загальну суму 6,33 млрд. грн. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року цей показник зменшився на 2,86 млрд. грн.

Обсяг випусків інвестиційних сертифікатів пайових інвестиційних фондів, зареєстрованих Комісією у січні-жовтні поточного року, дорівнював 4,39 млрд. грн., що на 4,94 млрд. грн. менше результату аналогічного періоду 2015 року. Проте обсяг випусків акцій корпоративних інвестиційних фондів збільшився на 6,29 млрд. грн. та становив 9,08 млрд. грн.

Кількість зареєстрованих корпоративних та пайових інвестиційних фондів в Україні, станом на кінець жовтня 2016 року, складала 2 201, з них 453 КІФ та 1 748 ПІФ.

Капіталізація лістингових компаній фондового ринку України, станом на 31.10.2016 р., дорівнювала 32,52 млрд. грн. Обсяги біржової торгівлі цінними паперами у січні-жовтні 2016 року склали 189,2 млрд. грн., що на 21,26% менше показника січня-жовтня 2015 року (240,28 млрд. грн.).

Обсяг виконаних біржових контрактів з цінними паперами на організаторах торгівлі на первинному ринку становив 1,76% від загального обсягу виконаних біржових контрактів, а на вторинному ринку - 98,24%.

Найбільші обсяги торгів серед фінансових інструментів у січні-жовтні поточного року (166,93 млрд. грн. або 88,23% від загального обсягу) були зафіксовані з облігаціями внутрішньої державної позики. Обсяг торгів депозитними сертифікатами Національного банку склав 11,38 млрд. грн., корпоративними облігаціями – 7,01 млрд. грн., акціями - 1,78 млрд. грн., деривативами – 1,09 млрд. грн., опціонними сертифікатами – 0,6 млрд. грн., інвестиційними сертифікатами - 0,38 млрд. грн.

Обсяги торгів цінними паперами в розрізі фондових бірж у звітному періоді були такими: ФБ «Перспектива» - 104,57 млрд. грн.; ФБ ПФТС - 80,07 млрд. грн.; «Українська біржа» - 2,78 млрд. грн.; КМФБ - 1,67 млрд. грн.; УМВБ – 21,71 млн. грн.; УФБ – 17,71 млн. грн.; ФБ «Універсальна» - 54,32 млн. грн.; СЄФБ - 17,53 млн. грн.; ФБ «ІННЕКС» - 1,49 млн. грн.

*****

У Комісії обговорили законопроект про підвищення вимог до розкриття інформації та удосконалення вимог до емісії цінних паперів

Учасники засідання Комітету НКЦПФР з питань стратегії розвитку та економічного аналізу фондового ринку, яке відбулося минулого тижня, обговорили проект закону щодо підвищення вимог до розкриття інформації на фондовому ринку та удосконалення вимог до проспектів та порядку емісії цінних паперів, передає прес-служба Комісії.

ПАРД запропонувала скоротити перелік документів, що подаються до Комісії при авторизації суб‘єкта, який має намір здійснювати діяльність з надання інформаційних послуг (агент з розкриття інформації), якщо такий суб‘єкт вже є професійним учасником фондового ринку.

Директор департаменту стратегії розвитку фондового ринку НКЦПФР Максим Лібанов зауважив, що можливість подання скороченого переліку документів у такому випадку буде встановлена нормативно-правовими актами Комісії. Крім того, він нагадав присутнім, що іншим законопроектом щодо регульованих ринків і деривативів (реєстраційний номер 3498) встановлена норма, що ліцензіат у випадку отримання другої ліцензії подає лише ті документи, які не подавалися ним при отриманні першої.

Представник НДУ попросив уточнити в тексті законопроекту норму щодо вибору способів розкриття інформації, що міститься в проспекті цінних паперів, в залежності від вибору типу носія паперового або електронного. Зауваження будуть враховані при доопрацюванні тексту законопроекту.

Фондові біржі ПФТС та «Українська біржа» висловили занепокоєння щодо запровадження в законопроекті норм про Багатосторонні торгівельні системи. Представники бірж попросили представити окремо Концепцію Багатосторонніх торговельних систем, та їх взаємодії з регульованими ринками.

Інформація щодо бачення подальшого розвитку інститутів «регульований ринок» та «багатостороння торговельна система» буде надана членам комітету та іншим представникам додатково.

Нагадаємо, що робота над змінами законодавства відбувається на виконання Угоди про асоціацію між Україною і Європейським Союзом та з урахуванням рекомендацій технічної місії Міжнародного валютного фонду.

*****

НКЦПФР внесла зміни до низки нормативно-правових актів

Як інформує прес-служба НКЦПФР, минулого тижня Комісія схвалила зміни до «Порядку погодження набуття особою істотної участі у професійному учаснику фондового ринку або збільшення її таким чином, що зазначена особа буде прямо чи опосередковано володіти або контролювати 10, 25, 50 і 75 відсотків статутного капіталу такого учасника чи права голосу придбаних акцій (часток) в його органах управління».

Змінами уточнено терміни, зокрема, «кінцевий власник» та «прямий власник заявника»; уточнено випадки, коли необхідно отримувати погодження Комісії та перелік документів, що подаються, та вимог до їх оформлення; удосконалено методику розрахунку достатності розміру власних коштів фізичної/юридичної особи – заявника, а також порядок подання відомостей про прямих власників та власників з істотною участю у структурі власності заявника.

З метою виконання вимог ст.9 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринку фінансових послуг в Україні» та перевірки такої якості заявника як «фінансова стійкість», передбачена можливість заявника у майбутньому надавати, в разі потреби, додаткову фінансову підтримку професійному учаснику фондового ринку незалежно від того, яким чином набувається, збільшується істотна участь.

Також НКЦПФР схвалила зміни до «Положення щодо пруденційних нормативів професійної діяльності на фондовому ринку та вимог до системи управління ризиками».

У документі передбачено вимогу стосовно підтвердження аудитором (аудиторською фірмою) розміру нерозподіленого прибутку на початок звітного року для його включення професійним учасником до складу регулятивного капіталу. Також передбачено приведення нормативних значень для окремих пруденційних показників КУА та осіб, які провадять діяльність з управління пенсійними активами, до рівнів, що передбачені європейським законодавством. Так, планується підвищення нормативних значень нормативу достатності власних коштів з 0,5 до 1 та коефіцієнта покриття операційного ризику – з 0,5 до 1. Водночас, дисконт у розмірі 0,5 для розрахунку регулятивного капіталу ще діятиме.

Крім того, регулятор затвердив нову редакцію «Положення про реєстрацію випуску сертифікатів фонду операцій з нерухомістю, проспекту емісії, звіту про результати розміщення сертифікатів фонду операцій з нерухомістю, погашення сертифікатів фонду операцій з нерухомістю та скасування реєстрації випуску». Положення направлено на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

Метою розробки нової редакції Положення було приведення нормативно-правового акта НКЦПФР у відповідність до чинного законодавства.

Попередня редакція Положення, затверджена рішенням ДКЦПФР від 05 березня 2009 року №244, визнана такою, що втратила чинність.

*****

За січень вересень 2016 року загальні активи НПФ України збільшилися на 5%

За інформацією Нацкомфінпослуг, станом на початок жовтня 2016 року, до Державного реєстру фінансових установ було внесено 65 недержавних пенсійних фондів та 22 адміністратори НПФ. На початку поточного року їхня кількість становила 72 та 23 відповідно.

Крім того, у Реєстрі містилася інформація про одного одноосібного засновника, який прийняв рішення про самостійне здійснення адміністрування створеного ним корпоративного недержавного пенсійного фонду (отримав ліцензію на провадження діяльності з адміністрування такого недержавного пенсійного фонду та відповідно до законодавства не потребує внесення до Державного реєстру фінансових установ).

Недержавні пенсійні фонди зареєстровано у 8 регіонах України. Найбільше НПФ спостерігається у м. Києві - 47 або 72,3% від загальної кількості.

Адміністраторами НПФ на звітну дату було укладено 61,5 тис. пенсійних контрактів (на 3% більше показника початку 2016 року) з 55,5 тис. вкладниками, з яких 2,3 тис. вкладників (або 4,1%) - це юридичні особи, а 53,2 тис. вкладників (або 95,9%) - фізичні особи.

Кількість учасників недержавних пенсійних фондів за укладеними пенсійними контрактами за 9 місяців 2016 року зменшилася на 0,4% та на початку жовтня дорівнювала 833 тис. осіб. Переважну більшість серед учасників НПФ складали особи віком від 25 до 50 років (62,7%) та особи віком від 50 до 60 років (26,5%). Частка учасників НПФ вікової групи старше 60 років дорівнювала 8,5%, а вікової групи до 25 років - 2,3%.

Загальний обсяг сплачених пенсійних внесків за звітний період зменшився на 0,6% і, станом на 01.10.2016 р., дорівнював 1 875,8 млн. грн.

Обсяг пенсійних виплат з НПФ (одноразових та на визначений строк) на початку жовтня становив 608,2 млн. грн. Загалом, недержавними пенсійними фондами було здійснено пенсійних виплат (одноразових та на визначений строк) 80,7 тис. учасникам, що склало 9,7% від загальної кількості учасників, які отримали пенсійні виплати.

Загальний обсяг активів недержавних пенсійних фондів за січень-вересень 2016 року збільшився майже на 5% - з 1 980 млн. грн. до 2 076,9 млн. грн.

Структура загальних активів НПФ на звітну дату була такою: банківські депозити - 40,3%; облігації внутрішньої державної позики - 39,3%; корпоративні облігації - 10%; нерухомість – 4,3%; акції - 1%; банківські метали - 0,4%; інші активи - 4,7%.

Загальна сума інвестиційного доходу недержавних пенсійних фондів на початку жовтня дорівнювала 1 008,1 млн. грн., що на 15,6% більше показника початку поточного року. Витрати, що відшкодовуються за рахунок пенсійних активів, становили 234 млн. грн. (11,3% від загальної суми активів НПФ).

Витрати на оплату послуг з управління активами пенсійного фонду складали 145,1 млн. грн. або 62% від загальної суми витрат, на оплату послуг з адміністрування пенсійного фонду – 60,2 млн. грн. (25,7%), а на оплату послуг зберігача, який здійснює зберігання активів пенсійного фонду, - 12,2 млн. грн. (5,2%).

Витрати на оплату послуг, пов’язаних зі здійсненням операцій з пенсійними активами, які надаються третіми особами, становили 3,1 млн. грн. (1,3%), послуг, з проведення планових аудиторських перевірок НПФ - 2,9 млн. грн. (1,3%), а на оплату інших послуг – 10,5 млн. грн. (4,5%).

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС зріс на 0,32 пункту,
а Індекс українських акцій – на 9,38 пункту

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 02.12.2016 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

ПФТС

313 664 759,22

266,27

Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»
за 02.12.2016 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

українських акцій

12 949 373

808,51

*****

У жовтні 2016 року державний борг України зменшився на 0,4%

Згідно з даними Міністерства фінансів, сукупний державний борг України у жовтні 2016 року зменшився на 0,4% або на $0,27 млрд. до $68,35 млрд. Станом на кінець жовтня поточного року, державний і гарантований державою борг становив 1,74 трлн. грн. (або $68,35 млрд.) у порівнянні з 1,78 трлн. грн. або $68,62 млрд. – станом на кінець вересня.

Загальний обсяг прямого державного боргу становив 1,48 трлн. грн. У порівнянні із показником кінця вересня (1,51 трлн. грн.) він зменшився на 2%. При цьому прямий зовнішній борг за місяць скоротився на 0,7% або на $0,26 млрд. до $36,37 млрд., тоді як прямий внутрішній борг – на 1,2% до 549,36 млрд. грн. Гарантований державою борг, станом на 31 жовтня 2016 року, дорівнював 266,03 млрд. грн. або $10,43 млрд.

*****

У жовтні 2016 року середня заробітна плата в Україні становила 5 350 грн.

Середня номінальна заробітна плата штатного працівника підприємств, установ та організацій України у жовтні 2016 року становила 5 350 грн., що в 3,7 раза вище рівня мінімальної заробітної плати (1 450 грн.).

Порівняно із вереснем розмір заробітної плати зменшився на 0,2%, а за останні 12 місяців (відносно жовтня 2015 року) збільшився на 18,1%.

Реальна заробітна плата у жовтні 2016 року порівняно із вереснем зменшилася на 3%, а відносно жовтня 2015 року збільшилася на 6,2%.

 

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 25.04.24
Кількість КУА278на 25.04.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 25.04.24
Кількість ІСІ1780на 25.04.24
Кількість НПФ*52на 25.04.24
Кількість СК*1на 29.02.24
Активи в управлінні КУА, млн грн615 069на 29.02.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 875на 29.02.24