Новини УАІБ

31 жовтня 2016

Рада з фінансової стабільності закликала парламентарів
ухвалити закони з реформування фінансового сектору

Учасники чергового засідання Ради з фінансової стабільності відзначили відсутність суттєвих ризиків для фінансового сектору, інформує прес-служба Нацбанку. Макроекономічна стабільність зберігається, що, відповідно, забезпечує передумови для досягнення цільових показників інфляції на рівні 12% +/-3 п.п. у 2016 році та 8% +/-2 п.п. у 2017 році. Продовжується зростання депозитів населення, що свідчить про поступове відновлення довіри до банківського сектору.

Також учасники засідання приділили увагу поточним проблемам системи гарантування вкладів населення та погодилися розпочати дискусію про стратегію її реформування.

Окрім того, Рада з фінансової стабільності обговорила ряд законопроектів, поданих парламентарями протягом минулих тижнів, та наголосила на неприпустимості будь-яких ініціатив, спрямованих на обмеження незалежності Національного банку. Чинна редакція закону про Національний банк запровадила визнаний у світі принцип незалежності центрального банку, що надало НБУ можливість ефективніше виконувати його основну функцію – забезпечення цінової стабільності. За словами Голови НБУ Валерії Гонтаревої, внесені до парламенту законодавчі ініціативи зі зміни мандата та цілей Національного банку підривають цей принцип, а, отже, і унеможливлюють забезпечення цінової стабільності та стійкого економічного зростання.

Натомість, члени Ради закликали парламентарів якнайшвидше ухвалити закони, які є критичними для реформування та розвитку фінансового сектору, та підтримали проведення "фінансового дня" у Верховній Раді 1 листопада поточного року.

Наразі на прийняття Верховною Радою очікують такі законопроекти:

- "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо стимулювання кредитування в Україні)", реєстр. №4529. Його схвалення зменшить кредитні ризики банківських установ і відтак сприятиме пожвавленню кредитування;

- "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо регульованих ринків та деривативів)”, реєстр. №3498. Його мета – створення умов для розвитку ринку деривативів та впровадження державного нагляду за регульованими товарними ринками.

- "Про споживче кредитування", реєстр. №2455. Прийняття цього законопроекту убезпечить споживачів фінансових послуг від ризиків порушення їхніх прав завдяки наданню їм повної інформації для прийняття рішення про отримання кредиту.

-"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг", реєстр. №2456-д. Його реалізація створить правове підґрунтя взаємодії фізичних осіб з банками та фінансовими компаніями за європейським зразком.

- "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення їх окремих положень з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів", реєстр. 4960. Його мета – удосконалити внутрішній фінансовий моніторинг фінансових операцій та зменшити кількість операцій, що підлягають обов’язковому фінансовому моніторингу.

- "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг", реєстр. №2413а. Він передбачає розділ функцій Нацкомфінпослуг між НБУ та НКЦПФР. Це забезпечить одночасне здійснення ефективного нагляду за банківським сектором та ринком небанківських фінансових послуг, а, отже, нову якість регулювання фінансового ринку.

- "Про страхування", реєстр. №1797-1. Законопроект спрямований на підвищення рівня захисту прав споживачів страхових послуг і удосконалення контролю за діяльністю страхових компаній.

- "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання особливостей ліцензування господарської діяльності з надання фінансових послуг", реєстр. № 3739. Його прийняття дозволить визначити особливості ліцензування господарської діяльності з надання фінансових послуг.

 

***** 

Учасники Х Щорічного форуму з корпоративного права обговорили
проблемні питання корпоративного управління в Україні

Минулого тижня у Києві відбувся Х Щорічний форум з корпоративного права, організований Асоціацією правників України. У ході Форуму були обговоренні зміни у регуляторній політиці, правові новели у діяльності акціонерних товариств та товариств з обмеженою відповідальністю, а також проблеми функціонування судової системи України.

Як повідомляє прес-служба НКЦПФР, виступаючи на відкритті Форуму голова Комісії Тимур Хромаєв зазначив, що за останні 2-3 роки у сфері корпоративного права відбулося набагато більше змін, ніж за попередні десять років. Розвиток економіки, суспільства, нові потреби та виклики диктували нам ці зміни. І основне завдання на сьогодні - систематизувати зміни, які відбулись і відбуваються, надати їм більш чіткий напрямок.

Одним з результатів наших спільних зусиль - і регуляторів, і юристів, - стало активне просування України в рейтингу Doing Business у компоненті "захист прав міноритарних акціонерів", де наша країна піднялась на 31 сходинку. Це найбільш серйозний прогрес з усіх аналізованих при складанні рейтингу компонент.

За останній рік запропонувано ще ряд важливих законодавчих ініціатив - для вирішення проблем «сплячих акціонерів», запровадження процедур squeeze-out і sell-out, впровадження корпоративних договорів, і ще не зареєстрований у Верховній Раді законопроект, присвячений підвищенню вимог до розкриття інформації та вдосконаленню вимог до проспектів емісії цінних паперів. Всі ці ініціативи істотно поліпшать наше законодавче поле. Всі вони сфокусовані на такому важливому аспекті як захист прав акціонерів, сказав голова НКЦПФР.

Крім того, завершується робота над законопроектом щодо протидії зловживанням у сфері цінних паперів, який імплементує в наше законодавство норми європейських законодавчих актів.

Ці новації суттєво змінять усвідомлення того, що представляє собою наш фінансовий ринок. Але не менш важливим на сьогодні є завдання сформувати нову систему взаємовідносин на ринку. І зробити ми це зможемо лише через якісний діалог індустрії і регулятора, індустрії і регулятора з політиками та експертним співтовариством. У нас колосальна проблема саме у веденні якісного діалогу і бажання переходити від проблематики питання на особистості. Але у всіх нас одна мета і ми всі зацікавлені в її досягненні, наголосив Т.Хромаєв.

Зі свого боку, директор департаменту Стратегії розвитку фондового ринку НКЦПФР Максим Лібанов повідомив, що вже є перші наслідки набуття чинності норм закону щодо захисту прав інвесторів 289-VIII щодо незалежних директорів. У нас є перший успішний кейс з цього приводу – Національний депозитарій України, який нещодавно запровадив ці норми. З семи членів Наглядової Ради НДУ двоє є незалежними директорами.

Крім того, ми створили при Наглядовій Раді незалежні комітети – з аудиту, призначень та нагород. Хоча норми закону стосовно незалежних директорів наберуть чинності лише з 1 січня 2018 року, але ми вирішили достроково запровадити їх на базі НДУ, який може стати флагманом новацій у сфері корпоративного управління.

Ще не всі зміни щодо корпоративного управління в акціонерних товариствах, які ми заклали в закон щодо захисту прав інвесторів 289-VIII набрали чинності. Але, наприклад, зняття обмеження щодо кількості акціонерів в приватних товариствах полегшило життя багатьом компаніям, які не могли і не прагнули бути публічними. Наразі Комісія замінила свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв’язку зі зміною типу з публічного на приватне вже 219 акціонерним товариствам, сказав М.Лібанов.

*****

Україна посіла 80 місце у новому рейтингу “Doing Business 2017”

Світовий банк оприлюднив черговий рейтинг легкості ведення бізнесу “Doing Business 2017”, в якому Україна посіла 80 місце, передає прес-служба КМУ. У порівнянні з минулим роком результат покращився на 3 позиції (а враховуючи зміну методології на 1 позицію).

За оцінками Світового банку, на позицію України вплинули поліпшення у компоненті захисту прав міноритарних акціонерів та у компоненті виконання контрактів. На позицію нашої країни у рейтингу також вплинули цьогорічні зміни у методології оцінки та часові рамки.

“Цей результат не дуже оптимістичний, але у команди Мінекономрозвитку та Офісу ефективного регулювання є чіткий план як його покращити уже 2018 року. Звісно, буде потрібна серйозна взаємодія з Парламентом, адже лише актами Уряду реформи зробити неможливо", - прокоментував результати Степан Кубів, Перший віце-прем’єр-міністр - Міністр економічного розвитку і торгівлі України.

Для довідки: Рейтинг “Doing Business” укладається Світовим Банком щорічно на наступний рік та встановлює індекс задля порівняння простоти підприємницької діяльності між країнами світу.

Оцінка охоплює низку показників по 189 країнам світу та опрацьовується з використанням відгуків представників урядів, учених, фахівців-практиків і рецензентів.

Рейтинг покликаний дати об'єктивну основу для розуміння і вдосконалення систем нормативно-правового регулювання підприємницької діяльності по всьому світу.


*****

ПАКУ запропонувала доопрацювати законопроект
про участь акціонерів в управлінні АТ

Професійна асоціація корпоративного управління узагальнила думку ринку, сформувала і подала зауваження до проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання питання участі акціонерів в управлінні акціонерним товариством, зареєстрованим під №5043 від 26.08.2016 р., повідомляє прес-служба ПАКУ.

Законопроект передбачає механізми позбавлення акціонерів права власності на належні їм акції та прав за акціями, які надані законодавством, в разі не укладення ними договору про обслуговування рахунку в цінних паперах з обраною депозитарною установою (так звані «сплячі» акціонери). На думку експертів Асоціації, такі механізми можуть стати підставою для численних корпоративних суперечок і блокування діяльності акціонерних товариств.

Більш того, запропоновані в документі механізми не узгоджені між собою і вступають в протиріччя з низкою норм чинного законодавства. Тому «законопроект не тільки не підвищує рівень корпоративного управління в українських акціонерних товариствах, а й призводить до виникнення ще більших проблем у бізнесу як юридичного, так і фінансового характеру», - йдеться в листі ПАКУ.

На основі думки професійного співтовариства, Асоціація пропонує альтернативний шлях вирішення проблеми «сплячих акціонерів»:

- обмеження всіх прав цих акціонерів, передбачених ст.25 Закону України «Про акціонерні товариства», до моменту укладення ним договору про обслуговування рахунку депозитарною установою;

- введення мораторію на обов'язок акціонерних товариств проводити особисте повідомлення таких акціонерів про загальні збори акціонерів у випадках, передбачених законодавством та статутом акціонерного товариства, до моменту укладення договору про обслуговування рахунку депозитарною установою таким акціонером;

- обмеження регулятором розміру тарифів депозитарних установ та Національного депозитарію України для емітентів та акціонерів за операції із зберігання та переведення вказаних акцій.

*****

У Національному банку запрацювала Рада НБУ

Минулого тижня відбулося перше засідання Ради Національного банку України у поточному році, інформує прес-служба Нацбанку. Члени Ради НБУ обрали своїм Головою Богдана Данилишина, а його заступником – Тимофія Милованова.

"У роботі Ради Національного банку ми завжди будемо виходити зі спільної позиції, проте думка кожного буде поважатися. Ми можемо дискутувати, обговорювати питання, проте головне – знаходити спільну позицію. Ми повинні працювати на макрофінансову стабільність та забезпечення соціально-економічного розвитку України, - зазначив новообраний Голова Ради НБУ.

Як зазначив його заступник Тимофій Милованов, він з нетерпінням чекає на можливість зробити внесок у розвиток однієї з найбільш престижних та стратегічно важливих інституцій країни.

Зі свого боку член Ради НБУ Віктор Козюк висловив сподівання: "Робота Ради утвердить принципи незалежності НБУ як інституціональної передумови для реалізації політики цінової стабільності, зорієнтованої на прискорення зростання на принципах конкурентоспроможності, інклюзивності та поглиблення фінансової системи".

"Сьогодні роль НБУ є дуже важливою у відродженні економіки України та зростанні ВВП. Від того, якою буде нова грошово-кредитна політика, багато в чому буде залежати стабілізація банківської системи, ріст кредитування, відновлення довіри до банків, збільшення промислового зростання держави. У нової Ради НБУ багато роботи",- сказав член Ради НБУ Василь Фурман.

Члени Ради також затвердили річну консолідовану звітність центрального банку за 2015 рік та розподіл прибутку центрального банку.

"Мені приємно долучитися до роботи Ради НБУ. Сьогоднішнє рішення уможливить перерахування частини прибутку НБУ, а саме 38,164 млрд. грн., до Державного бюджету України. Водночас зауважу, що ця сума буде перерахована кількома траншами, узгодженими з Міністерством фінансів, щоб це не мало впливу на цінову стабільність в країні", - наголосила Голова НБУ Валерія Гонтарева.

Ще один блок рішень Ради НБУ стосувався затвердження топ-менеджменту Національного банку на керівних посадах. Так, Рада НБУ призначила Якова Смолія першим заступником Голови НБУ, Катерину Рожкову та Романа Борисенка – заступниками Голови НБУ.

*****

За підсумками січня-вересня 2016 року річне завдання щодо надходження коштів від приватизації було виконано на 0,4%

Згідно з даними ФДМУ протягом вересня 2016 року конкурси з продажу пакетів акцій акціонерних товариств не оголошувалися, договори купівлі-продажу пакетів акцій не укладалися.

На фондових біржах протягом вересня 2016 року Фондом запропоновано до продажу 3 пакети акцій 3 АТ загальною номінальною вартістю 121,046 млн. грн., які не було продано.

Протягом звітного періоду органами приватизації змінено форму власності 9 об’єктів державної власності, з яких 8 об’єктів групи А, 1 об’єкт групи Е, та за угодами з органами місцевого самоврядування змінено форму власності 24 об’єктів комунальної власності групи А.

За оперативними даними, станом на 30 вересня 2016 року від приватизації державного майна перераховано до загального фонду державного бюджету 72,856 млн. грн., у тому числі протягом звітного місяця – 12,559 млн. грн.

У сфері корпоративного управління Фонд станом на 30 вересня 2016 року здійснює управління корпоративними правами держави у 343 господарських товариствах, з яких 127 господарських товариств мають у статутному капіталі державну частку понад 50 % (контрольний пакет), у тому числі 27 – державну частку 100 %, що становить 37 % загальної кількості господарських товариств, які перебувають у сфері управління Фонду.

Станом на 01 жовтня 2016 року господарськими товариствами, що перебувають у сфері управління Фонду, прийнято рішення про нарахування за результатами фінансово-господарської діяльності у 2015 році дивідендів на корпоративні права держави в розмірі 15,645 млн. грн. До Державного бюджету України перераховано 17,665 млн. грн.

Крім того, станом на 01 жовтня 2016 року господарські товариства, в яких з незалежних від Фонду причин до 01 травня 2016 року не проведено чергових загальних зборів акціонерів, до виключної компетенції яких віднесено питання розподілу прибутку товариства та затвердження розміру річних дивідендів (відповідно до абзацу восьмого частини п’ятої статті 11 Закону України «Про управління об’єктами державної власності»), сплатили до державного бюджету частину чистого прибутку в розмірі 1,229 млрд. грн.

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС зріс на 9,16 пункту,
а Індекс українських акцій – на 10,02 пункту

 

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 28.10.2016 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

ПФТС

530 719 254,65

253,69

 

Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»

за 28.10.2016 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

українських акцій

16 561 270

839,08

 

*****

Національний банк України знизив облікову ставку до 14% річних

Правління Національного банку України прийняло рішення про зниження облікової ставки до 14% річних з 28 жовтня 2016 року, передає прес-служба НБУ. Подальше пом’якшення монетарної політики обумовлено зниженням ризиків для цінової стабільності та узгоджується з необхідністю досягнення цілей щодо інфляції у 2017-2018 рр.

У вересні 2016 року інфляція становила 7,9% у річному вимірі, що цілком відповідало прогнозу Національного банку. Прискорення споживчої інфляції відбулося переважно внаслідок підвищення адміністративно-регульованих цін і тарифів.

Водночас, інфляційний тиск, зумовлений фундаментальними факторами, продовжував послаблюватись. Це відображалося в подальшому уповільненні базової інфляції – до 6.3% у річному вимірі.

Продовженню цієї тенденції сприяло збереження помірного споживчого попиту, висока пропозиція продовольчих товарів унаслідок високого врожаю та проведення виваженої монетарної політики.

У жовтні на валютному ринку спостерігалося превалювання пропозиції над попитом. У результаті Національний банк купував іноземну валюту для поповнення міжнародних резервів, не перешкоджаючи тенденції до зміцнення обмінного курсу.

Національний банк зберіг незмінним прогноз споживчої інфляції на 2016-2018 рр. на рівні цільових орієнтирів.

*****

За січень-вересень 2016 року сума державного і гарантованого державою боргу України в гривневому еквіваленті зросла на 13,1%

За інформацією Міністерства фінансів станом на кінець вересня 2016 року загальна сума державного та гарантованого державою боргу України складала 68,61 млрд. дол., що виявилося на 2,8%, або на 1,9 млрд. дол. більше показника кінця серпня. При цьому в гривневому еквіваленті загальна сума державного і гарантованого державою боргу на кінець вересня дорівнювала 1,778 трлн. грн. або на 3,9%, (на 66,48 млрд. грн.) більше показника кінця серпня.

Також повідомляється, що за січень-вересень сума державного і гарантованого державою боргу України в доларовому еквіваленті зросла на 4,7%, або на 3,11 млрд. дол., а в гривневому еквіваленті - на 13,1% або на 205,68 млрд. грн.

*****

У вересні 2016 року середня зарплата в Україні становила 5 358 грн.

Середня номінальна заробітна плата штатного працівника підприємств, установ та організацій України у вересні 2016 року становила 5 358 грн., що в 3,7 раза вище рівня мінімальної заробітної плати (1 450 грн.), повідомляє Держстат.

Порівняно із серпнем розмір заробітної плати збільшився на 3%, а за останні 12 місяців (відносно вересня 2015 року) – на 23,4%.

Реальна заробітна плата у вересні 2016 року порівняно із серпнем збільшилася на 1,2%, відносно вересня 2015 року – на 15,6%.

 

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 24.04.24
Кількість КУА278на 24.04.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 24.04.24
Кількість ІСІ1780на 24.04.24
Кількість НПФ*52на 24.04.24
Кількість СК*1на 29.02.24
Активи в управлінні КУА, млн грн615 069на 29.02.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 875на 29.02.24