Новини УАІБ

25 липня 2016

Нацкомфінпослуг оприлюднила проект закону «Про внесення змін до законів України з питань накопичувального пенсійного забезпечення»

Нацкомфінпослуг оприлюднила проект закону «Про внесення змін до законів України з питань накопичувального пенсійного забезпечення». Документ розроблено з метою імплементації положень Директиви Європейського Парламенту та Ради 2003/41/ЄС від 3 червня 2003 року про діяльність установ трудового пенсійного забезпечення та нагляд за ними.

Як зазначається у пояснювальній записці до документу, у рамках реалізації Комплексної програми розвитку фінансового сектору України до 2020 року у частині реалізації заходів щодо розвитку накопичувального пенсійного забезпечення у листопаді минулого року наказом Голови Нацкомфінпослуг була створена спеціальна робоча група.

До її складу увійшли представники Міністерства соціальної політки, інших державних органів, інститутів громадянського суспільства, а також міжнародні та вітчизняні експерти, зокрема фахівці проекту ЄС «Технічна допомога за пріоритетними напрямками фінансового сектору в Україні» та фахівці USAID з пенсійних питань. Цією робочою групою було напрацьовано пропозиції до проекту закону «Про внесення змін до законів України з питань накопичувального пенсійного забезпечення».

Документ підготовлено з метою узагальнення практики застосування законодавства з питань недержавного пенсійного забезпечення та вдосконалення законодавчих актів у сфері ринків фінансових послуг. Він спрямований на підвищення рівня захисту майнових прав та інтересів учасників недержавного пенсійного забезпечення та зумовлений необхідністю змін у нормативно-правовій базі, адаптацією законодавства України у сфері НПЗ до законодавства ЄС.

Законопроектом вносяться зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Цивільного кодексу України, а також до законів «Про недержавне пенсійне забезпечення», «Про запобігання корупції «Про колективні договори і угоди», «Про банки і банківську діяльність», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» та «Про рекламу».

Зазначеними змінами врегульовуються питання накопичувального пенсійного забезпечення в Україні, правовідносини в системі недержавного пенсійного забезпечення та системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.

Слід зазначити, що з моменту прийняття у 2003 році діючої на сьогодні редакції Закону «Про недержавне пенсійне забезпечення» відбулось накопичення значного досвіду при реалізації його положень та діяльності як недержавних пенсійних фондів, так і їх адміністраторів, компаній з управління активами, банків-зберігачів. Крім того, напрацьовано певний досвід нагляду за діяльністю цих фінансових установ як з боку Нацкомфінпослуг, так і НКЦПФР.

За цей час було виявлено цілий ряд важливих питань, які унормовані Законом, однак які неможливо унормувати підзаконними нормативно-правовими актами. Без вирішення цих питань виникають проблеми у діючій на сьогодні системі недержавного пенсійного забезпечення та не виключені певні проблеми при запровадженні у майбутньому накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.

Усе це зумовило необхідність внесення змін як до самого Закону «Про недержавне пенсійне забезпечення», так і до інших законодавчих актів. У зв’язку з тим, що кількість змін до Закону перевищувала 50%, було прийнято рішення викласти його в новій редакції.

Проектом закону, зокрема, передбачається: визначення умов доступу до діяльності у сфері накопичувального пенсійного забезпечення на території України; визначення відповідальності членів ради недержавного пенсійного фонду та встановлення вимог до осіб, які обираються до складу ради НПФ; збільшення обов’язків адміністратора недержавного пенсійного фонду, осіб, які здійснюють управління активами та зберігача недержавного пенсійного фонду; врегулювання питання щодо інвестиційної діяльності з пенсійними активами НПФ; визначення механізму оприлюднення інформації про діяльність у сфері недержавного пенсійного забезпечення; встановлення особливостей щодо заборони або обмеження функціонування недержавних пенсійних фондів.

В цілому, прийняття проекту закону «Про внесення змін до законів України з питань накопичувального пенсійного забезпечення» має сприяти покращенню діяльності в системі НПЗ, спрощенню діяльності фінансових установ, що працюють на цьому ринку, та посиленню захисту прав учасників накопичувального пенсійного забезпечення, зокрема учасників недержавних пенсійних фондів та майбутніх учасників накопичувальної системи пенсійного страхування. Поряд із цим, буде вдосконалена діяльність недержавних пенсійних фондів, адміністраторів НПФ, компаній з управління активами, банків-зберігачів.

*****

НКЦПФР затвердила зміни до Положення про функціонування фондових бірж

НКЦПФР затвердила зміни до Положення про функціонування фондових бірж, інформує прес-служба Комісії.

Документом пропонується розмежувати біржовий список для цінних паперів та біржовий список для інших фінансових інструментів. Такі списки фондова біржа повинна оприлюднювати (у разі їх наявності) у вільному доступі та забезпечувати цілодобовий режим доступу до них на власному веб-сайті за кожен торговельний день. Інформація має зберігатись на веб-сайті протягом 3 років з дати оприлюднення.

Фондова біржа зобов‘язана перевіряти емітента на відповідність ознакам фіктивності та у разі їх виявлення повідомляти Комісію. Фондова біржа може самостійно прийняти рішення про відмову у внесенні таких ЦП до біржового списку або рішення про виключення таких ЦБ з біржового списку.

Запропонованими змінами збільшено перелік підстав, за яких не допускається внесення та перебування у біржовому списку цінних паперів. Зокрема, це оприлюднення на веб-сайті Комісії інформації щодо встановлення факту відсутності емітента за місцезнаходженням, виключення емітента з державного реєстру фінансових установ, зупинення емітенту - компанії з управління активами дії ліцензії на провадження профдіяльності на фондовому ринку, зупинення Комісією торгівлі цінним папером на будь-якій фондовій біржі та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку щодо цінного папера.

Крім цього, зміни до Положення підвищують вимоги до програмного забезпечення фондової біржі, зокрема, унеможливлюють укладання угод, що не відповідають кращій ціні на купівлю/продаж.

*****

МВФ оприлюднив Звіт місії технічної допомоги з питань боротьби зі зловживаннями та розкриття інформації

Експерти місії технічної допомоги МВФ, вивчивши поточний стан справ і проекти законодавчих ініціатив, підготовлені НКЦПФР, щодо врегулювання в законодавстві питань боротьби зі зловживаннями та розкриття інформації емітентами цінних паперів, зробили певні висновки та надали Комісії рекомендації, повідомляє прес-служба НКЦПФР.

Як зазначається в документі, українська нормативно-правова база в питаннях боротьби зі зловживаннями на ринку цінних паперів та розкриття інформації емітентами цінних паперів має суттєві прогалини, негативний вплив яких посилюється відсутністю у НКЦПФР достатніх повноважень щодо нагляду за ринком, проведення розслідувань і правозастосовних повноважень. Ці прогалини сприяють загальній відсутності прозорості на ринку і широкому поширенню неправомірних дій на ринку, в тому числі шляхом випуску і торгівлі «фіктивними» цінними паперами. Для вирішення поточних завдань, українське законодавство має бути приведене у відповідність з міжнародними стандартами, щоб забезпечити НКЦПФР достатніми засобами, щоб вимагати розкриття більш детальної інформації та боротися зі зловживаннями на ринку. Для усунення цих прогалин НКЦПФР підготувала проект пропозицій по внесенню змін до українського законодавства в цих двох питаннях, беручи до уваги відповідне законодавство ЄС.

Законодавчі проблеми в двох зазначених питаннях різні. Нові вимоги до розкриття інформації емітентами повинні бути використані в якості основи, але за цей час також доцільно припинити широкомасштабне використання поточних вимог. Цей перехід займе певний час. На противагу цьому, законодавство щодо протидії зловживанням на ринку в значній мірі необхідно створювати з нуля. Це має ряд переваг, оскільки впровадження нових вимог до звітності та до розкриття інформації потребуватиме від НКЦПФР і учасників ринку адаптуватися до цих нових процедур. В проектах законів з обох зазначених питань добре узгоджуються українське правове поле із законодавством ЄС, але необхідно доопрацювати деякі деталі. Визначення вимог до розкриття інформації для банків і державних підприємств в законодавстві про цінні папери повинно бути узгоджено з відповідними органами.

В доповнення до технічних змін, законопроекти покликані внести істотні зміни в повноваження НКЦПФР з проведення розслідувань і правозастосовні повноваження. Запропоновані правки внесені після внесених змін в законопроект про Інституційну незалежність і в великій мірі базуються на вимогах законодавства ЄС. Однак, залишається необхідність у тому, щоб переконатись, що повноваження регулятора розроблені таким чином, щоб відповідати нормативно-правовій базі України, зокрема, в сфері кримінального права. У випадках, коли обов'язки органів влади перетинаються, важливо, щоб влада домовилася про найбільш ефективний розподілі обов'язків і механізми співпраці. Завершення консультацій з цього питання має важливе значення, перш ніж приступити до роботи над законодавчими пропозиціями.

Щоб бути ефективним, нові законодавчі ініціативи повинні бути узгоджені з іншими очікуваними законами. Мова йде про законопроект про незалежність регулятора, Законопроект про регульовані ринки і деривативи та інші очікувані законодавчі ініціативи. Тому важливо, щоб графік і порядок подання законів до парламенту був ретельно спланований, щоб уникнути прогалин і невідповідностей.

З повною версією Звіту можна ознайомитись за посиланням:

http://www.imf.org/external/pubs/cat/longres.aspx?sk=44105.0

*****

За тиждень НКЦПФР замінила свідоцтва 15 акціонерним товариствам у зв‘язку з перереєстрацією ПАТ на ПрАТ

У період з 18 по 22 липня 2016 року 15 акціонерних товариств пройшли процедуру заміни Свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв‘язку зі зміною найменування в частині зміни типу акціонерного товариства з публічного на приватне, передає прес-служба НКЦПФР.

Всього за період з 1 травня по 22 липня 2016 року 163 акціонерних товариства змінили тип з ПАТ на ПрАТ.

Нагадаємо, що з 1 травня 2016 року після набрання чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав інвесторів» у публічних акціонерних товариств (ПАТ) з‘явилась можливість за бажанням змінити тип на приватне акціонерне товариство (ПрАТ).

*****

На участь в конкурсі з продажу ОПЗ не надійшло жодної заявки

За інформацією прес-служби ФДМУ, 18 липня 2016 року, закінчився термін подачі заявок на участь в конкурсі з продажу ПАТ «Одеський припортовий завод». При цьому від потенційних покупців не було отримано жодної заявки. Через відсутність заявок ФДМУ визнав конкурс таким, що не відбувся у зв’язку з відсутністю попиту.

З моменту публікації оголошення про продаж заводу ним зацікавилися потенційні інвестори, які підписали відповідні договори про конфіденційність. Але після знайомства з пакетом документів і вивчення ситуації в Україні і довкола заводу усі вони висловили неготовність брати участь у конкурсі на визначених умовах і озвучили головні причини свого рішення.

Найбільше питань і сумнівів у інвесторів викликали: борг перед Group DF; суди з компанією “Нортіма”; обмеження на репатріацію дивідендів; відсутність податкових пільг і преференцій для інвестора; зависока ціна на тлі озвучених вище проблем заводу та загальних політичних і економічних ризиків країни.

“Усі ризики, які існують довкола заводу і України загалом, мають свою ціну, - прокоментував ситуацію голова ФДМУ Ігор Білоус. – Тому якщо ми не можемо вирішити якісь з проблем чи ризиків, їх потрібно враховувати і віддзеркалювати в умовах та договорі купівлі-продажу. Вважаю, що перед повторним виставлення ОПЗ на приватизацію, саме це потрібно зробити спільно з Робочою групою з питань приватизації із залученням групи радників, які готували завод до приватизації. Отримані пропозиції будуть подані Прем’єр-міністру і КМУ на розгляд. Сподіваюся, що рішення щодо повторної приватизації ОПЗ буде прийнято найближчим часом. ФДМУ, зі свого боку, зробив усе можливе, щоб якомога краще підготувати цю приватизацію. Вирішення ж проблем заводу та питання надання пільг інвесторам перебувать в іншій, політичній площині, а тому потребують політичної волі і прийняття рішень на найвищому рівні”.

За словами пана Білоуса, справедлива вартість цього підприємства дійсно півмільярда або більше, але потрібно знайти адекватну стартову ціну, яка влаштує більшість учасників, які стратегічно зацікавлені купити це підприємство. Дисконт, із яким ОПЗ виставлятимуть на повторний продаж, ще обговорюють у робочій групі. Не виключено, що він становитиме 30%.

Також він зазначив, що уроки, які виніс ФДМУ з проведення конкурсу з продажу ОПЗ, будуть враховані при проведенні приватизації енергетичних активів, яка розпочнеться у плановані строки (у серпні 2016 року). Але ефективність продажів, насамперед ОПЗ, буде вищою за умови внесення змін до законодавства, які нівелюють чинники, що завадили продати ОПЗ з першої спроби. Ці зміни ФДМУ має запропонувати для розгляду на засіданні Кабміну впродовж найближчих двох тижнів.

В цілому, слід зазначити, що у поточному році приватизація відбувається достатньо повільними темпами. Зокрема, у червні 2016 року Фондом було оголошено два конкурси з продажу пакетів акцій вже згаданого ПАТ «Одеський припортовий завод» розміром 99,567% та ПАТ «Гайворонський тепловозоремонтний завод» розміром 100% загальною початковою вартістю 13,195 млрд. грн.

Договори купівлі-продажу пакетів акцій протягом червня 2016 року не укладалися.

На фондових біржах протягом останнього літнього місяця Фондом запропоновано до продажу 19 пакетів акцій 19 акціонерних товариств загальною номінальною вартістю 81,765 млн. грн.

За підсумками торгів на фондових біржах протягом звітного місяця було продано 5 пакетів акцій на загальну суму 821,339 тис. грн.

На відкритих грошових регіональних аукціонах продано пакет один акцій ПАТ на суму 2,466 млн. грн.

Протягом звітного періоду органами приватизації змінено форму власності 13 об’єктів державної власності, з яких 7 об’єктів групи А, 1 об’єкт групи В, 5 об’єктів групи Д. За угодами з органами місцевого самоврядування приватизовано 16 об’єктів комунальної власності, з яких 15 об’єктів групи А, 1 об’єкт групи Д.

За оперативними даними, станом на 30 червня 2016 року від приватизації державного майна перераховано до загального фонду Державного бюджету 42,047 млн. грн., у тому числі протягом звітного місяця – 7,82 млн. грн.

У сфері корпоративного управління Фонд станом на 30 червня 2016 року здійснював управління корпоративними правами держави у 348 господарських товариствах, з яких 130 господарських товариств мають у статутному капіталі державну частку понад 50% (контрольний пакет), з яких 28 – державну частку 100%, що становить 37% загальної кількості господарських товариств, які перебувають у сфері управління Фонду.

*****

Сукупний збиток ТОП-100 держкомпаній України у 2015 році зменшився
з 119 млрд. грн. до 42,6 млрд. грн.

Сукупний збиток ТОП-100 держкомпаній у 2015 році зменшився з 119 млрд. грн. до 42,6 млрд. грн. Про це заявила перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Юлія Ковалів під час брифінгу щодо фінансових результатів 100 найбільших державних підприємств у 2015 році, передає прес-служба Мінекономрозвитку.

Юлія Ковалів розповіла, що у 2015 році склад і структура портфелю українських держкомпаній не змінився у порівнянні з 2014 роком. Наразі у власності держави знаходиться 3 458 держпідприємств, з яких працюють лише 1 801.

Вона також зазначила, що на ТОП-100 державних компаній припадає 75% чистого доходу і 86% активів держави. Найбільші активи сконцентровані в нафтогазовому секторі (НАК “Нафтогаз України”), транспорті (ПАТ “Укрзалізниця”) та електроенергетиці (ДП НАЕК “Енергоатом”).

За словами пані Ковалів, поліпшення фінрезультату відображає більш сприятливі умови в економіці - стабілізацію макроекономічних показників та обмінного курсу, а також перехід до ринкового ціноутворення на ринку природного газу.

Розповідаючи про реформу держпідприємств Ковалів також пояснила, що важливий напрямок реформи - це створення незалежних наглядових рад. На сьогодні така рада діє в найбільшій держкомпанії - НАК “Нафтогаз України”, а до кінця року очікується створення аналогічних органів ще в 15 найбільших держкомпаніях.

Підсумовуючи, Юлія Ковалів наголосила, що держава залишається неефективним менеджером та власником такої великої кількості підприємств, тому приватизація є необхідною і має бути пришвидшена в рази.

*****

Міністерство фінансів розпочинає внутрішню реформу

Нещодавно відбулася зустріч Міністра фінансів Олександра Данилюка, заступника Міністра – керівника апарату Євгенія Капінуса та представників компанії Pricewaterhouse Coopers, повідомляє прес-служба Мінфіну.

Сторони обговорили співпрацю щодо покращення бізнес-процесів у Міністерстві. Даний проект повністю фінансуватиметься міжнародними донорами та не потребує витрат бюджетних коштів.

Реформа Мінфіну, насамперед, передбачатиме закладення фундаменту для ефективної роботи Міністерства, який засновуватиметься на наступних ключових елементах: оптимізації внутрішніх процесів; покращенні внутрішньої комунікації; запровадженні проектного підходу; підвищенні відповідальності працівників; впровадженні технологічних змін.

Сторони домовилися, що перші кроки у цьому напрямку здійснюватимуться уже найближчим часом. «Налагодження роботи Міністерства значно підвищить рівень та якість роботи. Ми хочемо, аби Мінфін як драйвер реформ продовжив змінюватися з середини, аби стати прикладом для інших відомств», - зазначив Міністр фінансів О. Данилюк.

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС знизився на 0,58 пункту,
а Індекс українських акцій – на 6,53пункту

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 22.07.2016 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

ПФТС

580 576 466,15

223,63

Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі»
за 22.07.2016 р.

Обсяг торгів,

грн.

Індекс

українських акцій

17 127 579

711,6

*****

Індекс промислового виробництва в Україні у червні 2016 року становив 96,6%, а у січні-червні - 102%

Згідно з даними Державної служби статистики у червні 2016 року у порівнянні з відповідним періодом минулого року Індекс промислового виробництва в Україні становив 96,6% (у січні-червні - 102%). При цьому у червні поточного року у порівнянні із травнем спостерігалося падіння промислового виробництва на 2,1%

У добувній промисловості та розробленні кар’єрів у червні 2016 року у порівнянні із червнем 2015 року обсяги промислового виробництва зменшились на 8,9% (з початку року – зросли на 0,4%), у переробній промисловості – зменшились на 1,6% (з початку року – зросли на 3,4%), а у постачанні і розподіленні електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря – зросли на 0,1% (з початку року – зменшились на 0,4%).

*****

У січні-червні 2016 року підприємствами України було виконано
будівельних робіт на суму 24,9 млрд. грн., що виявилося на 9,1% більше обсягів будівництва у відповідному періоді 2015 року

У січні-червні 2016 року підприємствами України було виконано будівельних робіт на суму 24,9 млрд. грн., що на 9,1% більше обсягів будівництва у відповідному періоді 2015 року, повідомляє Державна служба статистики.

По будівлям Індекс будівельної продукції у січні-червні 2016 року становив 110,9% (по житловим будівлям – 110,7%, по нежитловим будівлям - 111,2%), а по інженерним спорудам – 107%. При цьому у січні-червні 2016 року в порівнянні із січнем-червнем 2015 року зростання обсягів будівництва було зафіксовано у переважній більшості областей України.

Випуск підготовлено за повідомленнями Інтернет-ресурсів та власною інформацією

Основні цифри
Всього компаній-членів283на 24.04.24
Кількість КУА278на 24.04.24
Кількість адміністраторів НПФ16на 24.04.24
Кількість ІСІ1780на 24.04.24
Кількість НПФ*52на 24.04.24
Кількість СК*1на 29.02.24
Активи в управлінні КУА, млн грн615 069на 29.02.24
Активи НПФ в адмініструванні, млн грн2 875на 29.02.24